Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

اقدامات لازم پس از سرقت موبایل

این روزها در سطح شهر، شاهد سرقت موبایل هستیم. به دلیل گران شدن موبایل سرقت موبایل به کرات در جامعه دیده می شود. اما آنچه اهمیت دارد این است که پس از سرقت موبایل چه اقدامی باید انجام داد؟ آیا می توان به دادسرا مراحعه کرد و از اقدام به طرح شکایت نمود. در این مقاله به اقدامات لازم پس از سرقت موبایل می پردازیم.

اقدامات لازم پس از سرقت موبایل

همان طور که در صدر مقاله نیز اشاره کردیم در حال حاضر به دلیل گرانی گوشی های موبایل سرقت موبایل در خیابان ها رو به فزونی است. بسیاری از اشخاصی که به ما مراجعه می کنند نمی دانند که پس از سرقت موبایل خود باید چه اقدامی انجام دهند؟ اصلا اقدامات لازم پس از سرقت موبایل چیست؟ چگونه می توان موضوع سرقت موبایل را اثبات نمود؟ در ادامه این نوشتار قدم به قدم اقدامات لازم پس از سرقت موبایل را برای شما شرح می هیم:

اولین اقدام پس از سرقت موبایل:

اگر موبایل شما دزدیده شد، اولین اقدام این است که سریعا به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید و سیم کارت خود را بسوزانید. چه اینکه ممکن است شخص سارق با سیم کارت متعلق به شما اعمال مجرمانه ای را انجام دهد. چنانچه سرقت در شب انجام شد، صبح روز بعد سریعا به دفاتر پیشخوان برای سوزاندن سیم کارت خود مراجعه کنید. ممکن است شخص سارق با گوشی موبایل شما اقدام به مزاحمت یا کلاهبرداری برای شخص یا اشخاصی نماید. در این صورت این جرایم به پای شما نوشته می شود. چرا که شما مالک موبایل هستید. پس حتما این کار را انجام دهید. 

دومین قدم پس از سرقت موبایل:

پس از سوزاندن سیم کارت خود به کلانتری محل وقوع جرم سرقت مراجعه کنید و مراتب را به ضابطین دادگستری اطلاع دهید. از این طریق می توانید صورت جلسه ای تنظیم کنید. در صورت جلسه ای که مامور کلانتری آن را تدوین می کند، تمامی آنچه رخ داده است را با جزئیات به اطلاع او برسانید. به مامور کلانتری شرح دهید که دقیقا در کجا موبایل شما به سرقت رفت؟ گاهی ممکن است شما فیلمی از نحوه سرقت موبایل به همراه ذاشته باشید. اصولا دوربین های مدار بسته در محل می توانند لحظه سرقت را ثبت و ضبط نمایند. حتما فیلم مورد نظر را نگه دارید تا بتوانید بعدا از آن استفاده نمایید. 

سومین قدم پس ازسرقت موبایل:

با صورت جلسه ای تنظیم کرده اید، به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کنید و اعلام سرقت کنید. برای طرح شکایت از سارق نیازمند مدارکی هستید. البته لازم نیست حضوری به دادسرا مراجعه کنید. می توانید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که نزدیک به محل اقامت شما هستند مراجعه کنید و از کاربران در ان محل بخواهید شکواییه سرقت موبایل به ضمیمه گزارش ضابطین دادگستری را برای شما ثبت نمایند. اما برای طرح شکایت سرقت موبایل باید ادله و مدارکی را ارائه دهید. در ادامه مقاله به مدارک مورد نیاز برای ثبت شکایت سرقت موبایل می پردازیم:

مدارک مورد نیاز برای شکواییه سرقت موبایل عبات است از:اقدامات لازم پس از سرقت موبایل

1- اصل فاکتور خرید گوشی موبایل

2-  ارائه شماره سریال کوشی تلفن موبایل

3- ارائه اصل و کپی اسناد هویتی شما (شامل شناسنامه و کارت ملی)

4- گزارش مامورین کلانتری. 

پیگیری از طریق اداره مخابرات:

این امکان برای شما وجود دارد که شماره سریال پانزده رقمی گوشی موبایل خود را به اداره مخابرات اعلام کنید تا بتوانند گوشی موبایل را رد یابی نمایند.

شماره سریال گوشی کجاست؟

شماره سریال گوشی روی کارتن گوشی شما درج شده است. چنانچه به کارتن گوشی تلفن خود دسترسی ندارید از طریق کد دستوری زیر می توانید به شماره سریال موبایل خود دسترسی پیدا کنید:

#06#* با این کد، می توانید سریال گوشی خود را به دست بیاورید و حتما آن را در نزد خود نگه داری کنید. 

اقدامات لازم پس از سرقت موبایل

نمونه شکواییه سرقت موبایل:اقدامات لازم پس از سرقت موبایل (1)

ریاست محترم دادسرای ناحیه ……………. شهرستان …………………….

با سلام،

احتراما به استحضار می رسانم:

اینجانب رضا رضایی در تاریخ ……………………… زمانی که منتظر برای رسیدن اسنپ بودم. ناگهان فردی سوار بر موتور وارد کوچه شد. دیگری که در ترک او نشسته بود از موتور پیاده شد و اقدام به ضرب و جرح بنده کردند. پس از مقاومت های بسیار متاسفانه گوشی تلفن بنده با برند آیفون مول آیفون 13 پرومکس را از دست بنده ربودند. اینجانب در تاریخ ………………. (فردای روز حادثه) به کلانتری محل مراجعه کردم و صورت جلسه ای در این خصوص تهیه نمودم که به پبوست شکواییه می باشد. ضمنا به دلیل پوشاندن چهره بنده به هیچ وجه چهره آن دو را ندیدم. لذا از آنجایی که وقوع جرم سرقت محرز می باشد، رسیدگی و صدور حکم از محضر شما عالیجناب محترم مورد استدعا است.

                                                                                            با تقدیم احترامات فراوان

نمونه شکایت سرقت موبایل (2): 

ریاست محترم دادسرای ناحیه ……………….. شهرستان ………………..

با سلام؛

احتراما در خصوص سرقت موبایل موارد زیر را خدمت شما معروض می دارم:

شرح ما وقع قضیه:

در مورخه 1402/05/06 در متروی تهران (از ایستگاه مصلی تا شریعتی) در حال کار کردن با تلفن همراه خود بودم. ناگهان فروشنده ای در مترو نظر بنده را به خود جلب کرد و قصد خرید از او را نمودم. تلفن موبایل خود را برای لحظه ای روی صندلی مترو گذاشتم تا اجناس را با دقت برسی کنم. اما در کسری از ثانیه در کمال ناباوری دیدم موبایل سرقت شده است. از مسئول مترو خواستم تا دوربین های واگن محل وقوع جرم را به دقت بررسی کند.

در دوربین ها مشهود است که خانمی با چهره ای نا معلوم و لباس های تیره رنگ که از قضا کنار بنده نشسته بود، از فرصت سوء استفاده کرده و موبایل را برداشته است. در همان لحظه به نردیکترین کلانتری مراجعه کردم و اقدام به تهیه گزارش مبنی بر سرقت از گوشی نمودم. حالیه با عنایت به شرح ما وقع و با توجه به اینکه بزه سرقت مشهود است تقاضای رسیدگی به جرم سرقت و انجام اقدامات لازم در این راستا از محضر شما مورد استدعا است. 

با تقدیم و تجدید احترام

آیا تا کنون تجربه ای از سرقت گوشی داشته اید؟ چه اقداماتی انجام دادید؟ در قسمت دیدگاه ها نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

قبل از انجام هر گونه اقدام حقوقی و یا کیفری اعم از تنظیم شکواییه، دادخواست و لایحه با وکیل مشورت نمایید. وکلای موسسه ترنم عدالت با بیش از سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، امور حسبی، ملکی و … با ما تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

اقدامات لازم پس از سرقت موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا