Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

اعاده حیثیت چیست؟

امروزه در جامعه شاهد درگیری بسیاری از افراد با یکدیگر هستیم. در برخی از این درگیریها افراد ممکن است اموری را به یکدیگر نسبت بدهند که موجبات هتک حیثیت و آبروی فرد دیگر را فراهم آورند. در اینجاست که موضوع اعاده حیثیت مطرح خواهد شد. اما دقیقاً منظور از اعاده حیثیت چیست؟ شرایط تحقق اعاده حیثیت کدام است؟ در این مقاله به موضوع اعاده حیثیت و شرایط آن می پردازیم. اعاده حیثیت چیست

 

اعاده حیثیت چیست؟

اگر فردی به دیگری عمل مجرمانه ای نسبت دهد. سپس ثابت شود که چنین جرمی رخ نداده است، طرفی که جرم به او نسبت داده شده می تواند برای بازگرداندن آبروی از دست رفته خود، اعاده حیثیت نماید. مثلاً فرض کنید فردی به دیگری می گوید: “تو کلاهبردار هستی”. حال در گردش قضایی مشخص می شود که فرد کلاهبردار نبوده و مرتکب جرم کلاهبرداری نیز نشده است. در اینجا مسئله اعاده حیثیت مطرح می شود.

رابطه افترا و اعاده حیثیت چیست؟ اعاده حیثیت چیست

اگر کسی به دیگری جرمی نسبت دهد و ثابت شود که فرد مقابل مرتکب آن جرم نشده، موضوع افترا مطرح می شود. در واقع، افترا نسبت دادن عمل مجرمانه به فرد دیگر است. همان طور که گفته شد، فرض کنید فردی به دیگری می گوید تو کلاهبردار هستی یا تو دزد هستی. حال اگر اثبات شود که فرد کلاهبردار یا دزد نیست، فردی که مورد اهانت قرار گرفته می تواند تقاضای اعاده حیثیت نماید. توضیح آنکه فرد می تواند با طرح دعوای افترا علیه فرد دیگر از خود اعاده حیثیت کند. مواد 697 و 698 قانون مجازات اسلامی چنین مقرر کرده اند:

ماده 697: اعاده حیثیت چیست

هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.
تبصره – در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب گردد هر چند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد‌شد.

ماده 698: اعاده حیثیت چیست

هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا‌توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به‌غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود.

برای تحقق اعاده حیثیت چه شرایطی لازم است؟

به منظور طرح دعوا برای اعاده حیثیت موارد زیر باید رعایت گردند:

1- باید به فرد جرم یا اتهامی وارد شده باشد.

2- واژه، جمله یا عبارتِ گفته شده باید سبب از بین رفتن آبروی فرد شود.

3- فرد، شکایت افترا را به منظور اعاده حیثیت را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مطرح کند. اعاده حیثیت چیست

نمونه شکایت اعاده حیثیت  از طریق طرح دعوای افترا

ریاست محترم شعبه ………….. مجتمع قضایی ………… شهرستان ………….

با سلام،

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب و مشتکی عنه در تاریخ ……………. بر اثر اختلافات خانوادگی دچار بحث و مشاجره شدیم. ایشان متعاقب دعوا، اتهام/ اتهامات ………………. را علیه بنده مطرح کردند.  لیکن موفق به اثبات آن در مراجع قضایی نشدند و النهایه حکم به برائت بنده صادر شد. از این رو، اینجانب، به موجب ادله پیوستی تقاضای تعقیب و مجازات ایشان را به موجب ماده 697 قانون مجازات اسلامی را دارم. اعاده حیثیت چیست

با تقدیم احترام

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید.  

اعاده حیثیت چیست

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا