Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

خسارت افت قیمت خودرو

به جرأت می توان گفت یکی از رایج ترین پرونده هایی که در دادگستری با آن مواجه هستیم خسارت افت قیمت خودرو است. فرض کنید الف با خودروی ب تصادف می کند. بر اساس نظر کارشناس، الف مقصر است. قیمت خودروی ب در اثر تصادف به شدت کاهش می یابد. حال، مسئله این است که ب چگونه و از چه طریقی می تواند خسارت افت قیمت خودروی خود را مطالبه کند؟ مراحل دریافت خسارت ات قیمت خودرو چیست؟ در این مقاله به بررسی تفصیلی دریافت خسارت افت قیمت خودرو و نمونه دادخواست مطالبه خسارت می پردازیم.

خسارت افت قیمت خودرو

 

خسارت افت قیمت ماشین:

تصادف میان سرنشینان دو یا چند خودرو، یکی از تلخ ترین حوادثی است که ممکن است اتفاق بیفتد. گذشته از حدوث ضرر جانی و جسمانی برای طرفین، تصادف، باعث ورود خسارت افت قیمت خودرو می گردد. بنابراین، ممکن است ضرر مالی هنگفتی به شخص وارد کند. اما سوال این است که آیا خسارت افت قیمت خودرو قابل مطالبه است؟ از چه نهادی می توان این خسارت را دریافت نمود؟

بله، در فرض حدوث تصادف، شخص می تواند از دیگری خسارت افت قیمت خودرو را مطالبه کند. چنانچه دو خودرو با یکدیگر تصادف نمایند و یکی از خودروها مقصر حادثه باشد، او مسئول پرداخت خسارت افت قیمت خودرو خوهد بود. چه اینکه قیمت خودرو با تصادف قطعا کاهش خواهد یافت. بنابراین، شخصی که مقصر حادثه است باید خسارت افت قیمت ماشین را به طرف مقابل بپردازد. اما چه عواملی در تعیین میزان خسارت افت قیمت ماشین موثر است؟ در ادامه نوشتار به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

مبنای محاسبه خسارت افت قیمت اتومبیل چقدر است؟

محاسبه افت قیمت ماشین، فرمول یا مبنای مشخصی ندارد و بستگی به نظر کارشناس رسمی دادگستری دارد. اما معمولا عوامل گوناگونی همچون مدل خودرو، شدت تصادف، رنگ شدگی خودرو، کارکرد خودرو و … در تعیین میزان خسارت افت قیمت اتومبیل تاثیر دارد.

خسارت افت قیمت برای چه خودروهایی است؟

معمولا به خودروهایی که بیش از 5 سال از زمان ساخت آن ها گذشته شده باشد، خسارت افت قیمت تعلق نمی گیرد. اما، با توجه به اینکه خودروهای خارجی حتی بعد از 5 یا 6 سال قیمت بالای خود را حفظ می کنند و اگر تصادف شدیدی برای آن ها رخ دهد، افت قیمت چشمگیری خواهند داشت. در نهایت، نظر کارشناس رسمی دادگستری، میزان خسارتی که به خودرو وارد شده، مشخص می کند که آیا خسارت افت قیمت خودرو قابل مطالبه هست یا نه.

نکات گرفتن خسارت افت قیمت خودرو:

1- مبنای تعیین خسارت افت قیمت ماشین، توسط کارشناس رسمی دادگستری، همان تصادفی است که مورد ادعای راننده آسیب دیده است، می باشد بنابراین، تصادفات قبلی ملاک تعیین خسارت نیست. اگر خودرو قبلا تصادف کرده و دارای مشکلاتی است، در نظر کارشناس برای تعیین خسارت افت قیمت اتومبیل به هیچ وجه تاثیر گذار نخواهد بود. کارشناس دادگستری موضوع را بررسی می کند تا ببیند تصادف حادثه چه مورد ادعای راننده است چه میزان سبب افت خسارت ماشین شده است.

2- این خسارت برای زمانی است که شخص خسارت دیده مالک اصلی خودرو باشد. بنابراین، اگر خودرو، مال مسروقه باشد، نمی توان ادعای دریافت خسارت نمود. در اینجا مالک می تواند به سارق رجوع کند و خسارت خودرو را از او مطالبه کند. چرا که ید سارق بر مال، ید غاصبانه است و او به هر حال ضامن و مسئول است.

(تفاوت ید غاصبانه و ید امانی: امین تا زمانی که تعدی و تفریط نکند مسئول نیست. اما غاصب هر چند تعدی و تفریط نکند باز هم مسئول است).

خسارت افت قیمت ماشین را از چه مرجعی می توان مطالبه کرد؟

با توجه به نظریه کارشناس رسمی دادگستری چنانچه خسارت تا مبلغ بیست میلیون تومان باشد، در صلاحیت شورای حل اختلاف است. چنانچه خسارت بالای بیست میلیون تومان باشد، رسیدگی به موضوع خسارت در صلاحیت دادگاه است. براب دریافت خسارت خودرو حتما باید قبل از هر چیز تامین دلیل نمایید. چگونه؟در فرضی که تثادف رخ دهد، طرفین باید با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس بگیرند تا در محل حاضر شود و مراتب را صورت جلسه نمایید و مقصر را تعیین کند. سپس باشد به شورای حل اختلاف محل وقوع حادثه مراجعه کنید تا موضوع را تامین دلیل نمایید. در  دادخواست خسارت افت قیمت اتومبیل، به تقاضای تامین تامین نیز حتما اشاره کنید.

 

خسارت افت قیمت خودرو

نمونه دادخواست خسارت افت قیمت خودرو:

بسمه تعالی

ریاست محترم شعبه ………………. مجتمع قضایی/ شورای حل اختلاف …………………………

با سلام؛

احتراما موارد زیر را خدمت محضر شما معروض می دارم:

اینجانب در مورخه …………………. با خوانده محترم دعوا در خیابان ……………………………. تصادف نمودیم. به موجب تشخیص پلیس راهنمایی و رانندگی شخص خوانده مقصر حادثه تلقی شد. پس از آن، بنده با مراجعه به شورای حل اختلاف شماره ………………….. تامین دلیل درخواست نمودم و متعاقبا نظریه کارشناسی مبنی بر محاسبه میزان خسارت توسط کارشناس رسمی دادگستری صادر گردید که تمامی ادله ی فوق به پیوست می باشد.

حالیه، با عنایت مطالب صدرالاشاره تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر مطالبه خسارت افت قیمت خودرو از خوانده محترم دعوا مورد استدعا است.

با تقدیم احترامات فراوان

نتیجه گیری مقاله

تصادف یکی از تلخ ترین حوادثی است که می تواند برای یک شخص رخ دهد. چه اینکه گذشته از خطرات جانی، ضررهای مالی برای شخص به همراه خواهد داشت. خوشبختانه در قانون، خسارت افت قیمت اتومبیل قابل مطالبه است. برای دریافت این خسارت باید دادخواستی تنظیم نمایید و با توجه به نظریه کارشناسی و میزان خسارت، آن را از شورای حل اختلاف یا دادگاه مطالبه نمایید. نکات مهم خسارت افت قیمت ماشین این است که:

مبنای تعیین خسارت افت قیمت خودرو، توسط کارشناس رسمی دادگستری، همان تصادفی است که مورد ادعای راننده آسیب دیده است، می باشد بنابراین، تصادفات قبلی ملاک تعیین خسارت نیست. و  این خسارت برای زمانی است که شخص متضرر مالک اصلی خودرو باشد. بنابراین، اگر خودرو، مال مسروقه باشد، نمی توان ادعای دریافت خسارت افت قیمت نمود. در اینجا مالک می تواند به سارق رجوع کند و خسارت خودرو را از او مطالبه کند. چرا که ید سارق بر مال، ید غاصبانه است. حتما با وکیل متخصص مشورت کنید.

قبل از انجام هر امر حقوقی، حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت نمایید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی، امور حسبی و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا