Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

ارسال لیست بیمه توسط کارفرما

می دانیم که کارفرما موظف است کارگر را از ابتدای روزی که مشغول به کار می شود بیمه کند. از این رو، این امر بر عهده کارفرمایان است که لیست بیمه کارگر را به طور ماهانه تهیه کنند و به اداره بیمه ارسال نمایند. در دوران حاضر این کار از طریق سیستماتیک صورت می گیرد. از این رو، نیازی به حضور و مراجعه کارفرما به تامین اجتماعی نیست. در مقاله زیر به موضوع نحوه ارسال لیست بیمه توسط کارفرما می پردازیم و مراحل آن را به صورت تفصیلی بررسی می کنیم. البته قبل از آن باید با مفهوم حق بیمه و مزایا آن آشنا شویم.

ارسال بیمه توسط کارفرما

مفهوم حق بیمه

حق بیمه پولی است که کارفرما هر ماه به این منظور که کارگر از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کند، به حساب تامین اجتماعی واریز می گردد. در واقع، می توان گفت بخشی از حقوق ماهیانه کارگر کسر می شود و به حساب تامین اجتماعی واریز می گردد. در این صورت کارگر از مزایای بیمه استفاده می کند. واریز حق بیمه، بعدا باعث می شود تا کارگر بتواند از مزایای بیمه بیکاری و بازنشستگی استفاده کند. از این رو، بیمه امری مهمی در وضعیت اشتغال هر شخص به حساب می آید.

حق بیمه در سال 1402:

هر ساله مبلغ حق بیمه با توجه به افزایش شاخص ها افزایش می یابد. شاخص هایی همچون حق مسکن، بن کارگری و پایه حقوق کارگر می تواند در افزایش حق بیمه برای کارگر و کارفرما تاثیر گذار باشند. اما پرداخت 23 درصد برای کارفرما و 7 درصد برای کارگر همچون سال های قبل ثابت است. برای سال 1402 سی درصد مبلغ حقوق به عنوان بیمه به حساب تامین اجتماعی واریز می گردد. همان طور که گفتیم، از این سی درصد، بیست و سه درصد سهم کارفرما و هفت درصد سهم کارگر است.

محاسبه حق بیمه در سال 1402:

حق بیمه سال 1402 به روش زیر محاسبه خواهد شد:

حقوق پایه کارگر + حق مسکن + بن کارگری × سی درصد.

توجه کنید این مبلغ در شش ماهه اول سال و شش ماهه دوم سال با به دلیل تفاوت در تعداد روزها با هم متفاوت است. شش ماه اول سال بر اساس 31 روز کارکرد حسساب می شود و شش ماهه دوم کار بر اساس 30 روز کارکرد است.

blank
راهنمای ارسال لیست بیمه از طریق سامانه:

به منظور ارسال و تهیه لیست بیمه، کارفرما باید به سامانه eservice.tamin.ir مراجعه کند. در قدم اول، کارفرما باید اقدام به دریافت نام کاربری و رمز عبور نماید. همچنین لازم است فرم درخواست استفاده از خدمات غیر حضوری را تکمیل نماید. درخواست برای تکمیل این فرم نیز نیازمند مراجعه به سایت فوق الذکر است. 

مراحل ارائه لیست بیمه توسط کارفرما:

1- ورود به سامانه خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی از بخش میز خدمت سایت

2- انتخاب “ارسال لیست حق بیمه” از منوی کارفرمایان

نکته: کارفرمایان ایرانی با کد ملی و اتباع خارجه با کد فیدا (کد فراگیر اتباع خارجه) می توانند به حساب کاربری خود وارد شوند. 

3- بازگزاری لیست بیمه:

به منظور ارسال لیست بیمه کارفرما می تواند از نرم افراز list desk استفاده کند و فهرست بیمه را در کامپیوتر خود ذخیره نماید. سپس از طریق این سامانه آن را برای سازمان تامین اجتماعی ارسال کند. توجه کنید که بارگذاری فایل لیست بیمه، به معنای دریافت آن توسط سازمان تامین اجتماعی نیست. بنابراین، کارفرما باید پس از ارسال لیست بیمه، آن را توسط سازمان تامین اجتماعی کنترل و تایید نهایی کند.

4- به منظور ارسال لیست بیمه گزینه ارسال به شعبه انتخاب شود. در این مرحله اطلاعات مورد بررسی مکانیزه قرار می گیرد. نتیجه این بررسی دو حالت زیر خواهد بود:

  • لیست فاقد خطا است؛ لیست ماهانه حق بیمه تایید نهایی شده و برگ پرداخت حق بیمه نمایش داده می شود.
  • اطلاعات دارای خطا و هشدار است؛ فهرست خطاها جهت اصلاح نمایش داده می شود.
امکانات حساب کاربری کارفرما در سامانه جدید (Eservice):
مشاهده سوابق لیست های ارسالی:

در این بخش کارفرما می تواند فهرست و اطلاعات کلی لیست و حق بیمه ماه های قبل کارگاه یا کارگاه های خود را که از طریق Samt و Esevice ارسال نموده، مشاهده کند. البته امکان ویراش لیست های ارسال شده در این بخش وجود ندارد.

ایجاد لیست حق بیمه آنلاین:

سازمان تامین اجتماعی برای کارگاه هایی که حداکثر پنج نفر بیمه شده دارند، امکان تهیه و ارسال لیست بیمه بدون استفاده از نرم افزار و به صورت آنلاین را فراهم کرده است.

کپی لیست حق بیمه از ماه قبل:

در این بخش، امکان کپی حق بیمه از ماه قبل تنها برای کارگاه هایی با بیمه شدگان کم تر از پنج نفر بیمه شده و بدون نیاز به نرم افزار بیمه، در نظر گرفته شده است. اما این کار مراحلی دارد که ذیلا به توضیح آنها می پردازیم:

  • تکمیل اطلاعات کارگاه
  • انتخاب لیست مورد نظر از منوی “عملیات لیست ماهانه جدید کارگاه”
  • انتخاب گزینه “ثبت لیست”.

با طی این مراحل، بیمه شدگان در لیست جدید قرار می گیرند که وقوع دو فرض امکان پذیر است:

1- لیست جدید مورد تایید کارفرما است. در این صورت، لیست را از منوی “ریز اطلاعات لیست” تایید و ارسال می نماید. سپس نسبت به دریافت و پرداخت وجه اقدام می کند.

2- لیست جدید مورد تایید کارفرما نیست. در این صورت امکان تغییرات در اطلاعات لیست بیمه جدید در بخش “میز کار اصلاحی” امکان پذیر است.

ارائه لیست بیمه توسط کارفرما

نتیجه گیری مقاله

همانطور که می دانیم، حق بیمه امتیازی مهم برای کارگران است تا بعدا بتوانند از مزایایی همچون بیمه بیکاری و بازنشستگی استفاده کنند. سهم حق بیمه سال 1402 با توجه به افزایش شاخص هایی همچون بن کارگری و پایه حقوق کارگر افزایش می یابد. اما سهم کارفرما از پرداخت این مبلغ 23 درصد و سهم کارگر 7 درصد که در متن مقاله در مورد نحوه محاسبه آن توضیح دادیم. این مبلغ در شش ماهه اول سال و شش ماهه دوم سال متفاوت است.

به منظور پرداخت حق بیمه کارگران، سامانه تامین اجتماعی راه اندازی شده تا کار را برای کارفرمایان تسهیل نماید. به منظور ارائه لیست بیمه توسط کارفرما، او باید نام کاربری و گذر واژه مخصوص به خود را داشته باشد و وارد سامانه شده و سپس اقدام به تکمیل و ارسال لیست بیمه کارگان نماید. در این راستا، کارفرما می تواند از نرم افراز List Desk استفاده کند. همچنین برای کارفرمایانی که کارگران تحت بیمه آن ها حداکثر پنج نفر هستند، امکان ارسال لیست بیمه به صورت آنلاین وجود دارد. سیستماتیک شدن ارسال لیست بیمه مساعدت زیادی به کارفرمایان کرده به گونه ای که به راحتی می توانند تنها با طی چند مرحله، بیمه کارگران خود را به صورت ماهانه محاسبه و برای سازمان تامین اجتماعی ارسال نمایند.

قبل از انجام هر امر حقوقی، حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت نمایید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی، ملکی و … شما را در راه رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

ارسال حق بیمه توسط کارفرما

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا