Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مفهوم عقد مجانی

عقد در یک تقسیم بندی در قانون مدنی به عقد معوض و مجانی (یا غیر معوض) تقسیم می شود. البته این دسته بندی تنها یکی از دسته بندی های مقرر در قانون مدنی است. وگرنه عقود از جهات مختلفی قابل تقسیم بندی هستند مثلا عقد مغابنه ای و مسامحه ای، عقد منجز و معلق که قبلا در مورد آن توضیح دادیم. دسته بندی عقود به عقود تملیکی و عهدی و تقود تجارتی و غیر تجارتی نیز از انواع دیگر تقسیم بندی هاست. در این نوشتار قصد داریم با مفهوم عقود مجانی یا همان غیر معوض که نقطه مقابل عقود معوض است، آشنا شویم. از این رو، برای درک بهتر موضوع لازم است ابتدا با عقد معوض یا معاوضی آشنا شویم. سپس به مفهوم عقد مجانی یا غیر معوض بپردازیم.

مفهوم عقد مجانی

مفهوم عقد معوض چیست؟

عقد معوض یا معاوضی قراردادی است که به موجب آن یکی از طرفین مالی را به طرف دیگر می دهد و در ازای آن مالی ردیافت می کند. در عقد معوض دو عوض وجود دارد که یکی در مقابل دیگری قرار می گیرد. به عبارت دیگر عقد مبادله مالی با مال دیگر است. اعم از اینکه مالی که در ازای مال دیگر گرفته می شود هم زمان باشد یا بعدا دریافت گردد. مثال بارز برای عقد معوض عقد بیع و اجاره است. مثلا الف خودروی خود را به ثمن معلوم به ب می فروشد و یا الف خانه خود را در قبال اجاره بهای معلوم به ب اجاره می دهد. حالا که با مفهوم عقد معوض آشنا شدیم می توانیم راحت تر مفهوم عقد مجانی را بشناسیم.

مفهوم عقد مجانی:

عقد مجانی یا عقد غیر معوض قراردادی است که به موجب آن یکی از طرفین مالی را به دیگری می دهدبدون آنکه چیزی در مقابل آن دریافت کند. در این نوع عقد مبادله ارزش ها به چشم نمی خورد. به عبارت دیگر، چیزی که یکی از متعاقدین به طرف دیگر می دهد بلاعوض است. در راستای آشنایی با مفهوم عقد مجانی به دو عقد اشاره می کنیم: هبه و عاریه. این دو عقد از مصادیق عقد مجانی هستند.

البته لازم است برای درک بهتر مفهوم عقد مجانی، باید عقد معوض را از عقود تعهدی جدا کنیم. مثلا عاریه و ودیعه عقود تعهدی هستند اما عقد مجانی نیز محسوب می شوند. اما برخی از اشخاص عقود معوض را با عقود تعهدی اشتباه می گیرند. به عبارت دیگر می توان گفت عقود تعهدی دسته دیگری از عقود هستند که بنا به فراخور عقد ممکن است در دسته عقود مجانی نیز قرار بگیرند.

مفهوم عقد مجانی

فایده تقسیم عقود به عقود مجانی و معوض چیست؟

1- در راستای تعریف مفهوم عقد مجانی باید به اینکه توجه داشت که عقد معوض ممکن است عنوان تجارتی داشته باشد. در حالی که عقد مجانی چنین ماهیتی ندارد و همان طور که از نام این عقود مشخص است مجانی هستند.

2- در عقود مجانی شخصیت طرف علت عمده عقد است. مثلا در باب عقد هبه باید گفت انسان مال خود را به هر کسی نمی بخشد. بلکه به کسی می دهد که به او علاقه زیادی دارد. پس می توان چننین نتیجه گرفت که اشتباه در شخصیت طرف عقد می تواند به صحت عقد مجانی خدشه وارد کند. این امر نقطه مقابل قراردادهای معوض است. چرا که در این قراردادها شخصیت طرف به هیچ وجه مهم نیست و تاثیری در صحت عقد ندارد.

3- نکته دیکر در باب مفهوم عقد مجانی این است که در نقل و انتقالات مجانی مالیات بیشتری از اشخاص اخذ می گردد. چرا که شخصی که مالی را رایگان به دست می آورد سزاوار آن است که مالیات بیشتری بدهد. همچنین قانون گذار برای حمایت از اشخاص به منظور جلوگیری از نقل و انتقالاتی که به ضرر خانواده است، مالیات سنگین تری اخذ می کند.

4- در راستای درک مفهوم عقد مجانی ذکر این نکته نیز مهم است که خیاراتی همچون خیار عیب و غبن در عقود مجانی یا غیر معوض جایی ندارند. اما در عقود معوض این خیارات جاری هستند.

نتیجه گیری:

همان طور که در مفهوم عقد مجانی ذکر کردیم در این عقد شخصیت طرف علت عمده عقد است و خیاراتی همچون خیار غبن و عیب در این عقود راه ندارد. بارزترین مثال در عقود مجانی عقد هبه است که شخصی مالی را به رایگان به دیگری هبه می کند. نقطه مقابل عقود مجانی عقود معوض هستند که شخص مالی را از دیگری می گیرد و عوض آن را به او می دهد. بیع و اجاره از این دسته از عقود هستند. همچنین باید توجه داشت که در عقود معوض بر خلاف عقود مجانی شخصیت طرف علت عمده عقد نیست.

قبل از انعقاد هر گونه قرارداد حتما با وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید و مشاوره لازم را دریافت نمایید. گروه وکلای ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی شما را در احقاق حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. 

دیدگاه خود را در خصوص نوشتار “مفهوم عقد مجانی” برای ما بنویسید. 

مفهوم عقد مجانی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا