Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

الزام به آزمایش بکارت

در برخی از مناطق کشور و برخی از خانواده ها رسم این است که از دختر قبل از ازدواج می خواهند که آزمایش بکارت دهد. این آزمایش به این منظور است که خانواده داماد اطمینان یابند که عروس آنها قبلا مرتکب برقراری رابطه جنسی نشده است. البته، امروزه موضوع انجام دادن آزمایش بکارت ممکن است نوعی توهین به دختر و خانواده او محسوب می شود. اما به هر حال این امر، در نزد برخی از خانواده ها از اعتبار بالایی برخوردار است. به گونه ای که در فرض مخالفت دختر و خانواده او با انجام چنین آزمایشی وصلت انجام نمی گیرد. در این مقاله به موضوع الزام به آزمایش بکارت از طرف خانواده شوهر می پردازیم و ابعاد حقوقی این موضوع را بررسی می کنیم.

معاینه بکارت چیست؟الزام به آزمایش بکارت

معاینه ای است که توسط پزشک متخصص زنان و زایمان انجام می گیرد تا مشخص شود آیا دختر قبلا ارتباط جنسی داشته است یا خیر. برای انجام چنین معاینه ای رضایت دختر و خانواده او بسیار مهم است. به گونه ای که انجام این آزمایش بدون رضایت دختر امکان پذیر نیست و البته هیچ ارگان و مرجع قضایی ای نیز نمی تواند دختر را وادار به انجام چنین آزمایشی کند.

در فرضی که دختر عمل ترمیم بکارت را انجام داده باشد آیا در معاینه بکارت این موضوع مشخص می شود؟

بله. در صورتی که دختر قبل از ازدواج اقدام به برقراری رابطه جنسی کرده باشد و در این راستا بکارت خود را از دست داده باشد، می تواند عمل ترمیم بکارت را انجام دهد. اما پزشک متخصص زنان و زایمان پس از معاینه متوجه می شود که بکارت دختر مصنوعی است و او قبلا پرده بکارت خود را از دست داده است.

بنابراین، ترمیم بکارت نیز نمی تواند راه کاری صحیح برای مخفی نگه داشتن عدم بکارت باشد. الزام به آزمایش بکارت

آیا رضایت والدین در انجام آزمایش بکارت لازم است؟

می دانیم که به موجب مقرره قانون مدنی دختر پس از رسیدن به 13 سال تمام شمسی می تواند از دواج نماید. حال اگر دختری بعد از رسیدن به سن 13 سال و قبل از سن رشد (18 سال) ازدواج نماید و خانواده شوهر از او تقاضای آزمایش بکارت کنند، به نظر می رسد در چنین فرضی رضایت والدین لازم باشد. اما چنانچه دختر به سن 18 سال تمام (سن رشد) رشیده باشد نیازی به اخذ رضایت و موافقت خانواده او نیست.

ماده 1041 قانون مدنی مقرر می کند:الزام به آزمایش بکارت

عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.

گواهی آزمایش بکارت به چه کسی داده می شود؟

اگر دختر با انجام آزمایش بکارت موافقت نماید، محتوای داخل گواهی به شخص دختر داده می شود نه خانواده داماد. اگر پزشکی گواهی بکارت را به شخصی غیر از دختر تحویل دهد مرتکب جرم افشای اسرار شده است و این امر قابل مجازات است.

مجازات جرم افشای اسرار در ماده 648 قانون مجازات اسلامی درج شده است. البته مجازات این امر، به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری کاهش یافت:

اطباء و جراحان و ماماها و داروفروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند هرگاه در غیر از موارد قانونی، اسرار مردم را افشا کنند به چهل و پنج روز و دوازده ساعت تا شش ماه حبس و یا به ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ تا ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند (اصلاحی 1399/02/23).

نتیجه گیری مقاله الزام به آزمایش بکارت

متاسفانه در میان برخی از خانواده این رسم رواج دارد که قبل از انجام وصلت ازدواج از دختر می خواهند تا آزمایش بکارت انجام دهد. هدف از انجام چنین آزمایشی این است که مشخص شود تا دختر قبلا روابط جنسی با شخصی برقرار کرده است یا خیر. این امر در حالی است که امکان تشخیص این موضوع برای مردان وجود ندارد. توضیح آنکه مردان می توانند با خیالی آسوده به برقراری رابطه جنسی روی بیاورند؛ و هیچ کس از این این موضوع مطلع نشود. در انجام آزمایش بکارت هیچ نهاد و ارگان و شخصی نمی تواند دختر را مجبور به این کار نماید. به گونه ای که دختر خودش تصمیم می گیرد که این آزمایش را انجام دهد یا خیر.

در صورتی که دختر عمل هایمنوپلاستی یا ترمیم پرده بکارت را انجام داده باشد برای پزشک قابل تشخیص است. از این رو، نمی توان تصور کرد که با ترمیم پرده بکارت دختر باکره است و پزشک نیز نمی تواند به عمل ترمیم پی ببرد. الزام به آزمایش بکارت

در صورتی که دختر حاضر به انجام آزمایش بکارت شد، پزشک مکلف است، گواهی بکارت به شخصِ دختر تحویل دهد نه خانواده داماد. چه در غیر این صورت مرتکب جرم افشای اسرار حرفه ای شده است که این جرم قابل تعقیب و مجازات است. الزام به آزمایش بکارت

قبل از انجام هر کار حقوقی بهتر آن است که با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت نمایید و از عواقب کار مطلع شوید. وکلا و کارشناسان موسسه ترنم عدالت شما را تا زمان رسیدن به حقوقتان یاری می نمایند. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید. 

الزام به آزمایش بکارت

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا