Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

دیه ازاله بکارت

یکی از دعاوی ای که به کرات در نزد مراجع دادگستری مطرح است دعوای ازاله بکارت است. توضیح آنکه گاهی ممکن است میان دختر و پسری که علقه و ارتباط زناشویی بین آنها نیست نزدیکی اتفاق بیفتد و بکارت دختر از بین رود. البته، دعوای ازاله بکارت زمانی مطرح می شود که نزدیکی بدون رضایت دختر انجام گرفته باشد. در واقع، اگر دختر تمایل به برقراری رابطه جنسی داشته باشد، دعوای ازاله بکارت مسموع نیست و در نتیجه دیه ازاله بکارت قابل دریافت نخواهد بود. در این مقاله به موضوع ارش البکاره و شرایط تحقق آن خواهیم پرداخت.

ازاله بکارت یعنی چه؟

ازاله بکارت در اثر مقاربت با غیر همسر به وجود می آید. در واقع، اگر مردی بدون وجود علقه و رابطه زوجیت با دختری ارتباط برقرار کند و دختر نیز مایل به برقراری ارتباط جنسی نباشد و در همین حین بکارت دختر از بین رود، موضوع ازاله پرده بکارت مطرح می گردد.

ماده 658 قانون مجازات اسلامی چنین مقرر می کند:

هرگاه ازاله بکارت غیرهمسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است.
تبصره ۱- هرگاه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت انجام گرفته باشد چیزی ثابت نیست.
تبصره ۲- رضایت دختر نابالغ یا مجنون یا مکرَهی که رضایت واقعی به زنا نداشته در حکم عدم رضایت است.

دیه ازاله بکارت چقدر است؟

در صورتی که در اثر تجاوز مردی به دختری بکارت او از دست رود، ارش البکاره  او به اندازه مهرالمثل خواهد بود. میزان دقیق ارش البکاره را دادگاه تعیین می کند.

اگر به جز ازاله بکارت آسیب دیگری به دختر برسد تکلیف چیست؟

فرض کنید الف با زور و اکراه با ب ارتباط جنسی برقرار می کند و ب نیز هیچ گونه رضایت قبلی به برقراری چنین ارتباطی ندارد. در این صورت اگر عمل الف موجب از بین رفتن بکارت ب شود، او به دیه ازاله بکارت که به اندازه یک مهرالمثل است محکوم می شود. همچنین، اگر عضو دیگری از او نیز آسیب ببیند، دیه آن را نیز باید بپردازد (مثل: عدم توانایی در ضبط ادرار در اثر آسیب رسیدن به مثانه).

حال، اگر دختری با رضایت خود اقدام به برقراری ارتباط نامشروع کرده باشد تکلیف چیست؟

در چنین فرضی، موضوع اخذ دیه ازاله بکارت منتفی است. چرا که یکی از اصلی ترین شرایط برای اخذ ارش البکاره، عدم رضایت دختر به برقراری رابطه جنسی است. امروزه، پرونده های بسیاری در نزد دادگستری مطرح است که دختران به دنبال اخذ ارش البکاره خود هستند. هرچند بسیاری از آنها ادعای اخذ ارش البکاره خود را دارند. اما متاسفانه در بیشتر پرونده ها، دختران پس از دوستی و اعتماد به پسران حاضر به برقراری رابطه جنسی با او شدند. حتی بسیاری از پسران با وعده ازدواج، دختران را فریب داده و با آنها ارتباط جنسی برقرار کردند. اما به هر حال، اگر رضایت دختر وجود داشته باشد، امکان طرح دعوای دیه ازاله بکارت منتفی است.

آیا تفاوتی در عمدی بودن یا نبودن از بین رفتن بکارت وجود دارد؟

در بسیاری از پرونده ها، مردان ادعا می کنند که عمدی در پارگی پرده بکارت وجود نداشته است. اما به هر روی، از منظر قانون، تفاوتی در عمدی یا غیر عمدی بودن ازاله بکارت وجود ندارد. در هر دو، مرتکب موظف است دیه ازاله بکارت دختر را بپردازد.

آیا اگر فردی پرده بکارت خود را ترمیم کرده باشد به او دیه ازاله بکارت تعلق می گیرد؟

این موضوع از مباحث اختلافی در علم حقوق کیفری است. برخی بر این باورند که به چنین دختری ارش البکاره تعلق نمیگیرد، چرا که پرده بکارت نداشته و آن را ترمیم کرده است. در مقابل عده ای بر این باروند که پرده بکارت ترمیم شده، عضوی از بدن اوست.  از مجموع نظرات چنین به ذهن متبادر می شود، اگر دختر، پرده بکارت خود را ترمیم کرده باشد و فردی با برقراری رابطه جنسی باعث ازاله بکارت او شود، همچنان مسئول است.

آیا دیه ازاله بکارت به دخترانی که به طور مادرزادی پرده ندارند، تعلق می گیرد؟

بله. چرا که چنین دخترانی نیز در حکم باکره محسوب می شوند. بنابراین ارش البکاره یا دیه ازاله بکارت قابل پرداخت به آنان است. البته، تشخیص نداشتن پرده به طور مادرزادی با پزشک متخصص یا کارشناس مامایی است.

نتیجه گیری مقاله

دیه ازاله بکارت یا ارش البکاره برای زمانیست که فردی با زور و اکراه با خانمی ارتباط جنسی برقرار می کند و موجب از بین رفتن بکارت او می شود. در این مورد فرقی میان عمدی بودن یا نبودن ازاله بکارت وجود ندارد. اما توجه کنید برای دیه ازاله بکارت حتما باید دختر ناراضی به برقراری ارتباط جنسی باشد. در واقع، به نوعی تجاوز به دختر صورت گرفته باشد. دیه ازاله بکارت به میزان مهرالمثل است و تفاوتی در عمدی بودن یا نبودن آن وجود ندارد. همچنین به دخترانی که پرده بکارت خود را ترمیم کرده و یا دخترانی که مادرزادی پرده ندارند نیز دیه ازاله بکارت تعلق می گیرد. هر چند تشخیص این موضوع بر عهده کارشناس مامایی است.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

دیه ازاله بکارت

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا