Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

سفته الکترونیکی چیست؟

سفته یکی از مهمترین اسناد تجاری است. بعد از چک، سفته بیشترین کارایی را در روابط تجاری میان اشخاص دارد. هر چند امرزوه بیشتر به عنوان تضمین از سفته استفاده می نمایند. بنابراین کم تر شاهد نقل و انتقال پول با سفته هستیم. همان طور که می دانید مرسوم ترین شکل سفته، شکل کاغذی آن است. اما در تاریخ 19 بهمن 1400 از سفته الکترونیک رونمایی شد. بنابراین، اکنون برای تهیه سفته دیگر لازم نیست شکل قدیمی آن مورد استفاده قرار گیرد. سفته الکترونیک جدیدترین شکل سفته است که کار را برای اشخاص و تجار سهل تر کرده است. در این مقاله به این که موضوع سفته الکترونیکی چیست و چگونه می توان از آن بهره مند شد می پردازیم. 

سفته الکترونیکی چیست؟

سفته چیست؟

سفته یکی از اسناد مهم تجاری است که بعد از چک بیشترین کاربرد در روابط تجاری و البته غیر تجاری دارد. مقررات سفته بسیار به برات شباهت دارد. به طوری که قانون گذار در مبحث سفته صرفا به ذکر چند ماده کوتاه اشاره کرده است. سپس، بقیه مقررات سفته را به مبحث برات ارجاع می دهد. 

نکات مهم سفته چیست؟

1- داشتن امضاء

2- داشتن تاریخ

3- مبلغ مندرج در سفته

4- نام گیرنده سفته

5- تاریخ پرداخت سفته. 

بیشترین کاربرد سفته در کجاست؟

سفته در حال حاضر، به عنوان ضمانت و تضمین استفاده می شود. بسیاری از کافرمایان از سفته به عنوان ضمانت حسن انجام کار استفاده می کنند. توضیح آنکه از کارگر می خواهند به منظور حسن انجام کار در محیط کار تضمین دهند. البته کارگر پس از پایان رابطه کاری می تواند سفته خود را از کارفرما مطالبه کند. چنانچه کارفرما اقدام به باز پس ددادن سفته نکند، می توان از او بابت خیانت در امانت شکایت نمود. 

اعتبارسفته بدون تاریخ:

اسناد تجاری از جمله برات، سفته و چک، بدون امضا هیچ گونه اعتباری ندارند. امضا به سند رکن تجاری بودن می دهد. فراموش نکنید که سفته سفید امضا به کسی ندهید. چون با وجود امضا در سفته، شخص می تواند هر مبلغی (تا سقف مندرج در سفته) نوشته و آن را وصول نماید. 

طریقه وصول سفته:

برای وصول سفته ابتدا به بانک مراجعه کنید و سفته را واخواست کنید. هزینه واخواست سفته در بانک دو و نیم درصد مبلغ مندرج در سفته است. پس از واخواست، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و دادخواست مطالبه وجه سفته را تنظیم نمایید. برای تنظیم دادخواست حتما با وکیل متخصص مشورت کنید. با وجود سفته الکترونیکی که همه چیز در سامانه انجام می شود، دیگر واخواست و مراجعه حضوری به شعب بانک معنایی ندارد. البته برای ثبت دادخواست مطالبه وجه سفته باید سه و نیم درصد خواسته را به عنوان هزینه دادرسی در مرحله بدوی بپردازید که در صورت عدم تمکن می توانید نسبت به تنظیم دادخواست اعسار اقدام کنید. در ادامه مقام به موضوع سفته الکترونیکی و طریقه اخذ آن می پردازیم. 

سفته الکترونیکی چیست؟

سفته الکترونیکی یکی از خدماتی است که همسو با پیشرفت تکنولوژی به صورت آنلاین می توانید آن را دریافت کنید. در تاریخ 19 بهمن 1400 از سفته الکترونیک رونمایی شد. بنابراین، هم اکنون می توانید سفته را به صورت آنلاین و غیرحضوری و به صورت 24 ساعته دریافت کنید. 

مزایای سفته الکترونیک چیست؟

با رونمایی از سفته الکترونیک دیگر نیازی به مراجعه به بانک و واحدهای فروش سفته نیست. بدون اتلاف انرژی، زمان و هزینه می توانید از فواید سفته بهره مند شوید. بانکهای ارائه کننده، امکان صدور سفته های الکترونیکی از طریق بانک ملی، بانک قرض الحسنه، رسالت، بانک آینده به صورت بر خط و 24 ساعته امکان پذیر ساخته است.

از سوی دیگر، خرید اینترنتی سفته از امنیت بیشتری برخوردار است. سفته های الکترونیکی با یک شناسه یکتا قابل شناسایی هستند که مورد تایید کلیه بانک ها است و به همین دلیل ریسک جعلی بودن را به هیچ عنوان ندارد. ضمنا بر خلاف سفته های کاغذی که مبلغ آن رند است، با وجود سفته های الکترونیک شما می توانید مبلغ دلخواه خود را روی سفته درج کنید و آن را در وجه فرد یا سازمان صادر نمایید. 

نحوه دریافت سفته الکترونیک چگونه است؟

امروزه با الکترونیکی شدن سفته، تنها کافیست که فایل سفته الکترونیک را به همراه کد ملی خود و شناسه معتبر خزانه داری کل کشور به شخص گیرنده ارائه داد. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر زمانی فایل یا حتی شماره سفته را گم کردید باز هم سفته شما از طریق کد ملی قابل پیگیری است.

سفته الکترونیکی چیست؟

نحوه شکایت از سفته الکترونیکی چیست؟

امکان طرح شکایت کیفری نسبت به سفته وجود ندارد و تنها از باب حقوقی می توان علیه صادرکننده سفته اقدام نمود. در صورت عدم وصول سفته، ابتدا سفته را واخواست نمایید. سپس دادخواست مطالبه وجه مطرح کنید. این رویه در مورد سفته کاغذی و الکترونیکی صادق است. بنابراین، در صورت عدم وصول سفته، شما نمی توانید همچون چک از صادرکننده شکایت کیفری نمایید.

نتیجه گیری مقاله

در تاریخ 19 بهمن 1400 از سفته الکترونیک رونمایی شد. این نوع سفته نسبت به سفته کاغذی از مزایای زیادی برخودار است. مهمترین مزیت این نوع سفته صرفه جویی از وقت و هزینه است. شما می توانید به صورت آنلاین این سفته را از طریق بانک ملی، بانک قرض الحسنه، رسالت، بانک آینده به صورت بر خط و 24 ساعته تهیه کنید. همچنین سفته الکترونیکی دارای امنیت بالایی است. چه اینکه شما اگر سفته را گم کنید باز هم می توانید از طریق کد ملی آن را پیگیری نمایید. 

بر خلاف سفته های کاغذی که مبلغ آن رند است، شما می توانید در سفته های الکترونیکی هر مبلغی که دلخواهتان است را درج کنید. شخص دارنده سفته نیز تنها لازم است شناسه سفته را داشته باشد تا بتواند از آن بهره برداری نمایید. همچنین امکان جعلی بودن سفته در این نوع الکترونیکی آن ها منتفی است.

آیا تا کنون از سفته الکترونیک استفاده کردید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بذارید. 

قبل از انجام هر امر حقوقی حتما با وکیل متخصص در آن زمینه مشورت نمایید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی، اسناد تجاری، ملکی و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نماید. با ما تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

سفته الکترونیکی چیست؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا