Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

عزل وکیل بلاعزل

وکالت یکی از عقود معین در قانون مدنی است. گاهی افراد اصالتاً انجام کاری را بر عهده می گیرند. گاهی نیز وکالت کار خود را به دیگری می سپارند که به آن نمایندگی گفته می شود. وکالت در دسته ی عقود جایز قرار دارد. وکالت ممکن است مدت دار باشد یا بدون مدت باشد. همچنین در یک تقسیم بندی دیگر، وکالت ممکن است بلاعزل باشد یا با حق عزل وکیل. تجربه وکلای مؤسسه ترنم عدالت نشان می دهد که بسیاری از افراد که وکالت بلاعزل می دهند پس از مدتی تمایل به بر هم زدن عقد وکالت دارند. اما سؤال اینجاست آیا راهی برای از بین بردن عقد وکالت بلاعزل وجود دارد؟ خوشبختانه پاسخ به این سؤال مثبت است. در ادامه با عزل وکیل بلاعزل آشنا خواهید شد. پرسش های متداول در مورد عزل وکیل بلاعزل به شرح زیر است:

عقد وکالت چیست؟

عقد وکالت از عقود معین در قانون مدنی است. وکالت به معنای نمایندگی و سپردن کار به دیگری است. ماده 656 قانون مدنی در این خصوص مقرر داشته است:

وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود مینماید.

عقد وکالت لازم است یا جایز؟ عزل وکیل بلاعزل بلاعزل

عقود در یک تقسیم بندی کلی به عقود لازم و جایز تقسیم می شوند. عقود لازم به عقودی اطلاق می شود که به هیچ وجه قابل بر هم زدن نیست. اصل بر لازم بودن عقود است. روایت نبوی«المؤمنون عند شروطهم» یا آیه شریفه «اوفوا بالعقود» اشاره به لازم الوفاء بودن عقود دارد. در مقابل دسته ای از عقود جایز هستند. یعنی به راحتی از سوی هر یک از طرفین قابل بر هم زدن هستند. وکالت از جمله عقود جایز است. به این معنی که هر یک از طرفین به راحتی می توانند آن را به هم بزنند. همچنین عقد وکالت با موت و جنون وکیل یا موکل منفسخ می شود.

عقد وکالت بلاعزل چیست؟ عزل وکیل بلاعزل

در مقررات وکالت در قانون مدنی، موکل هر زمان که بخواهد می تواند قرارداد وکالت را به هم بزند. اما گاهی طرفین در قرارداد وکالت آن را به صورت بلاعزل شرط می کنند. به این معنی که موکل هر زمان که بخواهد نمی تواند وکیل را از سمت وکالت عزل کند. حال اگر موکل پشیمان شود و یا وکیل مصلحت موکل را در نظر نگیرد، تکلیف چیست؟ آیا می توان وکالت بلاعزل را از بین برد؟ بله، عزل وکیل بلاعزل به شرح زیر است:

راه های از بین رفتن وکالت بلاعزل چیست؟

راه های از بین برن وکالت بلاعزل به شرح زیر است:

1- موکل موضوع وکالت را خودش انجام دهد:

مثلاً اگر کسی به دیگری وکالت بلاعزل دهد تا اتومبیلش را به فروش برساند. چنانچه خود فرد اتومبیلش را به فروش برساند، موضوع وکالت انجام شده است. در این صورت عقد وکالت از بین خواهد رفت. عزل وکیل بلاعزل

2- اضافه کردن وکیل یا ناظر به عقد وکالت بلاعزل: عزل وکیل بلاعزل

این مورد بیشتر برای زمانی است که وکیل بلاعزل مصلحت موکل را رعایت نمی کند و موکل نیز تخصص لازم برای انجام مورد وکالت را ندارد. در این صورت می تواند طی اظهارنامه ای به وکیل بلاعزل اعلام دارد که وکیل دیگری یا ناظری را به او ضم (اضافه) کرده است. در این حال، وکیل باید مجتمعاً با موکل عمل کند و با او تصمیم بگیرد. عزل وکیل بلاعزل

نتیجه گیری مقاله عزل وکیل بلاعزل

وکالت یکی از عقود معین در قانون مدنی است. همچنین عقد وکالت از جمله عقود جایز است به این معنی که هر لحظه به راحتی قابل بر هم زدن از سوی وکیل و موکل است. موت و جنون هر یک از وکیل و موکل نیز قرارداد وکالت را بر هم خواهد زد. اما گاهی ممکن است وکالت به صورت بلاعزل درج شود. در این صورت عقد وکالت قابل عزل از طرف وکیل یا موکل نیست. حال اگر موکل از اقدام خود پشیمان شود، دو راه پیش رو دارد:

1- مورد وکالت را خودش انجام دهد.

2- اضافه کردن وکیل دیگر یا ناظر به وکیل بلاعزل طی ارسال اظهارنامه.

با تحقق هر کدام از موارد فوق، دیگر وکیل نمی تواند خودسرانه و رأساً اقدام کند. راه های از بین رفتن وکالت بلاعزل

برای دریافت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید. 

عزل وکیل بلاعزل

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا