Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مجازات کودک همسری

متاسفانه، امروزه به شدت شاهد پدیده کودک همسری در جامعه ایران هستیم. بسیاری از دختران و پسران در سنین کم و بدون آگاهی از شرایط و مسئولیت های ازدواج با یکدیگر عقد نکاح منعقد می کنند. اما بعدها عواقب و تبعات آن مشخص می شود. در این مقاله سعی داریم تا به پدیده کودک همسری در قانون نگاهی بیندازیم. مجازات کودک همسری 

مقدمه

داشتن حداقل سن به عنوان شرط صحت و درست بودن ازدواج در بسیاری از نظام های حقوقی کشورها مورد توجه قرار گرفته است. ماده 144 قانون مدنی فرانسه سن 18 سال تمام را برای مرد و 15 سال تمام را برای زن پیش بینی کرده است. بنابراین، ازدواج افراد پیش از رسیدن به این سن از سوی قانون گذار کشور فرانسه ممنوع اعلام شده و در ماده 145 قانون مدنی فرانسه استثناء قائل شدن را صرفا به تشخیص دادستان واگذار نموده است.

تعیین سن ازدواج با توجه به تکالیف و مسئولیت های ناشی از این پیمان بسیار اهمیت دارد. قانون گذار ایران عدم رعایت حداقل سن برای ازدواج را دارای ضمانت اجرای کیفری دانسته است. مجازات کودک همسری

مجازات کودک همسری در قانون

در قوانین ایران سن خاصی به عنوان شرط نکاح در نظر گرفته شده است بدون اینکه قابلیت جسمانی دختر یا پسر برای ازدواج یا قابلیت شخصیتی برای مسئولیت پذیری یک خانواده مورد توجه قرار گیرد. مجازات کودک همسری

قانون اول در این زمینه ماده 1041 قانون مدنی مصوب 1313 بود که چنین مقرر می داشت:

نکاح اناث (ازدواج دختران) قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام ممنوع است.

اما استثنایی به این ماده اضافه شد و امکان ازدواج دختر یا پسر را با پیشنهاد دادستان و تصویب دادگاه فراهم نمود. اما این استثنا شامل دختران زیر 13 سال و پسران زیر 15 سال نمی شود.

مجازات کودک همسری در قانون جدید حمایت خانواده

ماده 50 قانون حمایت خانواده مصوب سال 91 چنین مقرر می کند:

هرگاه مردی برخلاف مقررات ماده (۱۰۴۱) قانون مدنی ازدواج کند، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. هرگاه ازدواج مذکور به مواقعه منتهی به نقص عضو یا مرض دائم زن منجر گردد، زوج علاوه بر پرداخت دیه به حبس تعزیری درجه پنج و اگر به مواقعه منتهی به فوت زن منجر شود، زوج علاوه بر پرداخت دیه به حبس تعزیری درجه چهار محکوم می‌شود.

1- حبس تعزیری درجه شش: حبس بیش از 6 ماه تا 2 سال

2- حبس تعزیری درجه پنج: حبس بیش از 2  تا 5 سال

3- حبس تعزیری درجه چهار: حبس بیش 5 تا 10 سال.

اما تبصره این ماده نیز چنین مقرر نموده است:

هرگاه ولی قهری، مادر، سرپرست قانونی یا مسوول نگهداری و مراقبت و تربیت زوجه در ارتکاب جرم موضوع این ماده تاثیر مستقیم داشته باشند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شوند. این حکم در مورد عاقد نیز مقرر است.

اما ماده 1041 قانون مدنی چه می گوید؟

عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر‌قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.

نکته مبهم این ماده چیست؟ مجازات کودک همسری

اگر دختری غیر باکره باشد و زیر 13 سال هم سن داشته باشد مشمول مجازات مذکور در قانون حمایت خانواده می شود؟ این موضوع سوالی است که متاسفانه به آن جوابی داده نشده است. از منظر حقوقدانان نیز در این خصوص پاسخ صریحی وجود ندارد. از سویی دختر غیرباکره است و از سوی دیگر می بینیم که هنوز به حداقل سن مذکور در ماده 1041 قانون مدنی نرسیده است. حال تکلیف چیست؟ به نظر می رسد بهتر است رویه قضایی در این خصوص رفع ابهام کند. چه اینکه در بسیاری از مناطق کشور شاهد ازدواج دختران و پسرانی که هنوز به سن مذکور در ماده 1041 نرسیده اند هستیم. علت اصلی این موضوع نیز عرف حاکم در برخی از مناطق کشور است.

نتیجه گیری مقاله مجازات کودک همسری

کودک همسری مقوله ای است آزار دهنده که متاسفانه در حال حاضر در کشور ما جریان است. در بسیاری از مناطق کشور به دلیل عدم آگاهی از قوانین و مقررات شاهد کودک همسری هستیم. این امر در حالیست که ممکن است دختر از منظر جسمانی توانایی ازدواج و برقراری رابطه جنسی را نداشته است. از این رو، ممکن است در اثر مواقعه فوت کند. هر چند قانون گذار در ماده 50 قانون حمایت خانواده این موضوع را جرم انگاری کرده است. اما عرف حاکم در برخی از مناطق ایران هنوز توانایی مقابله با پدیده کودک همسری را ندارد.

نظر شما در مورد کودک همسری چیست؟

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید.  

مجازات کودک همسری

1 نظر

blank
Mehdi1383 1402-05-09

پس چرا مرد ۲۴ ساله بایکی ازهمسن های من ازدواج میکنه منم زوربهم داره چون هیچکسی خوشش ازمن نمیاد
واقعا این حکم شلاق نداره
پس چرا ایناروهیچکاری نمیکنن

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا