Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

دعوای واهی چیست؟

دعوای واهی، به دعوایی اطلاق می شود که از سوی خواهان علیه خوانده مطرح می شود. همان طور که از نام دعوا مشخص است، دعوای واهی  مبنای قانونی ندارد. در واقع، خواهان در دعوای واهی هیچ گونه سند و مدرکی علیه خوانده ارائه نمی دهد. این نوع دعوا صرفاً برای طولانی شدن دادرسی اقامه می شود. در این مقاله به توضیح دعوای واهی و چگونگی جلوگیری از طرح دعوای واهی خواهیم پرداخت. دعوای واهی چیست

ی واهی چیست

دعوای واهی چیست؟

دعوای واهی دعوایی است که در آن خوانده دعوا مدعی است، خواهان هیچ دلیل و مدرک مستندی برای اقامه دعوا علیه او ندارد. از این رو، دعوای خواهان را واهی و بیهوده می داند. در واقع، هدف از طرح دعوای واهی صرفاً ایذاء طرف مقابل است. گاهی نیز خواهان با علم به اینکه در دادرسی پیروز نخواهد شد، با هدف اطاله دادرسی به طرح دعوای واهی علیه خوانده می پردازد. دعوای واهی چیست

ماده 109 قانون آیین دادرسی مدنی چنین مقرر کرده است:

در کلیه دعاوی مدنی اعم از دعاوی اصلی یا طاری و درخواستهای مربوط به امور حسبی به استثنای مواردی که قانون امور حسبی‌مراجعه به دادگاه را مقرر داشته است، خوانده می‌تواند برای تادیه خسارات ناشی از هزینه دادرسی و حق‌الوکاله که ممکن است خواهان محکوم شود از‌دادگاه تقاضای تأمین نماید.

دادگاه در صورتی که تقاضای مزبور را با توجه به نوع و وضع دعوا و سایر جهات موجه بداند، قرار تامین صادر می‌نماید و تا‌وقتی که خواهان تامین ندهد، دادرسی متوقف خواهد ماند و در صورتی‌که مدت مقرر در قرار دادگاه برای دادن تامین منقضی شود و خواهان تامین‌ندهد به درخواست خوانده قرار رد دادخواست خواهان صادر می‌شود.
‌تبصره – چنانچه بر دادگاه محرز شود که منظور از اقامه دعوا تأخیر در انجام تعهد یا ایذاء طرف یا غرض ورزی بوده، دادگاه مکلف است در ضمن‌صدور حکم یا قرار، خواهان را به تأدیه سه برابر هزینه دادرسی به نفع دولت محکوم نماید.

راه حل جلوگیری از طرح دعوای واهی چیست؟

ممکن است دادگاه تشخیص دهد که دعوایی که خواهان مطرح کرده است، صرفاً برای طولانی کردن دادرسی و ایذاء طرف مقابل است. در این صورت از خواهان تقاضای تامین مناسب می کند. تا هنگامی که خواهان تامین مناسب را ندهد، دادرسی متوقف خواهد شد. همچنین اگر مدت زمان تعیینی توسط دادگاه برای درخواست تامین منتفی شود، به درخواست خوانده قرار رد دادخواست صادر می شود.

آیا خواهان رأساً اقدام به اخذ تامین از خواهان می کند؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت، دادگاه رأساً اقدام به گرفتن تامین از خوانده نمی کند. بنابراین، خوانده باید از دادگاه بخواهد تا از خواهان تامین مناسب درخواست کند. خوانده باید تا قبل از جلسه اول دادرسی در قالب یک دادخواست اخذ تامین از خواهان را از دادگاه بخواهد.

آیا طرح دعوای اعسار مشول دعوای واهی می شود یا خیر؟ دعوای واهی چیست

موضوع دعوای اعسار به عنوان دعوای واهی در نشست قضایی قضات استان اصفهان، شهر گلپایگان مورخ 1394/12/19 مطرح شده است. نظر قضات بر این بوده که با توجه به تبصره ماده 109، کلیه دعاوی را شامل می شود. بنابراین، دعوای اعسار نیز جزء دعاوی واهی تلقی خواهد شد.

ضمانت اجرای جلوگیری از طرح دعوای واهی چیست؟

به موجب تبصره ماده 109 اگر دادگاه تشخیص دهد که دعوایی که مطرح شده، واهی است خواهان را به سه برابر هزینه دادرسی محکوم خواهد کرد. دعوای واهی چیست

نتیجه گیری مقاله

دعوای واهی از جمله دعاوی است که خواهان صرفاً برای ایذاء طرف مقابل بدون داشتن هر گونه سند و مدرکی طرح می کند. قانون گذار برای جلوگیری از طرح چنین دعاوی ماده 109 و تبصره ذیل آن را در نظر گرفته است. به منظور جلوگیری از طرح دعوای واهی می توان از خواهان تقاضای تامین نمود. همچنین، در صورتی که بر دادگاه محرز شود، منظور از اقامه دعوا تاخیر در انجام تعهد و یا غرض ورزی بوده است، خواهان را به 3 برابر هزینه دادرسی محکوم می کند. دعوای واهی چیست

برای گرفتن وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید. 

 

دعوای واهی چیست

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا