Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

بررسی جرم آدم ربایی

جرم آدم ربایی، یکی از جرایم مندرج در قانون مجازات اسلامی است. این جرم در دسته جرایم غیر قابل گذشت است. جرم آدم ربایی به دو نوع جرم آدم ربایی ساده و آدم ربایی مشدد است. این جرم، با سلب آزادی فرد سر و کار دارد. آزادی یکی از حقوق مسلم افراد در جامعه است. از این رو سلب آزادی افراد، مجازات شدیدی را برای مرتکب به همراه خواهد داشت. در این مقاله به بررسی جرم آدم ربایی می پردازیم.

تحقق جرم آدم ربایی بررسی جرم آدم ربایی

جرم آدم ربایی با سلب آزادی یک فرد و جا به جایی و نقل نمودن وی واقع می شود. بر خلاف بازداشت غیر قانونی، برای تحقق آدم ربایی، جابه جایی و نقل مکان کردن بزه دیده است. بررسی جرم آدم ربایی

انگیزه مرتکب جرم آدم ربایی چیست؟

در ارتکاب جرم آدم ربایی انگیزه مجرم از نظر قانون گذار برای تعیین مجازات اهمیتی ندارد. اگرچه معمولا آدم ربایی با انگیزه مطالبه وجه و یا مال و یا با قصد انتقام صورت می گیرد.

نکته: رابطه خویشاوندی تاثیری در تحقق یا عدم تحقق جرم آدم ربایی ندارد. بنابراین، اگر فردی، پسر عموی خود را برباید به رغم وجود رابطه خویشاوندی مرتکب جرم آدم ربایی شده است. بررسی جرم آدم ربایی

اشتباه در هویت فرد ربوده شده:

اشتباه در هویت شخص ربوده شده (مثلا اینکه شخص به گمان اینکه احمد را می رباید، منصور را برباید و یا داشتن رابطه خویشاوندی و یا زوجیت با فرد ربوده شده (مثلا مادری فرزند خویش را برباید) مانع تحقق جرم آدم ربایی چیست.

مجازات جرم آدم ربایی چیست؟ بررسی جرم آدم ربایی

ماده 621 قانون مجازات اسلامی مجازات جرم آدم ربایی را چنین مقرر می کند:

هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط‌ دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند به حبس از پنج تا پانزده سال محکوم خواهد شد در صورتی که سن مجنی‌علیه کمتر از پانزده سال تمام باشد یا‌ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود، مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد‌و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم میگردد.
تبصره – مجازات شروع به ربودن سه تا پنج سال حبس است.

بنابراین ماده، جرم آدم ربایی به دو نوع تقسیم می شود:

1- جرم آدم ربایی ساده: بررسی جرم آدم ربایی

اگر فردی دیگری را به قصد مطالبه وجه یا مالی و یا یه منظور انتقام و یا سایر انگیزه های شخصی برباید، به حبس از پنج تا پانزده سال محکوم می شود. در اینجا، جرم آدم ربایی از نوع ساده اتفاق افتاده است. البته در جرم آدم ربایی ساده فرد ربوده شده باید:

1- پانزده سال تمام و یا بیش از پانزده سال تمام سن داشته باشد،

2- ربودن توسط وسایل نقلیه انجام نگیرد و

3- به مجنی علیه ضرر جسمی و حیثیتی وارد نشود. چون در صورت تحقق هر کدام از این موارد جرم آدم ربایی از نوع مشدد خواهد بود.

2- جرم آدم ربایی مشدد: بررسی جرم آدم ربایی

برای تحقق جرم آدم ربایی مشدد، سه شرط باید وجود داشته باشد:

1- مجنی علیه کمتر از پانزده سال تمام داشته باشد.

2- ربودن توسط وسایل نقلیه انجام بپذیرد.

3- به مجنی علیه ضررجسمی و یا حیثیتی وارد گردد.

در صورت تحقق جرم آدم ربایی مشدد، مرتکب به پانزده سال حبس تعزیری محکوم می گردد.

عناصر جرم آدم ربایی چیست؟ بررسی جرم آدم ربایی

جرم آدم ربایی دارای سه رکن قانونی، مادی و معنوی (روانی) است.

1- رکن قانونی جرم آدم ربایی: ماده 621 قانون مجازات اسلامی است.

2- رکن مادی جرم آدم ربایی: ربودن دیگری و انتقال او از یک مکان به مکان دیگر بدون رضایت او.

3- رکن معنوی جرم آدم ربایی: این جرم متشکل از دو عنصر سوء نیت عام و سوء نیت خاص است. منظور از سوء نیت عام، علم و عمد مرتکب در ارتکاب جرم است. و منظور از سوء نیت خاص انگیزه مرتکب در ارتکاب جرم است. انگیزه مرتکب می تواند قصد وجه، انتقام جویی و یا هر چیز دیگری باشد.

نکته: اگر فردی به دلیل انگیزه ای شرافت مندانه اقدام به آدم ربایی نماید این موضوع از جهات تخفیف مجازات محسوب می گردد. فرض کنید دختری با پدرش زندگی می کند. اما پدر به طور مداوم او را مورد آزار جسمی قرار می دهد. خاله دختر برای آسایش او و جلوگیری از ورود آسیب بیشتر به دختر او را می رباید. در اینجا آدم ربایی تحقق یافته است. اما انگیزه مرتکب شرافت مندانه بوده است. 

جرم ربودن نوزاد در زمره ماده 621 قانون مجازات اسلامی است؟

خیر. این جرم عنوان جزایی جداگانه ای دارد که در ماده 631 قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است. بررسی جرم آدم ربایی

این ماده چنین مقرر می کند:

هر کس طفلی را که تازه متولد شده است بدزدد یا مخفی کند یا او را بجای طفل دیگری یا متعلق به زن دیگری غیر از مادر طفل قلمداد ‌نماید به شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد و چنانچه احراز شود که طفل مزبور مرده بوده، مرتکب به یکصد هزار تا پانصد هزار ریال جزای ‌نقدی محکوم خواهد شد.

نتیجه گیری مقاله بررسی جرم آدم ربایی

جرم آدم ربایی در دسته جرایم آنی و غیر قابل گذشت در قانون مجازات اسلامی است. این جرم به دو نوع جرم آدم ربایی ساده و جرم آدم ربایی مشدد تقسیم می گردد. آدم ربایی ساده زمانی اتفاق می افتد که مرتکب بدون توسل به وسایل نقلیه مرتکب ادم ربایی شود. و مجنی علیه بیشتر از پانزده سال سن داشته باشد و ضرر حیثیتی و جسمی نیز به او وارد نشود. در مقابل اگر مجنی علیه بیش از پانزده سال سن داشته باشد و آدم ربایی با کمک وسایل نقلیه انجام بگیرد و یا ضررحیثیتی و جسمی به مجنی علیه وارد جرم، جرم از نوع آدم ربایی از نوع مشدد است.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید. 

بررسی جرم آدم ربایی

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا