Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

گواهی سوءپیشینه الکترونیکی

گواهی سوء پیشینه الکترونیکی گواهی است که به طور الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری از طریق سامانه ثنا برای افرادصادر می شود. در این گواهی مشخص می شود که فرد دارای سابقه کیفری هست یا خیر. در این مقاله در مورد مفهوم سوء پیشینه کیفری صحبت خواهیم پرداخت. گواهی سوء پیشینه الکترونیکی

مفهوم سوءپیشینه کیفری

منظور از سوء پیشینه کیفری، وضعیتی است که فرد به دلیل ارتکاب جرم از برخی از حقوق اجتماعی تا مدتی محروم می گردد. از این رو، سوء پیشینه کیفری ممکن است بسیاری از ابعاد زندگی اجتماعی و اقتصادی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. در این مقاله در مورد گواهی سوء پیشینه الکترونیکی بحث خواهیم نمود.

مهمترین حقوقی که با سوء پیشینه کیفری از فرد سلب می شود، چیست؟

در مجازاتهای تبعی، مجرم به تبع این نوع مجازاتها از حقوق اجتماعی ویژه ای محروم می گردد. این حقوق اجتماعی را به طور تمثیلی می توان در مواردی از قبیل: داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصدی ریاست قوه قضاییه، دادستانی کل کشور، اشتغال به عنوان مدیر مسئول یا سردبیر رسانه های گروهی، انتخاب شدن به سمت داوری و کارشناسی، استفاده از نشانهای دولتی و عناوین افتخاری و (…) برشمرد (ماده 26ق.م.ا).

البته، قانون گذار این مهم را مدنظر داشته که محکومیت مؤثر کیفری تنها در جرایم ویژه که احتمال داشتن حالت خطرناک در بزهکار بیشتر است و به عنوان یک مجرمی که بیم تجری وی می رود و ممکن است با توجه به پیشینه اش، کراراً مرتکب جرم شود، اعمال می گردند نه تمامی آنها.

صدو گواهی سوء پیشینه الکترونیکی در ایران

صدور گواهی عدم سوء پیشینه به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری با راه اندازی این سامانه توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضائی و با داشتن کد ثنا در سامانه جامع خدمات الکترونیک قضائی قابل انجام است. مهلت صدور گواهی سوء پیشینه الکترونیکی کمتر از 24 ساعت است. هزینه تهیه این گواهی نیز 20،000 تومان می باشد. برای گرفتن گواهی سوء پیشینه الکترونیکی اینجا را کلیک کنید.

صدور گواهی سوء پیشینه الکترونیکی در سایر کشورها

برچسب های کیفری اکنون به گونه ای آسان و سریع، به صورت الکترونیکی بر محکومین زده می شوند. افرادی که از طریق سابقه کیفری نشاندار می شوند، باید موتورهای جستجوگری که به راحتی قابل دسترس هستند را در نظر بگیرند. انتشار سوابق کیفری الکترونیکی در جامعه آمریکا رو به فزونی است. به گونه ای که قابلیت دسترسی رایانه ای به سوابق از جانب کارفرمایان، از سال 1985 به 83درصدافزایش یافته است.

گزارش سال 2005 در مورد گواهی سوء پیشینه الکترونیکی

در یک گزارشی از Search در سال 2005 به رویکردی  با عنوان – سابقه کیفری آمریکا اشاره شد. در این رویکرد خرید و فروش تجاری اطلاعات عدالت کیفری به عمل می آید. این گزارش بیان می دارد که سابقه کیفری به خصوص برای نوجوانان آمریکایی یک امر حیاتی و ضروری شده است. هر چند که ناخوشایند است. ولی باعث گذار از مرحله ای به مرحله دیگر می شود. اکنون هزاران شرکت از طریق دانلود روزانه، ذخیره کردن اطلاعات مربوط به بازداشت و سوابق محکومیت از سیستم های دادگاه ها و همچنین بسط اطلاعات در سراسر کشور به فروش سوابق کیفری در سرتاسر اینترنت و فضای مجازی مشغول می باشند.

در پی یک توقیف یا محکومیت، برچسب کیفری بر روی لوح سپید سوابق فرد خورده می شود. همچنین اطلاعات مرتبط با آنان، به سرعت و به صورت الکترونیکی به طرفهای مشتاق این اطلاعات مانند کارفرمایان، ملاکان، مدارس، نهاد های عام المنفعه، نمایندگان فدرال و ایالات و فضای مجازی به طورکلی، منتقل می ِ شوند.

عواقب صدور گواهی سوء پیشینه الکترونیکی

با توجه به این مکانیزم سریع و ارزان که از آن برای خوب و بد کردن و ارزیابی ارزش انسان ها استفاده میشود، برچسب الکترونیکی زدن به مجرمین، به بسیاری از حوزه های اجتماعی وارد شده است. این امر، از بزهکاران، فرصت و شانس عرض اندام در این حوزه ها را سلب کرده است. همچنین، آنان را با مانع بزرگی برای موفقیت و پیشرفت شان مواجه کرده است. علاوه براین امروزه از طریق گوگل و یاهو و جستجوی نام فرد مورد نظر، می توان به روز نامه ها و آرشیو برنامه های رادیویی و تلوزیونی، به راحتی دست یافت.

چه بسا بسیاری از این برنامه های جستجوگر اطلاعات نادرست و گمراه کنندهای را در مورد بازداشت بدهند. یا احکام محکومیت ها و روند رسیدگی دادگاه ها، ارائه می دهند. این برداشت ها و اطلاعات با شیوع یافتنشان می توانند زندگی حرفه ای و تخصصی یک فرد را نابود سازند. متأسفانه بسیاری از مردم ممکن است آنچه را که از این منابع می خوانند، بدون مراجعه به تمام حقیقت و تمام آنچه که قاضی به صورت حکم صادر کرده است، به عنوان اطلاعات صحیح بپذیرند و از این طریق ممکن است به افزایش توطئه ها، توهین ها و افتراها دامن زنند.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید. 

گواهی سوء پیشینه الکترونیکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا