Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

سفته را چه طور پر کنیم؟

سفته یکی از مهمترین اسناد تجاری است که در حال حاضر بعد از چک بیشترین کاربرد را در جامعه دارد. بسیاری از کارفرمایان برای ضمانت حسن انجام کار از کارگران سفته دریافت می کنند. این در حالی است که عوام در سطح جامعه با کاربرد سفته و نحوه پر کردن آن به گونه ای که متضرر نشوند آشنایی کامل ندارند. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که سفته را چه طور پر کنیم و نکات مهم در تکمیل سفته را بیان خواهیم نمود. 

سفته را چه طور پر کنیم؟
سفته را چه طور پر کنیم؟
چه نکاتی را در سفته باید رعایت کنیم؟ به عبارت دیگر سفته را چه طور پر کنیم؟

1- دقت کنید سفته حتما باید امضاء یا مهر داشته باشد. اگر صادر کننده، سفته ای را صادر کند اما امضا یا مهر نداشته باشد، آن سفته اعتباری ندارد.

2- مبلغ مندرج در سفته هم به حروف و هم به عدد باید نگاشته شود. اگر میان مبلغ حروف و عدد تضاد وجود داشت، مبلغی که به حروف نوشته شده اعتبار دارد.

3- حتما نام گیرنده را در سفته قید کنید. در غیر این صورت سفته در وجه حامل خواهد بود.

4- می توانید سفته را بابت حسن انجام کار از کارگر دریافت کنید که در ادامه نوشته به آن اشاره می کنیم.

5- حتما از سفته ای که به شخص می دهید که کپی برای خودتان تهیه کنید.

6- هر برگه سفته تا سقف معینی قابلیت استفاده دارد. بنابراین، بر روی سفته با مبلغ 20،000،000 تومان نمی توان مبلغ 50،000،000 تومان را درج نمود.

سفته بابت حسن انجام کار را چه طور پر کنیم؟ سفته را چه طور پر کنیم؟

در فرضی که یک کارفرما (اعم از شخص حقیقی یا شخص حقوقی/شرکت) از کارگر یا کارمند استخدامی خود سفته به منظور حسن انجام کار درخواست کند، بهتر آن است که کارگر عبارت حسن انجام کار را در روی سفته قید کند. همچنین در قرارداد کار که میان کارگر و کارفرما منعقد می شود، ذکر کنید که سفته ای به مبلغ ………………….. و به شماره …………………………. بابت حسن انجام کار از کارگر گرفته شده است. 

در سفته بابت حسن انجام کار حتما نام دیافت کننده را در سفته قید کنید. در این صورت کارفرما نمی تواند سفته شما را به دیگری انتقال دهد. فراموش نکنید که حتما مبلغ را در سفته قید کنید. چه اینکه اگر سفته را به صورت سفید امضا کنید، کارفرما می تواند هر مبلغی را در سفته درج کند.

اگر کارفرما به هر دلیلی بعد از خاتمه همکاری از استرداد سفته خودداری کرد، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و اظهارنامه ای با موضوع استرداد سفته برای کارفرما بفرستید. برای تنظیم هر گونه اظهارنامه، دادخواست و یا شکواییه با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت کنید.  

نکته: در سفته بابت حسن انجام کار نیازی به درج تاریخ نیست. اما فراموش نکنید که عبارت بابت حسن انجام کار را در سفته قید کنید. 

سفته برای ضمانت را چه طور پر کنیم؟

در صورتی که سفته بابت ضمانت می باشد حتما در روی سفته و یا ظهر آن عبارت “بابت ضمانت” را قید کنید. همچنین اگر می خواهید به عنوان ضامن پشت سفته را امضاء کنید حتما قید کنید که ضامن هستید. چه اینکه در غیر این صورت ظهرنویس خواهید بود و مسئولیت تضامنی خواهید داشت. سفته را چه طور پر کنیم؟

نمونه دادخواست مطالبه وجه سفته: چه طور سفته را پر کنیم؟

ریاست محترم شعبه ………………. مجتمع قضایی ……………….. شهرستان ………………..

با سلام؛

احتراما موارد زیر را خدمت محضر حضرتعالی معروض می دارم:

اینجانب در مورخه ………………. سفته ای بابت وجه از آقا/خانم ………………….. دریافت نمودم. این سفته بابت طلبی بود که از ایشان داشتم. بنده در روز مقرر در سفته به بانک جهت وصل سفته مراجعه کردم. لیکن سفته بلاوجه بود و بانک قادر به پرداخت وجه آن نبود. همان جا سفته را واخواست نمودم. گواهی واخواست سفته به پیوست می باشد. 

حالیه با عنایت به موارد مذکور در فوق مطالبه وجه سفته از محضر شما عالیجناب مورد استدعا است. 

با تشکر و تقدیم احترام

دادخواست سفته ای که بابت حسن انجام کار است: چه طور سفته را پر کنیم؟

ریاست محترم شعبه ……………… مجتمع قضایی ………….. شهرستان ………………..

با سلام و آرزوی سلامتی برای شما؛

احتراما شرح ما وقع و خواسته را خدمت محضر شما عرض می نمایم:

اینجانب به عنوان کارفرما وفق روال شرکت بابت حسن انجام کار از کارمندان سفته دریافت می کنم. خوانده محترم دعوا نیز مدت 3 ماه در شرکت مشغول به کار بودند. ایشان سفته ای به مبلغ پنجاه میلیون تومان بابت حسن انجام کار در شرکت به بنده ارائه دادند. قرار شد ایشان مسئولیت انجام پروژه ………………. را عهده دار شوند. اما به رغم گذشت سه ماه از تاریخ حضور ایشان در شرکت، حتی گام های اولیه جهت انجام پروژه مارالذکر را نیز انجام ندادند. شرکت همکار نیز به دلیل وقفه طولانی و نامتعارف در کار، انجام پروژه را از ما گرفت. از این رو، ضرر هنگفتی به شرکت وارد شد. 

حالیه، با عنایت به انچه فوقا اشعار داشتم، درخواست صدور حکم مبنی بر مطالبه وجه بر اساس سفته از محضر شما عالیجناب مورد استدعا است. 

با تشکر و احترام فراوان

مرجع صالح در رسیدگی به دعوای مطالبه وجه سفته کجاست؟

اگر مبلغ سفته تا سقف بیشت میلیون تومان باشد مرجع صالح به این دعوا، شورای حل اختلاف است. اما چنانچه مبلغ سفته بیش از بیست میلیون تومان باشد، دادگاه صالح به این دعوا رسیدگی خواهد کرد. منظور از دادگاه صالح، دادگاه محل اقامت خوانده است. 

با توجه به آنچه اشاره کردیم در پر کردن سفته باید نهایت دقت را مبذول داریم چه اینکه ممکن است بعدا به ضرر ما تمام شود. 

سفته را چه طور پر کنیم؟
سفته را چه طور پر کنیم؟
نتیجه گیری مقاله

سفته یکی از اسناد تجاری مبتلابه در میان مردم است. امروزه بسیاری از مبادلات با سفته انجام می شود. البته همچنان چک به عنوان برترین سند تجاری در صدر سایر اسناد تجارتی قرار دارد. اما سفته نیز از اعتبار زیادی برخودار است. نکات مهمی برای پر کردن سفته وجود دارد. در صورت عدم آگاهی از آن نکات ممکن است دچار نزاع و مشاجره شوید. از این رو بهتر است نکات مهم سند تجاری سفته را بشناسیم و با آگاهی از آن استفاده نماییم. 

قبل از هر گونه اقدام حقوقی، کیفری، خانوادگی، تجاری و … حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت کنید. وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور کیفری، ثبتی، خانوادگیف ملکی، تجاری، امور حسبی و … شما را راهنمایی و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره تلفنی بهره مند شوید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا