Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

ازدواج با دختر برادر زن

به موجب مقررات قانونی ازدواج با دختر برادر زن ممنوع است. یعنی یک مرد نمی تواند با دختر برادر زن و یا دختر خواهر زن خود ازدواج کند. این موضوع در ماده 1049 قانون مدنی ذکر شده است. حال، اگر مردی با دختر برادر زن و یا دختر خواهر زن خود ازدواج کرد، حکم این ازدواج چیست؟ به عبارت دیگر، اگر شخصی با دختر برادر زن و یا دختر خواهر زن خود ازدواج کند چه اثری بر این ازدواج مترتب است؟ برای پاسخ به این سوال تا پایان این نوشتار ما را دنبال کنید:

ازدواج با دختر برادر زن

ازدواج با دختر برادر زن:

ماده 1049 قانون مدنی بیان می کند که هیچ کس نمی تواند  دختر برادر زن یا دختر خواهر زن خود را بگیرد. و در ادامه ماده قانون گذار یک استثنا را بیان می کند و می گوید: “مگر با اجازه زن خود”. پس اگر مردی قصد ازدواج با دختر برادر زن یا دختر خواهر زن خود را داشته باشد، برای این کار باید اجازه همسر خود که عمه یا خاله دختر می باشد را به همراه داشته باشد.

حکم ازدواج با دختر برادر همسر یا دختر خواهر همسر چیست؟

فرض کنید مردی دختر برادر همسر خود را گرفته است. این ازدواج از منظر قانونی چه حکمی دارد؟ طبق آنچه فوقا اشاره کردیم اگر مرد با اجازه همسر خود ازدواج کند، این ازدواج صحیح است و اگر از طرف همسر خود اذن برای ایین ازدواج نداشته باشد، ازدواج باطل است. بنابراین، می توان گفت چنین ازدواجی غیر نافذ است و باید منتظر ماند و دید که آیا عمه یا خاله این ازدواج را تنفیذ می کند یا خیر. همان طور که گفتیم اگر زن این ازدواج ار تنفیذ کند ازدواج صحیح و معتبر است و اگر زن این ازدواج را تنفیذ نکند، ازدواج باطل خواهد بود.

آیا در ازدواج با دختر برادر همسر و یا دختر خواهر همسر تفاوتی میان ازدواج دائم و موقت است یا خیر؟

خیر. اگر مردی دختر برادر زن و یا دختر خواهر زن خود را بگیرد اعم از اینکه این ازدواج دائم باشد یا صیغه ( ازدواج موقت) باشد، تفاوتی ندارد. به هر روی، این ازدواج غیر نافذ و منوط به تنفیذ زن خواهد بود. بنابراین، چه ازدواج دائم باشد و چه موقت باشد تاثیری در صحت و بطلان آن نخواهد داشت.

تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج با دختر برادر زن و یا دختر خواهر زن چیست؟

فرض کنید مردی دختر برادر همسر خود را به عقد خود در میاورد و از او صاحب فرزند می شود. همان طور که گفتیم این ازدواج غیر نافذ است. اما فرزندان حاصل از این ازدواج مشروع هستند یا نامشروع؟ این ازدواج بدون اجازه همسر غیر نافذ است. بنابراین ، اگر فرزندانی از این ازدواج خاصل شوند، تکلیفشان معلوم نیست تا زمانی که زن تصمیم خود را اعلام کند. اگر عمه یا خاله دختر این ازدواج را تنفیذ کند، ازدواج صحیح و در نتیجه فرزندان نیز مشروع خواهند بود. اما اگر عمه یا خاله این ازدواج را تنفیذ نکند، ازدواج باطل و فرزندان نیز نامشروع هستند. فرزندان نامشروع از تمامی حقوق فرزند مشروع برخودار است مگر رابطه توارث و ارث بری. یعنی فرزند نامشروع از پدر و مادر طبیعی خود ارث نمی برد و پدر و مادر نیز از فرزند نامشروع ارث نخواهند برد.

با توجه به آنچه که فوقا اشاره کردیم، ازدواج با دختر برادر همسر و یا دختر خواهر همسر غیر نافذ است و این عدم نفوذ به تمامی آثار نکاح نیز سرایت می کند. بنابراین، چنانچه زن (عمه یا خاله) با این ازدواج موافق نباشد، می تواند طی دادخواستی اعلام بطلان دادخواست را بخواهد. در ادامه این نوشتار به نمونه دادخواست اعلام بطلان نکاح از سوی زن اشاره می  کنیم:

رسیدگی به این دعوا در صلاحیت کدام دادگاه است؟

دادگاه خانواده محل اقامت صلاحیت رسیدگی به این دعوا را دارد. خواندگان این دعوا شوهر و دختر برادر زن یا دختر خواهر زن هستند. البته زن می تواند وکالت در طلاق برای جدایی از مرد اخذ کند.

ازدواج با دختر برادر زن

نمونه دادخواست اعلام بطلان نکاح به دلیل ازدواج مرد با دختر برادر زن یا دختر خواهر زن:

ریاست محترم شعبه ………………. دادگاه خانواده ………………

با سلام؛

احتراما موارد زیر را خدمت محضر حضرت عالی عرض می نمایم:

همسر بنده در مورخه …………………………. با دختر برادر/ خواهر بنده عقد نماح دائم منعقد نمودند. هر چند اینجانب عدم رضایت خود را اعلام کرده بودم و به هیچ وجه اذنی برای این نکاح به ایشان ندادم. به هر صورت، ایشان طبق گفته خود عمل کردند و با دختر برادر/ خواهر اینجانب ازدواج کردند. همچنین بارها به بنده اعلام نمودند که هیچ کاری از دست من بر نمی آید و ایشان طبق قانون محق هستند.

از آن جایی که بنده این نکاح را تنفیذ نکرده ام و اذنی مبنی بر ازدواج شوهرم با دختر خواهر/برادرم نداده ام، از شما خواهشمندم وفق ماده 1049 قانون مدنی حکم مقتضی در این خصوص اعلام فرمایید.

با تقدیم احترامات فراوان

نظر شما در خصوص ازدواج یک مرد با دختر برادر زن یا دختر خواهر زن خود چیست؟ حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا