Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نفقه زن شاغل

امروزه با تغییر شرایط زندگی بسیاری از زنان تمایل به کار کردن در بیرون از منزل دارند. اما بیشترین سوال مربوط به نفقه زن شاغل است. توضیح آنکه ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال در ذهن شکل بگیرد که اگر زن شاغل باشد نفقه ای به زن تعلق می گیرد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در شرایط شاغل بودن زن نیز او حق دریافت نفقه از شوهر خود را دارد. در این مقاله به بررسی تفصیلی نفقه زن شاغل می پردازیم.

آیا زن شاغل می تواند از شوهر خود نفقه دریافت کند؟

در پرداخت نفقه هیچ تفاوتی میان زن شاغل و زن خانه دار نیست. همچنین تفاوتی میان زن فقیر و زن ثروتمند وجود ندارد. حتی اگر زنی شاغل باشد و نیاز مالی داشته باشد مرد موظف به پرداخت نفقه است. 

مبلغی که به زن به عنوان حقوق واریز می شود برای شخص او محسوب می شود و به هر روشی که بخواهد حتی برای هزینه های خارج از خانه می تواند خرج نماید.

نفقه زن چقدر است؟

نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن می شود مثل مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل و هزینه های درمان و حتی خادم. البته خادم یا خدمت کار در صورتی است که زن عادت به داشتن خادم داشته باشد و یا به واسطه مریضی لازم باشد که خدمتکار داشته باشد.

توجه کنید: نفقه هر زنی با زن دیگر متفاوت است. بنابراین مبلغ ثابتی به عنوان نفقه وجود ندارد. نفقه زن با توجه به نیازهای زن و وضعیت معیشت او متفاوت است. کارشناس دادگستری با توجه به نیازهای زن میزان نفقه زن را مشخص می کند. اما چنین نیست که نفقه زن شاغل کمتر از نفقه زن خانه دار باشد. لذا از حیث شاغل بودن تفاوتی میان نفقه زن شاغل و زن غیر شاغل وجود دارد. این عادات و نیازهای زن است که باعث تفاوت در مبلغ نفقه می گردد. 

عدم تمکین چیست؟

می دانیم که با وقوع عقد نکاح زن و شوهر مکلف به حین معاشرت با یکدیگر هستند. تمکین به دو نوع تمکین عام و تمکین خاص تقسیم می شود. تمکین عام به این معنا است که زوجه می بایستی در منزل مشترکی که شوهر اختیار کرده است سکنی گزیند. اما تمکین در معنای تمکین خاص به این معنا است که زن در مورد برقراری روابط زناشویی از همسر خود اطاعت کند.

در فرضی که آثار عدم تمکین و ناشزه بودن زن آشکار شود به زن نفقه تعلق نمیگیرد. از این حیث نیز تفاوتی میان زن شاغل و زن غیرشاغل (خانه دار) وجود ندارد.

چه زمانی به زن نفقه تعلق نمی گیرد؟

در حالتی که زن تکالیف زناشویی خود را نسبت به همسرش رعایت نکند مانند آنکه در خانه همسرش زندگی نکند و روابط نامتعارفی داشته باشد و به عبارتی سوء معاشرت نماید در حدی که شوهرش نارضایتی داشته باشد و یا به لحاظ جنسی از شوهر خود تمکین نکند، ناشزه محسوب می شود. اما مرد باید نشوز زن را در دادگاه اثبات کند. سپس دادگاه اعلام نماید که زن ناشزه است تا نفقه وی قطع شود. حال، اگر زن شاغل باشد و ادعا کند که به دلیل شغل خود نمی تواند نسبت به زن تمکین کند، از این حیث نیز تفاوتی میان زن شاغل و زن خانه دار وجود ندارد. به هر حال، زن اعم از اینکه شاغل باشد یا نباشد وظیفه دارد که از شوهر خود تمکین کند.

نتیجه گیری مقاله

یکی از متداول ترین سوالات در حوزه تعلق نفقه به زن این است که آیا به زن شاغل نیز نفقه تعلق می گیرد یا خیر؟ همان طور که در مقاله نیز توضیح دادیم زن شاغل نیز دارای نفقه می باشد. چرا که زن مستقلا می تواند در دارایی خود هر گونه دخل و تصرفی کند. بنابراین، این استدلال که زن شاغل است و به او نفقه تعلق نمی گیرد تنها یک باور غلط است. البته باید توجه داشت که نفقه هر زن با زن دیگر متفاوت است. چرا که کارشناس رسمی دادگستری نفقه را بر اساس وضعیت زن، بیماری او، مایحتاج زن و … تعیین می کند. بنابراین، نفقه یک زن با نفقه زن دیگر متفاوت است. همچنین، باید توجه داشت که اگر زن ناشزه تلقی شود و از شوهر خود تمکین (چه تمکین عام و چه تمکین خاص) ننماید، به او نفقه تعلق نمیگیرد. هر چند ناشزه تلقی شدن زن مستلزم این است که شوهر این موضوع را در دادگاه اثبات کند.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

نفقه زن شاغل

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا