Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

حق تحصیل زن

یکی از مشکلات زندگی زناشویی میان زوجین، حق تحصیل برای زوجه است. بسیاری از آقایان ممکن است حق و اجازه تحصیل را برای همسر خود قائل نباشند. یا ممکن است حق تحصیل زن را در نظر بگیرند. اما پس از وقوع عقد ازدواج اعطای چنین حقی را فراموش کنند. بنابراین بهتر است حق تحصیل زن در ضمن عقد نکاح شرط شود. در مقاله زیر به بررسی حق تحصیل زن می پردازیم.

چگونه حق تحصیل زن را در عقد نکاح شرط نماییم؟

برای جلوگیری از برخی مشکلات و اختلاف نظرها می بایست زمان ازدواج زن و مرد بر سر همه موارد با یکدیگر به توافق و تفاهم برسند. حق تحصیل زن نیز یکی از این موارد است. در صورتی که زن قبل از ازدواج با همسر خود شرط کند که بعد از ازدواج قصد تحصیل خواهد داشت بنابراین مرد نمی تواند از این امر ممانعت به عمل آورد.

شروط دوازده گانه ضمن عقد نکاح حق اشتغال، حق طلاق و حق تحصیل و … را در بر می گیرد. در زمینه حق تحصیل زن، مرد می تواند با امضای ذیل این شرط با ادامه تحصیل زن موافقت نماید.

اگر مرد ذیل چنین شرطی را امضاء نکند چه اتفاقی می افتد؟

در فرضی که مرد با چنین شرطی موافقت نکند و ذیل آن را در سند ازدواج امضاء نکند، حق تحصیل برای زن به وجود نخواهد آمد. بنابراین زن حق ندارد تحصیلات خود را ادامه دهد.

البته، این نکته را نیز باید توجه داشت که مرد تنها در فرضی می تواند از ادامه تحصیل زوجه ممانعت به عمل بیاورد که ادامه تحصیل وی به زندگی زناشویی هر دو لطمه و آسیبی وارد کند و باعث بر هم خودرن زندگی مشترک شود. در این شرایط مرد نیز می تواند همسر خود را از ادامه تحصیل بازدارد.

اگر زن بدون اجازه شوهر تحصیل نماید مرد می تواند او را طلاق دهد؟

اگر تحصیل زن بدون اجازه شوهر باشد و به اساس زندگی زناشویی لطمه وارد کند، مرد می تواند او را طلاق دهد. در غیر این صورت، دلیلی برای طلاق وجود نخواهد داشت. بنابراین، مرد باید وارد شدن خدشه به زندگی خود را در نزد دادگاه اثبات کند.

ازدواج در حال تحصیل:

لازم به ذکر است که چنانچه زن در زمان ازدواج در حال تحصیل باشد کرد حق نخواهد داشت که بعد از ازدواج با موضوع تحصیل زوجه مخالفت کند. چه اینکه در چنین فرضی زوج به طور ضمنی قبول کرده است که زوجه ادامه تحصیل دهد و می دانسته که خانم در حال تحصیل می باشد. هر چند در تمامی این فروض، باید توافق میان طرفین را نیز در نظر گرفت و بر اساس آن عمل کرد.

نتیجه گیری مقاله

در شروط دوازده گانه ازدواج حقی با موضوع حق تحصیل زن وجود دارد. اگر زوج ذیل چنین شرطی را امضاء کند این حق را به زوجه داده است تا ادامه تحصیل دهد. در عین حال اگر زوج از امضای چنین شرطی امتناع کند به این معنا است که او نخواسته چنین حقی را به همسر خود اعطا کند. البته، زمانی مرد می تواند از تحصیل همسر خود به عنوان موجبی برای طلاق استفاده کند که در نزد دادگاه اثبات نماید تحصیل زن به اساس زندگی خانوادگی آنها خدشه وارد می کند. در غیر این صورت موجبی برای طلاق برای مرد نیست.

همچنین اگر مرد با خانمی ازدواج نماید که در حال تحصیل است به نظر می رسد به صورت ضمنی قبول کرده که اجازه تحصیل را به همسر خود اعطا نماید. چرا که او می دانسته که همسر خود در حال تحصیل است و هیچ اعتراضی نسبت به آن به عمل نیاورده است. بنابراین، بعدا هم نمی تواند به بهانه تحصیل از او طلاق بگیرد. هر چند این موارد تا حدود زیادی بستگی به توافق میان طرفین دارد.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

حق تحصیل زن

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا