Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

دریافت کد رهگیری در معاملات

در حال حاضر گرفتن کد رهگیری برای معاملات امری بسیار رایج است. چه اینکه برای دریافت اعتبار قراردادی حتما باید کد رهگیری اخذ نمایید. از این رو، با توجه به لزوم ایجاد امنیت در معاملات املاک و تضمین صحت قراردادها از سال 1387 سامانه ای به منظور ثبت معاملات املاک راه اندازی شد. به موجب این سامانه تمامی مشاورین املاک موظف هستند قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره را در این سامانه ثبت نمایند. و سپس اقدام به دریافت کد رهگیری کنند. چنانچه تصور می کنید کد رهگیری در معاملات اثر چندانی ندارید این مقاله را مطالعه کنید تا به اهمیت دریافت کد رهگیری در معاملات پی ببرید.

دریافت کد رهگیری در معاملات

دریافت کد رهگیری چه مزیتی دارد؟

معمولا افرادی که تجربه زیادی در انجام معاملات ندارند، همیشه این اضطراب را با خود دارند که مبادا در معامله سر آنها کلاه ببرد. دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به شما می دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود. از آنجایی که سامانه دریافت کد رهگیری برای املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش هم زمان چند ملک خودداری می شود. همچنین با گرفتن کد رهگیری می توانید مطمئن شوید که ملک در طرح شهرداری ها قرار ندارد. مضاف بر اینکه اگر ملک در رهن بانک باشد نیز از این موضوع مطلع خواهید شد.

کد رهگیری در نزد مراجع قضایی از اعتبار بالایی برخودار است. در نتیجه طرفین معامله نمی توانند پس از انجام معامله از تحویل ملک خودداری کند. چرا که در این شرایط با در دست داشتن قرارداد و کد اخذ شده می توان علیه فروشنده طرح دعوا نمود.

چگونه کد رهگیری دریافت می کنیم؟

مشاوران املاک می توانند برای شما نسبت به دریافت کد رهگیری اقدام کنند. به این ترتیب که تمامی مفاد قرارداد اعم از تاریخ قرارداد، ثمن معامله، اجاره بها، بیعانه، مشخصات طرفین، آدرس و نشانی آن ها و … در سامانه ثبت می گردد.

پس از تایید قرارداد و کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات پیامکی برای شما ارسال می شود که این موضوع را به اطلاع شما می رساند. سپس می توانید برای دریافت قرارداد و امضای آن به بنگاه مراجعه کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ می شود. یکی در نزد مشاوران املاک می ماند و دو نسخه دیگر به طرفین معامله داده می شود.

در بالای هر کدام از نسخ قرارداد کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده می شود تا اصالت آن برای شما محرز شود.

هزینه دریافت کد رهگیری چقدر است؟

هزینه دریافت کد رهگیری مبلغی بسیار ناچیز است که در سامانه ثبت معاملات درج می گردد. بسیاری از مشاورین املاک به منظور فرار مالیاتی ممکن است شما را مجاب نمایند تا به صورت دستی مبایعه نامه و یا اجاره نامه تنظیم کنید. اما از انجام دستی و سنتی معاملات بپرهیزید. چرا که ممکن است ملک قبلا به شخص دیگری فروخته شده باشد و یا اجاره داده باشد.

ممکن است برخی از مشاوران املاک برای دریافت کد رهگیری از شما هزینه گزافی دریافت کنند. در صورت مشاهده چنین امری به اتحادیه مشاورین املاک اطلاع رسانی نمایید.

کد رهگیری چند رقمی است؟

کد رهگیری عددی 13 رقمی است که در سمت چپ برگه چهارم مبایعه نامه درج می گردد. همچنین در قرارداد اجاره نیز امکان دریافت کد رهگیری وجود دارد.

آیا معامله با کد رهگیری با معامله بدون کد رهگیری فرقی دارد؟

برخی ممکن است چنین فکر کنند که اگر کد رهگیری برای معامله خود دریافت کنند دیگر فروشنده نمی تواند آن ملک را به دیگری انتقال دهد. در حالی که این طور نیست. میان معامله با کد رهگیری و معامله بدون کد رهگیری صرفا معامله ای معتبر است که تاریخ ان مقدم باشد. مثالی برای درک بهتر این موضوع ذکر می کنیم:

فرض کنید حسن خانه خود را طی یک معامله بدون کد رهگیری در تاریخ 1401/12/06 به رضا می فروشد. حسن مجددا در مورخه 1402/02/03 همان خانه را به حجت می فروشد. معامله حسن  با حجت دارای کد رهگیری است. در اینجا نباید چنین پنداشت که چون معامله حسن و حجت دارای کد رهگیری است پس معامله حسن و رضا که فاقد کد رهگیری است را باطل می کند. معامله ای که تاریخ آن مقدم است دارای اعتبار است.

آیا برای قرارداد اجاره می توان کد رهگیری گرفت؟

بله. کد رهگیری در قرارداد های اجاره و بیع کاربرد دارد. بر خلاف تصور عموم که چنین می پندارند که کد رهگیری صرفا برای مبایعه نامه است. اگر برای اجاره نامه کد رهگیری بگیریم می توانیم از صحت قرارداد اجاره مطلع شویم. مثلا اگر مورد اجاره در رهن است و یا مشکلی دارد با دریافت کد رهگیری می توانیم از این موضوع آگاهی یابیم.

نظر شما در خصوص دریافت کد رهگیری چیست؟ آیا در قرارداد اجاره یا مبایعه نامه خود کد رهگیری اخذ می کنید؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

نتیجه گیری مقاله

کد رهگیری یک عدد 13 رقمی است که در گوشه سمت چپ صفحه چهارم مبایعه نامه درج می گردد. این کد از سال 1387 با راه اندازی سامانه ثبت املاک رواج یافت. مزیت اخذ کد رهگیری این است که شما به عنوان خریدار مطمئن می شوید که ملک به شخص دیگری فروخته نشده و یا در طرح شهرداری قرار نگرفته و در رهن بانک نیست. برخی از مشاوران املاک بای فرار مالیاتی ممکن است به شما بگویند نیازی به اخذ کد رهگیری نیست.

اما توجه داشته باشید که با داشتن کد رهگیری از طرح بسیاری از دعاوی در نزد مراجع قضایی مصون خواهید بود. به عبارت دیگر با داشتن کد رهگیری می توانید دعاوی خود را راحت تر در نزد مراجع قضایی اثبات کنید. اما باید توجه داشت که اگر دو معامله وجود داشته باشد و یکی دارای کد رهگیری و یکی بدون کد رهگیری باشد، معامله مقدم معتبذ است نه معامله ای که کد رهگیری دارد.

قبل از انجام هر گونه عمل حقوقی یا کیفری با وکیل متخصص در آن زمینه مشورت نمایید. وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در حوزه حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی، امور حسبی و … شما را در رسیدن به حقوتان یاری می نمایند. با ما تماس بگیرید.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

دریافت کد رهگیری در معاملات

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا