Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

اعتراض ثالث به توقیف ملک

در رویه قضایی پیش می آید که ملکی به دلیل بدهی توسط شخصی توقیف گردد. در این وضعیت اگر شخص دیگری حق یا حقوقی نسبت به این ملک داشته باشد می تواند نسبت به توقیف ملک اعتراض کند. به فردی که در دعوا نبوده ثالث اطلاق می شود. اما شرایط اعتراض ثالث به توقیف ملک چیست؟ در این مقاله به این سوال جواب خواهیم داد.

مقدمه

در مواقعی که ملکی بنا بر حکم دادگاه، توقیف گردد، هر فردی که نسبت به آن ملک حقی دارد و توقیف ملک به او ضرر وارد می آورد می تواند نسبت به توقیف ملک معترض گرددد. گاها پیش می آید که فردی ملکی را در اثر یک مبایعه نامه عادی خریداری می نماید و تاریخ خرید ملک زودتر از تاریخ توقیف ملک بوده است. بنابراین، او می تواند نسبت به توقیف ملک معترض شود.

اعتراض شخص ثالث چگونه مطرح می گردد؟

در چنین شرایطی شخص ثالث می بایست اعتراض خود را تحت عنوان خواسته “اعتراض به عملیات اجرایی” تقدیم دادگاه صالح نماید. بنابراین، در دعوای اعتراض ثالث نسبت به توقیف ملک، خواهان دعوا شخص ثالث است و خوانده دعوا نیز طرفین اجراییه ی اصداری از دادگاه هستند.

در دعوای اعتراض ثالث به توقیف ملک چه دادگاهی صالح به رسیدگی است؟

در چنین دعوایی، دادگاهی صالح به رسیدگی است که حکم یا دستور توقیف ملک توسط آن دادگاه اجرا می گردد. حتی اگر دادگاه دیگری به دعوای اصلی رسیدگی کرده باشد.

نکات مهم در اعتراض شخص ثالث به توقیف ملک:

1- اگر ملک بابت صدور قرار تامین خواسته توقیف شده باشد باز هم ثالث می تواند نسبت به توقیف آن معترض گردد.

2- در شرایطی که مستند دعوای ثالث، سند رسمی باشد که تاریخ آن زودتر از تاریخ توقیف ملک باشد فورا از ملک رفع توقیف می گردد و نیاز به اثبات مورد دیگری نیست. همچنین، نمی توان نسبت به تصمیم دادگاه در مورد رفع توقیف ملک اعتراض کرد (تصمیم دادگاه در مورد رفع توقیف ملک قابل تجدیدنظر خواهی نیست).

3- در رویه قضایی بعضی از شعبات دادگاه ها این گونه استدلال می نمایند که مالک اموال غیرمنقول، کسی است که نام او در دفتر املاک ثبت شده است. بنابراین به صرف ارائه یک مبایعه نامه عادی از ملک رفع توقیف نمی شود. فلذا توصیه می گردد دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی نیز تقدیم دادگاه شود.

نتیجه گیری مقاله

گاهی پیش می آید که در روند دادگاه، مالی از فرد بدهکار توقیف می شود. اما شخص ثالثی از توقیف مال ضرر می بیند. در اینجاست که او می تواند نسبت به توقیف ملک اعتراض کند. همان طور که گفتیم اگر فرد ثالث اعتراض کننده، دارای سند رسمی باشد، در این صورت دادگاه فورا نسبت به توقیف ملک اقدامات لازم را به عمل می آورد.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

اعتراض ثالث به توقیف ملک

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا