Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

معامله به قصد فرار از مهریه

ممکن است در پروسه مطالبه مهریه توسط زوجه، زوج اموال خود را به دیگران منتقل کند. گاه نیز ممکن است پس از صدور حکم قطعی علیه زوج، او تصمیم به انتقال اموال خود به دیگران بگیرد. در صورتی که زوج پس از به اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه اموال خود را به اطرافیان خود منتقل کند، با شرایطی می توان گفت، معامله صوری به قصد فرار از دین (مهریه) محقق شده است. حال زوجه چه اقدامی می تواند انجام دهد؟ در این مقاله به موضوع مهم معامله به قصد فرار از مهریه از سوی زوج می پردازیم و به سوالات شما پاسخ می دهیم.

آیا شوهر می تواند پس از به اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه اموال خود را به اطرافیان (مثل پدر، مادر، برادر، خواهر و …) منتقل کند؟

بله. زوج می تواند چنین اقدامی انجام دهد. اما می توان با در نظر گرفتن شرایطی اقدام زوج را معامله به قصد فرار از مهریه در نظر گرفت. در این صورت می توان گفت چنین معامله ای صوری است و برای فرار از دین محقق گردیده است. قانون مدنی در خصوص معامله صوری و معامله به قصد فرار از دین چنین مقرر می کند:

هر گاه معلوم شود که معامله با قصد فرار از دین به طور صوری انجام شده آن معامله باطل است.

بنابراین، اگر محقق شود معامله ای زوج انجام داده، به منظور فرار از پرداخت مهریه بوده است، این معامله باطل است.

چگونه می توان معامله صوری به قصد فرار از دین را اثبات نمود؟

اثبات معامله صوری به قصد فرار از دین مشکل است. معمولا نکته ای که قضات به آن توجه می کنند تاریخ انعقاد معامله است.

با یک مثال موضوع را بیشتر توضیح می دهیم:

فرض کنید الف خانمی است که مهریه خود را از ب – همسر خود- در تاریخ 1399/11/13 مطالبه می کند. تاریخ مدکور زوجه به اداره اجرای ثبت مراجعه می کند و پس از طی مراحل اداری و تشکیل پرونده، مهریه خود را اصطلاحا به اجرا می گذارد. تا زمانی که پروسه اجرای ثبت به منظور توقیف اموال طی شود، زوج از موضوع به اجرا گذاشتن مهریه مطلع شده و رای قطعی مبنی بر محکومیت او برای پرداخت مهریه صادر می گردد. اما زوج در پس از محکومیت قطعی تمامی اموال خود را به پدر خود منتقل می کند. در اینجاست که پس از مشخص شدن تاریخ معامله، می توان صوری بودن آن را نزد قاضی اثبات نمود. در نتیجه چنین معامله ای باطل خواهد بود.

البته اینکه مدیون مال را به چه کسانی انتقال می دهد نیز از اهمیت زیادی برخودار است. اصولا در معامله صوری به قصد فرار از دین شخص بدهکار اموال خود را به اطرافیان خود (مثل پدر، مادر، فرزندان و …) انتقال می دهد. از این رو، به راحتی می توان فهمید که چنین معامله ای صرفا برای فرار از پرداخت بدهی است. پس با در نظر داشتن تاریخ انعقاد معامله و اشخاص طرف معامله می توان صوری بودن معامله را اثبات نمود.

معامله صوری برای فرار از پرداخت مهریه امری رایج میان مردان است. ان ها این اقدام را انجام می دهند تا از زیر بار پرداخت مهریه شانه خالی کنند. بسیاری از خانم هایی که برای طلاق و مطالبه مهریه به ما مراجعه می کنند متوجه می شوند که همسر آن ها که تا دیروز اموال زیادی داشت، دیگر هیچ مالی ندارد. طی یک استعلام ساده مشخص می شود که زوج تمامی اموال خود را به نزدیکترین خویشاوندان خد منتقل کرده است. در این صورت می توان طرح دعوای ابطال معامله صوری را اقامه نمود.

معامله به قصد فرار از مهریه

آیا معامله صوری به قصد فرار از مهریه جرم است؟

بله. ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در این خصوص چنین مقرر می کند:

انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به نحوی که باقیمانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکوم‌به یا هر دو مجازات می‌شود و در صورتی که منتقلٌ‌‌الیه نیز با علم به موضوع اقدام کرده باشد در حکم شریک جرم است. در این صورت عین آن مال و در صورت تلف یا انتقال، مثل یا قیمت آن از اموال انتقال‌گیرنده به عنوان جریمه اخذ و محکوم‌به از محل آن استیفاء خواهد شد.

مجازات خریدار چنانچه بداند این معامله به قصد فرار از دین است در حکم شریک جرم است و در صورت تلف مال محکوم به انتقال مثل یا قیمت مال می گردد.

نکته: فراموش نکنید زمانی می توان علیه شخص طرح شکایت مطرح نمود که چس از تاریخ قطعی شدن حکم اقدام به انتقال اموال خود کند. بنابراین، اگر شخصی قبل از قطعیت حکم اموال خود را به دیگران منتقل کند، این معامله صحیح است و نمی توان ان را معامله صوری به قصد فرار از دین در نظر گرفت.

نتیجه گیری مقاله

بسیاری از زنان پس از به اجرا گذاشتن مهریه خود، این ترس را دارند که زوج اموال خود را به اطرافیان خود واگذار کند. با توجه به آنچه که در فوق اشاره کردیم، در صورتی که زوج پس از قطعی شدن رای محکومیت به پرداخت مهریه، اقدام به انتقال اموال خود به دیگران کند، این معامله صوری و به قصد فرار از مهریه است. در نتیجه می توان اعلام بطلان معامله را از دادگاه درخواست نمود. همچنین به موجب ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، معامله به قص فرار از دین جرم است و مجازات آن حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش است که شامل حبس بیش از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی بیش از شصت میلیون (۶۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال تا دویست و چهل میلیون (۲۴۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال است.

نظر شما در خصوص این نوشتار چیست؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید. 

قبل از انجام هر گونه کار حقوقی یا کیفری و یا تنظیم اوراق حقوقی حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت نمایید. وکلای موسسه ترنم عدالت با سال ها سابقه در حوزه حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی، خانوادگی، امور حسبی و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری می نمایند. با ما تماس بگیرید.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

معامله به قصد فرار از مهریه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا