Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

تغییر سن شناسنامه

شناسنامه به عنوان مهمترین سند در زندگی هر فردی تمامی اطلاعات هویتی او را نمایان می کند. از این روست که داشتن شناسنامه امری الزامی است. در شناسنامه هر فردی، اطلاعات از قبیل نام و نام خانوادگی او، سن او و سایر اطلاعات مربوط به هویت او درج می گردد. اکنون در این مقاله پرسش این است آیا امکان کم کردن سن در شناسنامه وجود دارد؟ آیا می توان تغییری در اطلاعات هویتی مندرج در شناسنامه داد؟ در این مقاله در مورد مقوله تغییر سن در شناسنامه بحث می کنیم.

آیا امکان تغییر در شناسنامه وجود دارد؟

شناسنامه یک سند رسمی است که معمولا امکان کم کردن سن و تغییر اطلاعات در آن وجود ندارد. با این حال، در برخی موارد ممکن است که سن واقعی او در شناسنامه ذکر نشده و در نتیجه بخواهد شناسنامه خود را تغییر دهد. تغییر سن شناسنامه تنها با ارائه دلایل کافی و واقعی و اثبات ادعا امکان پذیر است.

فرض کنید، فردی ادعا می کند که شناسنامه او شناسنامه خواهر یا برادری است که پیش از تولد او فوت کرده است و والدین نیز بدون دریافت شناسنامه جدید، از همان شناسنامه قبلی برای او استفاده کردند.

بنابراین:

می توان گفت به منظور الزام به تنظیم سند رسمی بر اساس قانون و حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل انها امکان تغییر تاریخ تولد افراد وجود ندارد. مگر در شرایط استثنایی که اشتباه بودن تاریخ ذکر شده در شناسنامه توسط متقاضی اثبات شود.

چند بار می توان در شناسنامه و مندرجات آن تغییر ایجاد نمود؟

هر فردی تنها یک بار می تواند برای تغییر سن در شناسنامه خود اقدام کند و نحوه رسیدگی به این درخواست و مرجع صالح آن بسته به میزان تفاوت سن واقعی فرد با سن ذکر شده در شناسنامه او متفاوت خواهد بود.

پروسه تغییر در شناسنامه چقدر به طول می انجامد؟

پروسه تغییر سن در شناسنامه بسته به هر مورد و با توجه به شرایط متفاوت است. با این حال این کار ممکن است بین یک تا سه ماه زمان ببرد.

مرجع صالح برای رسیدگی به عمل تغییر سن در شناسنامه کجاست؟

برای پاسخ به این سوال باید دو فرض را از یکدیگر تفکیک نمود:

1- اگر تغییر سن بیش از پنج سال باشد با کمیسیون مستقر در اداره ثبت احوال است.

2- اگر تغییر سن تا 5 سال باشد پروسه تغییر شناسنامه با دادگاه است.

نتیجه گیری مقاله

بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله درج اشتباه سن، یا ازدواج و یا برای فعالیت در زمینه ورزشهایی از جمله فوتبال تمایل دارند تا سن خود را تغییر دهند. تغییر سن پروسه ای بسیار سخت است و تنها در صورتی که دلایل موجهی برای کم کردن سن داشته باشید می توانید به طرفیت اداره ثبت احوال و یا دادگاه (بسته به تناسب اینکه کاهش سن تا 5 سال است و یا بیشتر از 5 سال است) اقدام کنید و خواستار کاهش سن خود شوید. البته ادله ای که ارائه می نمایید باید متقن و قوی باشد تا اداره ثبت احوال یا دادگاه آنها را بپذیرد.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری یا تلفنی به منظور کاهش سن به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

تغییر سن

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا