Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

گزارش اصلاحی چیست؟

زمانی که طرفین دعوایی را در دادگاه مطرح می کنند، قاضی با ملاحظه طرفین ممکن است آنان را به صلح و سازش دعوت کند. حتی ممکن است یکی از طرفین دعوا دیگری را به سازش دعوت نماید. در این صورت گزارش اصلاحی توسط دادگاه صادر می شود. گزارش اصلاحی مانند سایر احکام دادگاه قابلیت اجرایی دارد. اما گزارش اصلاحی دقیقاً چیست و چه کاربردی دارد. در این مقاله با مفهوم گزارش اصلاحی و شرایط و نحوه صدور آن آشنا خواهید شد.

گزارش اصلاحی چیست

چه زمانی گزارش اصلاحی صادر می شود؟ گزارش اصلاحی چیست

گزارش اصلاحی در دو جا قابلیت صادر شدن را دارد:

1- قبل از طرح دعوا:

ممکن است یکی از طرفین پیش از طرح دعوا از دادگاه بخواهد تا طرف او را به صلح و سازش دعوت کند. در این صورت مراتب به صورت کتبی صورت جلسه خواهد شد. گزارش اصلاحی چیست

2- پس از طرح دعوا:

به موجب ماده 178 قانون آیین دادرسی مدنی طرفین می توانند در هر مرحله از دادرسی طرف دیگر را به سازش دعوت کنند و دعوا را به این شکل خاتمه دهند. ماده 178 چنین مقرر کرده است: گزارش اصلاحی چیست

در هر مرحله از دادرسی مدنی طرفین می توانند دعوای خود را به طریق سازش خاتمه دهند.

همچنین ماده 184 قانون آیین دادرسی مدنی چنین اشاره کرده است:

دادگاه پس از حصول سازش بین طرفین به شرح فوق رسیدگی را ختم و مبادرت به صدور گزارش اصلاحی می نماید مفاد سازش نامه که طبق مواد فوق تنظیم می شود نسبت به طرفین و وراث و قائم مقام قانونی انها نافذ و معتبر است و مانند احکام دادگاهها به موقع اجرا گذاشته می شود، چه اینکه مورد سازش مخصوص به دعوای مطروحه بوده یا شامل دعاوی یا امور دیگری باشد.

گزارش اصلاحی چه ماهیتی دارد؟ (گزارش اصلاحی چیست)

این نوع گزارش مانند سایر سایر احکام دادگاه ها است. بدین توضیح که قابلیت اعتراض و قطعیت را دارد. همچنین برای اجرای گزارش اصلاحی اجرائیه صادر خواهد شد.

نکته: اگر گزارش اصلاحی در مرحله فرجام خواهی در نزد دیوان عالی کشور باشد، از آنجایی که دیوان عالی کشور رسیدگی ماهوی انجام نمی دهد، بنا به تقاضای طرفین پرونده برای تنظیم گزارش اصلاحی به دادگاه فرجام خواسته ارسال خواهد شد. 

اگر شخص ثالثی از صدور گزارش اصلاحی متضرر شود، چه اقدامی می تواند انجام دهد؟

به موجب صورت جلسه نشست قضایی استان البرز مورخ 1395/06/18 در صورتی که شخص ثالثی متضرر از گزارش اصلاحی باشد می تواند دعوای ابطال گزارش اصلاحی را مطرح کند. بنابراین، گزارش اصلاحی قابل ابطال است.

نتیجه گیری مقاله

گزارش اصلاحی برای ایجاد صلح و سازش میان طرفین دعوا صادر می شود. ممکن است یکی از طرفین دیگری را به صلح و سازش دعوت کند و یا طرفین در مرحله دادرسی به این نتیجه برسند که موضوع را با سازش خاتمه دهند. در این صورت گزارش اصلاحی توسط طرفین قاضی می شود. گزارش اصلاحی همچون سایر احکام دادگاه از قابلیت اجرایی برخوردار است و برای طرفین لازم الاتباع خواهد بود.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید.

گزارش اصلاحی چیست

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا