Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل ایام زوجیت مبلغی است که به زن بابت کارهایی که در منزل زوج انجام می دهد تعلق می گیرد. البته برای دریافت و مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت باید شرایطی وجود داشته باشد. در مقاله زیر به مفهوم اجرت المثل ایام زوجیت و مطالبه آن خواهیم پرداخت.

شرایط مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

1- زوجه کارهایی را در منزل زوج انجام دهد که شرعا بر عهده وی نباشد. مثل شیر دادن بچه که در ماده 1176 قانون مدنی آمده است.

ماده 1176:

مادر مجبور نیست که به طفل خود شیر بدهد مگر در صورتی که تغذیه طفل به غیر شیر مادر ممکن نباشد.

2- هر کاری را که در منزل زوج انجام می دهد به دستور و تحت امر او باشد، نه اینکه خود خواسته انجام دهد.

3- قصد انجام کارها را به صورت رایگان یا تبرعی نداشته باشد.

قانون الحاق یک تبصربه ماده 36 قانون مدنی در مورد مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت مقرر کرده است:

چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید.

آیا داشتن رابطه نامشروع از سوی زوجه تأثیری در دریافت اجرت المثل ایام زوجیت دارد؟

قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 1371/08/28 چنین بیان کرده است:

پس از طلاق در صورت درخواست زوجه مبنی بر مطالبه حق‌الزحمه کارهایی که شرعاً به عهده وی نبوده است، دادگاه بدواً از طریق‌تصالح نسبت به تأمین خواسته زوجه اقدام می‌نماید. و در صورت عدم امکان تصالح، چنانچه ضمن عقد یا عقد خارج لازم، در خصوص امور مالی،‌شرطی شده باشد طبق آن عمل می‌شود، در غیر این صورت، هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد، و نیز تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از‌وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد، به ترتیب زیر عمل می‌شود:
‌الف – چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد، و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه‌اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و بپرداخت آن حکم می‌نماید.

بنابراین، اگر طلاق ناشی از سوء معاشرت و سوء اخلاق زوج باشد به او اجرت المثل ایام زوجیت تعلق نمیگیرد. داشتن رابطه نامشروع مصداق بارز سوء معاشرت و سوء اخلاق زوجه است. البته به  شرطی که بتوان این موضوع را اثبات نمود. در صورت اثبات سوء معاشرت زوجه، او حمطالبه اجرت المثل ایام زوجیت را نخواهد داشت.

مبلغ اجرت المثل ایام زوجیت چقدر است؟

معمولاً دادگاه رویه واحدی برای تعیین اجرت المثل ایام زوجیت ندارند. اما به نظر می رسد اجرت المثل ایام زوجیت به تعداد سالهای زندگی مشترک می باشد. دادگاه ها معمولاً به ازای هر سال 1،000،000 تومان در نظر خواهند گرفت.

به منظور مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت چه مواردی ملاک است؟

برای مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی شأن زن، تحصیلات او، شاغل بودن یا نبودن، شأن خانواده او، محل زندگی وی و … ملاک تصمیم گیری برای کارشناس دادگاه خواهد بود.

آیا برای اجرت المثل ایام زوجیت حکم جلب صادر می شود؟

زوج پس از قطعی شدن حکم مبنی بر پرداخت اجرت المثل باید آن را پرداخت کند. در صورتی که زوج از پرداخت خودداری ورزد، جلب خواهد شد.

مراحل دادرسی مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟

برای مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت، زن باید با داشتن کارت ملی و شناسنامه و سند نکاح به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند.  در این دفاتر دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت را از سوی زوجه ثبت مینمایند. سپس دادگاه وقت رسیدگی تعیین می کند.  زوجه یا وکیل او نیز در جلسه حاضر می شوند و دفاعیات خود را اعلام می دارند. البته رویه دادگاه در مورد پذیرش یا رد دعوای اجرت المثل ایام زناشویی متفاوت است. بعضی از قضات به راحتی دعوای مطالبه اجرت المثل را می پذیرند. در مقابل، برخی دیگر بر این باورند که زوجه کارهایی را که در منزل زوج انجام داده، به طور رایگان بوده است. بنابراین حکم به پذیرش دعوای اجرت المثل نمی دهند. در اینجاست که وجود وکیل می تواند در اثبات دعوای مطالبه اجرت المثل بسیا کمک کننده باشد.

نتیجه گیری مقاله

اجرت المثل ایام زوجیت مبلغی است که زن بابت کارهایی که در منزل زوج انجام می دهد، مطالبه می کند. البته گرفتن اجرت المثل ایام زوجیت مستلزم وجود شرایطی است: 1- زوجه کارهایی را در منزل زوج انجام دهد که شرعا بر عهده وی نباشد. 2- هر کاری را که در منزل زوج انجام می دهد به دستور و تحت امر او باشد، نه اینکه خود خواسته انجام دهد.3- قصد انجام کارها را به صورت رایگان یا تبرعی نداشته باشد. در صورت احراز این شرایط به زن اجرت المثل ایام زوجیت تعلق می گیرد.

برای تنظیم اظهارنامه و دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوحیت اینجا را کلیک کنید.

 

اجرت المثل ایام زوجیت

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا