Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نحله چیست؟

یکی از مهمترین حقوق مالی زوجه مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام  زوجیت و نحله است. هر چند مهریه و نفقه در هر زمان قابلیت پرداخت به همسر را دارند (اعم از اینکه در زمان طلاق باشد یا در زمان زندگی مشترک). اما نحله و اجرت المثل ایام زوجیت تنها در صورت وقوع طلاق قابل پرداخت به همسر خواهند بود. در واقع قانون گذار ایرانی به منظور برقراری حمایت همه جانبه از زن چنین حقوق مالی را برای او در نظر گرفته است. چرا که ممکن است زن در دوران پس از طلاق زندگی سختی را از منظر اقتصادی سپری کند. در این صورت، حقوقی از قبیل نحله برای حمایت از زن و تسهیل زندگی پس از طلاق برای زن در نظر گرفته شده است. در این مقاله در مورد نحله و شرایط آن بحث خواهیم نمود.

نحله یعنی چه؟

از نظر لغوی نحله به معنای بخشش است. نحله از نظر قانونی به معنای هدیه ای است که از سوی مرد به زن قابل پراخت است. در قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 1371 نحله مطرح شده است. هر چند که بعدها این قانون نسخ شد. اما در رویه دادگاه ها همچنان نحله را می پذیرند. نحله یعنی چه

تفاوت نحله و اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟ نحله یعنی چه

اجرت المثل ایام زوجیت مربوط به زمانی است که زن کارهایی را در منزل زوج انجام می دهد که شرعاً بر عهده وی نیست. همچنین زن انجام این کارها را به دستور زوج انجام می دهد: مثل تمیز کردن خانه و شیر دادن به بچه. اگر زن بتواند ثابت کند که انجام این کارها بدون قصد تبرع (رایگان) بوده، مستحق دریافت اجرت المثل ایام زوجیت است. اما در حالتی که زن نخواهد یا نتواند این موارد را اثبات کند دادگاه مبلغی را به عنوان نحله در نظر می گیرد.

شرایط اخذ نحله برای زن چیست؟ نحله یعنی چه

اولین و مهمترین شرط برای دریافت نحله این است که طلاق به درخواست زن نباشد. در صورتی که طلاق به درخواست زن باشد او مستحق دریاقت نحله نیست. اما چنانچه زوج بخواهد همسر خود را طلاق دهد باید مبلغی به عنوان نحله پرداخت کند.

دومین شرط آن است که زن نخواهد یا نتواند استحقاق خود برای دریافت اجرت المثل ایام زوجیت را اثبات کند. در این صورت دادگاه حکم به پرداخت نحله به زن خواهد داد.

نتیجه گیری مقاله

یکی از حقوق مالی برای زن نحله است. نحله در صورت ثبت دادخواست طلاق از سوی مرد قابلیت پرداخت به زن را خواهد داشت. در واقع نحله نوعی حمایت مالی در نظر گرفته شده از سوی قانون گذتر برای زن است. در زمانی که طلاقی به وقوع بپیوندد و زن نتوانند استحقاق خود را برای دریافت اجرت المثل ایام زناشویی اثبات کند، به او مبلغی از باب نحله یا هدیه پرداخت خواهد شد. نحله یعنی چه

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید. 

نحله یعنی چه

 

1 نظر

blank
الهه 1400-03-13

تازه با معني نحله آشنا شدم، مرسي….

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا