Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

جرایم اطفال و نوجوانان

چنانچه طفل یا نوجوانی مرتکب جرم شود، دادگاه ویژه مربوط به اطفال و نوجوانان باید به این موضوع رسیگی کند. رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان شرایط ویژه ای داردد. بهتر آن است که قاضی رسیدگی کننده به جرایم اطفال و نوجوانان با روان شناسی آشنایی داشته باشد. در این مقاله به جرایم اطفال و نوجوانان و نحوه رسیدگی به جرایم آنها آشنا خواهیم شد. جرایم اطفال و نوجوانان

رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوان چگونه است؟جرایم اطفال و نوجوانان

اگر نوجوان بین پانزده تا هجده سال سن داشته باشد تحقیقات مقدماتی در مورد جرم بر عهده دادسرای ویژه ی نوجوانان است. اما اگر طفل و یا نوجوان زیر پانزده سال مرتکب جرم شوند، تحقیقات مقدماتی با دادگاه اطفال و نوجوانان است.

آیا برای رسیدگی به جرم اطفال و نوجوانان تشکیل پرونده شخصیت الزامی است؟

بله. تشکیل پرونده شخصیت در صورتی که طفل یا نوجوان مرتکب جرمی شده باشد که مجازات آن سلب حیات، حبس ابد، جرائم موجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیش از آن، جرائم موجب مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر، جرائم سیاسی و مطبوعاتی و یا جرایم تعزیری درجه 5 و 6 گردد، الزامی است. بنابراین اگر طفل یا نوجوان مرتکب جرم تعزیری درجه 7 و یا 8 شود، تشکیل پرونده شخصیت الزامی نیست.

نکات مهم رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان:جرایم اطفال و نوجوانان

1-به جرائم زنا و لواط و سایر جرائم منافی عفت بهطور مستقیم، در دادگاه صالح رسیدگی میشود. پس اگر طفل یا نوجوانی مرتکب جرم منافی عفت شود، به این جرم در دادگاه رسیدگی می شود نه دادسرا.

2- در جرایم تعزیری درجه 7 و 8 تحقیقات مقدماتی با دادگاه است.

3- پس از اتمام تحقیقات مقدماتی طفل و یا نوجوان به ولی و یا قیم و سرپرست قانونی آنها سپرده می شود. ولی و یا سرپرست قانونی وظیفه دارد هر زمان که لازم بود طفل و یا نوجوان را در نزد مراجع قضایی حاضر کنند.

4- اخذ کفیل و یا وثیقه برای نوجوانان بالای پانزده سال امکان پذیر است.

5- اگر متهم مرتکب یکی از جرایم زیر شود، قرار نگه داری موقت در کانون اصلاح و تربیت صادر می شود:

صدور قرار بازداشت موقت جایز نیست، مگر در مورد جرائم زیر، که دلایل، قرائن و امارات کافی بر توجه اتهام به متهم دلالت کند:
الف – جرائمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات، حبس ابد یا قطع عضو و جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه آنها ثلث دیه کامل یا بیش از آن است.
ب- جرائم تعزیری که درجه چهار و بالاتر است.
پ – جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور که مجازات قانونی آنها درجه پنج و بالاتر است.
ت – ایجاد مزاحمت و آزار و اذیت بانوان و اطفال و تظاهر، قدرت نمایی و ایجاد مزاحمت برای اشخاص که به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه انجام شود.
ث – سرقت، کلاهبرداری، ارتشاء، اختلاس، خیانت در امانت، جعل یا استفاده از سند مجعول در صورتی که مشمول بند (ب) این ماده نباشد و متهم دارای یک فقره سابقه محکومیت قطعی به علت ارتکاب هر یک از جرائم مذکور باشد.

6- قرار نگه داری موقت در کانون اصلاح و تربیت شبیه مقررات قرار بازداشت موقت است. بنابراین رعایت مفاد ماده 238 قانون آیین دادرسی کیفری الزامی است:

صدور قرار بازداشت موقت در موارد مذکور درماده قبل، منوط به وجود یکی از شرایط زیر است:
الف – آ‎زاد بودن متهم موجب از بین رفتن آثار و ادله جرم یا باعث تبانی با متهمان دیگر یا شهود و مطلعان واقعه گردد و یا سبب شود شهود از اداء شهادت امتناع کنند.
ب – بیم فرار یا مخفی شدن متهم باشد و به طریق دیگر نتوان از آن جلوگیری کرد.
پ – آزاد بودن متهم مخل نظم عمومی، موجب به خطر افتادن جان شاکی، شهود یا خانواده آنان و خود متهم باشد.

نتیجه گیری مقاله

به منظور رسیدگی تخصصی به جرایم اطفال و نوجوانان دادسرای ویژه اطفال و نوجوانان به عنوان یکی از شعب دادسرای عمومی و انقلاب تشکیل گردید. این دادسرا به جرایم نوجوانان پانزده تا هجده سال رسیدگی می کند. اما رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان زیر پانزده سال با دادگاه است. چنانچه شرایط ویژه ای همچون امکان از بین رفتن ادله جرم و یا فرار کردن متهم وجود داشته باشد قرار نگه داری موقت متهم در کانون اصلاح و تربیت صادر می گردد. همچنین، امکان اخذ کفیل و وثیقه از ولی و یا سرپرست طفل یا نوجوان بالای پانزده سال وجود دارد.جرایم اطفال و نوجوانان

قبل مراجعه به دادسرا حتما با وکیل متخصص در امور کیفری مشورت نمایید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

جرایم اطفال و نوجوانان

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا