Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

انفساخ قرارداد چیست؟

انفساخ قرارداد یکی از طرق انحلال قرارداد است. در میان مردم ممکن است فسخ و انفساخ یک معنا داشته باشد و بعضاً از روی تساهل و تسامح به جای یکدیگر به کارروند. اما در اصطلاح حقوقی این دو کاملاً متفاوت از هم هستند. به عبارت دیگر، هر چند هر دو واژه ی فسخ و انفساخ شبیه یکدیگر هستند. اما آثار حقوقی هر دو به شدت با یکدیگر فرق دارد. در این مقاله انفساخ قرارداد و اینکه انفساخ قرارداد چیست و آثار حقوقی آن خواهیم پرداخت. در زیر سؤالات متداول در مورد انفساخ قرارداد برای شما بیان خواهد شد.

انفساخ قرارداد چیست؟

منظور از انفساخ قرارداد این است که قرارداد خود به خود بدون اینکه اراده طرفین در آن دخیل باشد، به هم بخورد. در واقع، انفساخ یکی از طرق انحلال قهری قرارداد است. حال آن که که فسخ به معنای بر هم زدن یکجانبه قرارداد است. در واقع، در فسخ اراده ی یکی از طرفین دخیل است. انفساخ قرارداد چیست

انواع انفساخ قرارداد کدام است؟ انفساخ قرارداد چیست

انفساخ به دو صورت در قرارداد قابل اشاره است:

1- انفساخ قهری قرارداد:

این نوع انفساخ، ناشی از حکم قانون گذار است. به عبارت دیگر قانون گذار شرایطی را بیان کرده که در صورت وقوع آنها قرارداد به هم می خورد. مثلاً در برخی قرارداها از جمله قرارداد وکالت فوت یا جنون طرفین باعث بر هم خوردن قرارداد می شود. همچنین در مورد تلف شدن مبیع قبل از قبض که در ماده 387 قانون مدنی بیان شده است: انفساخ قرارداد چیست

اگر مبیع قبل از تسلیم بدون تقصیر و اهمال از طرف بایع تلف شود بیع منفسخ و ثمن باید به مشتری مسترد گردد، مگر اینکه بایع برای تسلیم به حاکم یا قائم مقام او رجوع نموده باشد که در این صورت تلف از مال مشتری خواهد بود.

2- وجود شرط فاسخ در قرارداد:

در اینجا، طرفین اراده می کنند که چنین شرطی را در قرارداد درج کنند. به این معنا که در صورت تحقق شرط، قرارداد خود به خود منفسخ می شود. مثلاً در قرارداد مشارکت مدنی چنین شرط می شود:

«در صورتی که سازنده نتواند ظرف مهلت 6 ماه جواز را اخذ نماید، قرارداد منفسخ خواهد شد». 

فسخ چیست؟

فسخ نیز یکی از طرق بر هم زدن قرارداد است. اما تفاوت های زیادی با انفساخ دارد. فسخ به معنی بر هم یک جانبه قرارداد از سوی یکی از طرفین است. مثلاً در قرارداد فروش شرط می شود:

«اگر چک اعطایی از سوی مشتری پاس نشود، قرارداد فسخ خواهد شد». 

تفاوت فسخ با انفساخ قرارداد چیست؟

فسخ و انفساخ هر دو از شیوه های بر هم زدن قرارداد و انحلال قدرت قرارداد است. اما انفساخ از طرق قهری انحلال قرارداد است. لیکن فسخ از طرق ارادی انحلال قرارداد است.

آثار حقوقی فسخ و انفساخ قرارداد چیست؟

فسخ قرارداد اثر قهقرایی ندارد. به این معنی که چنانچه شما قراردادی را فسخ نمایید، این فسخ به گذشته و زمان قبل از فسخ قرارداد اثر نمی کند و هر اقدامی که قبل از فسخ نموده اید، صحیح است. در مقابل انفساخ قرارداد اثر قهقرایی دارد. یعنی به گذشته نیز اثر می کند و قرارداد را از ابتدا منحل می سازد. انفساخ قرارداد چیست

نتیجه گیری مقاله انفساخ قرارداد چیست

همان طور که بیان شد، فسخ و انفساخ هر دو از طرق بر هم زدن قرارداد هستند. اما فسخ اثر قهقرایی ندارد. در مقابل انفساخ قرارداد اثر قهقرایی دارد. فسخ به اراده یکی از طرفین است. اما انفساخ قهری و بدون دخالت اراده طرفین است. انفساخ به صورت شرط فاسخ نیز در قرارداد درج می شود. به این معنا که در صورت حصول شرط مندرج در قرارداد، معامله خود به خود منحل می شود. اما فسخ با اعلام اراده یکی از مالکین محقق می شود.

برای دریافت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید. 

انفساخ قرارداد چیست

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا