Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

تامین دلیل یعنی چه

تامین دلیل یکی از مواردی است که در رویه دادگاه های امروز به وفور مورد استفاه قرار می گیرد. جایگاه استفاده از تامین دلیل برای زمانی است که اصحاب دعوا احساس کنند که اسناد و مدارکی که در آینده مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است از بین برود. از این رو، فرد از دادگاه تقاضای تامین دلیل می کند. در مقاله زیر به موضوع تامین دلیل، مرجع صالح برای صدور آن و شرایط صدور تامین دلیل خواهیم پرداخت. تامین دلیل یعنی چه

تامین دلیل یعنی چه؟

فرض کنید شخصی مدعی حقی است و برای اثبات حق خود اسناد و مدارکی دارد. لیکن، این واهمه وجود دارد که اسناد و مدارک از بین بروند. در این صورت فرد متقاضی می تواند از مرجع قضایی تقاضای صدور تامین دلیل نماید. به این کار در اصطلاح حقوقی تامین دلیل گفته می شود.

چه مرجع قضایی مسئول صدور تامین دلیل است؟

در دوران کنونی، با تقسیم اختیارات قضایی، مرجع صالح برای صدور قرار تامین دلیل شورای حل اختلاف است. در واقع، شورای حل اختلافی که اسناد و مدارک در حوزه آن قرار گرفته است، صلاحیت رسیدگی به صدور قرار تامین دلیل را دارد. البته، اگر در محلی شورای حل اختلاف وجود نداشته باشد، دادگاه، صالح به رسیدگی خواهد بود. تامین دلیل یعنی چه

هزینه صدور قرار تامین دلیل چقدر است؟

دعاوی در یک تقسیم بندی کلی به دعاوی مالی و غیرمالی تقسیم می شوند. تقاضای صدور تامین دلیل در دسته ی دعاوی غیرمالی قرار می گیرد. از این رو، هزینه زیادی برای صدور آن وجود ندارد. در سال 1400، هزینه صدور تامین دلیل حدوداً 200،000 تومان است (قیمت ها به فراخور گذر زمان تغییر می کنند). برای اطلاع دقیق از قیمت با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

مراحل صدور قرار تامین دلیل چیست؟

1- مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست تامین دلیل.

2- بررسی دادخواست توسط شورای حل اختلاف.

3- در صورت قبول، ارجاع موضوع تامین دلیل به کارشناس. تامین د

نکات مهم در صدور قرار تامین دلیل چیست؟ تامین دلیل یعنی چه

1- برای صدور قرار تامین دلیل حتما به شورای حل اختلاف مراجعه کنید.

2- توجه داشته باشید که در تامین دلیل حتما دلیلی وجود داشته باشد نه اینکه فرد متقاضی دنبال تحصیل دلیل جدید باشد. از این رو، بهتر است قبل از اقدام، با وکلا یا مشاوران حقوقی مشورت کنید.

3- توجه کنید که در تامین دلیل نکات ماده 151 قانون آیین دادرسی مدنی را رعایت کنید. این ماده چنین مقرر کرده است:

درخواست تامین دلیل چه کتبی یا شفاهی باید حاوی نکات زیرباشد:
۱- مشخصات درخواست کننده و طرف او.
۲- موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تامین دلیل می شود.
۳- اوضاع و احوالی که موجب درخواست تامین دلیل شده است.

نمونه دادخواست تامین دلیل

بسمه تعالی

ریاست محترم شعبه ………… مجتمع شماره ……….. شورای حل اختلاف شهر ……………..

سلام علیکم؛ تامین دلیل یعنی چه

اینجانب در تاریخ ………….. در دفترخانه شماره ………….. با خوانده محترم دعوا عقد نکاح دائم منعقد نمودیم. پس از آغاز زندگی مشترک ایشان از پرداخت نفقه به بهانه های واهی امتناع ورزیدند. بنده نیز که از منظر اقتصادی در شرایط دشوار و بحرانی به سر می بردم، شکواییه مبنی بر ترک انفاق علیه ایشان مطرح نمودم. از آنجایی که ما زندگی مشترک را در منزل پدری بنده شروع کردیم و ایشان فاقد منزل مشترک برای آغاز زندگی بودند، بنده این موضوع را به عنوان یکی از مصادیق بارز ترک انفاق طرح کردم. لیکن در کمال ناباوری متوجه شدم ایشان بلافاصله پس از طرح دعوای بنده، اجاره نامه صوری را ارائه نمودند. لذا از محضر آن مقام محترم تقاضای رسیدگی و صدور قرار تامین دلیل به منظور کشف حقیقت امر مورد استدعا است.

برای تنظیم دادخواست، شکواییه، اظهارنامه و لایحه با ما تماس بگیرید. 

 

تامین دلیل یعنی چه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا