Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

اثبات رابطه زوجیت

ممکن است زوجین علیه یکدیگر دعوای اثبات رابطه زوجیت را مطرح کنند. این دعوا معمولاً در زمانی مطرح می شود که یکی از زوجین رابطه زوجیت را انکار می کند. برای اثبات رابطه زوجیت چه اسناد و مدارکی لازم است؟ در این مقاله در مورد نحوه اثبات رابطه زوجیت بحث خواهیم نمود.

اثبات رابطه زوجیت چه موقع مطرح می شود؟

گاهی ممکن است به دلیل وقایعی زن یا مرد، وقوع رابطه زوجیت میان خود را انکار کنند. در اینجاست که طرف دیگر در صدد اثبات رابطه زوجیت برمی آید. هر چند قانون گذار به موجب ماده 993 قانون مدنی ثبت ازدواج (دائم یا موقت) را الزامی کرده است. اما همچنان شرایطی پیش می آید که طرفین یا یکی از آنها از ثبت آن ممانعت به عمل می آوردند. به گونه ای که هنوز در برخی از نقاط کشور، این تفکر وجود دارد که به منظور شانه خالی کردن از بار مسئولیت، از ثبت ازدواج خودداری می کنند. ماده 993 قانون مدنی چنین مقرر کرده است:

امور ذیل باید در ظرف مدت و به طریقی که به موجب قوانین یا نظامات مخصوصه مقرر است به دایره سجل احوال اطلاع داده شود
۱) ولادت هر طفل و همچنین سقط هر جنین که بعد از ماه ششم از تاریخ حمل واقع شود
۲) ازدواج اعم از دائم و منقطع
۳) طلاق اعم از بائن و رجعی و همچنین بذل مدت
۴) وفات هر شخص

برای اثبات رابطه نکاح چه اقداماتی باید انجام شود؟

به منظور اثبات رابطه نکاح باید مراحل زیر طی شود:

1- مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست اثبات زوجیت.

2- مراجعه به مراجع صالح برای اثبات رابطه زوجیت. معمولاً اثبات نکاح در صلاحیت دادگاه خانواده است. اما گاهی اوقات ممکن است در آن حوزه قضایی دادگاه خانواده وجود نداشته باشد. لذا دادگاه عمومی حقوقی به این موضوع رسیدگی می کند.

3- ارائه دلایل و مدارک و مستندات به منظور اثبات رابطه زوجیت.

ادله اثبات رابطه زوجیت چیست؟

مهمترین ادله برای اثبات نکاح یا زوجیت عبارتند از:

1- اقرار:

اولین و بهترین راه برای اثبات امری اقرار به آن است. اقرار عبارت است از اخبار به حقی به نفع دیگری و به ضرر خود. اقرار ممکن است صریح باشد یا ضمنی. کتبی یا شفاهی.

2- شهادت شهود:

یکی از مهمترین ادله اثبات شهادت شهود است. شهادت شهود در مورد موضوع اثبات زوجیت نیز کارایی دارند. به عنوان مثال، کسانی که در مهمانی یا مراسم عروسی شرکت کرده اند، می توانند به عنوان شاهد برای اثبات ادعا کمک کننده باشند. حد نصاب شهود، برای اثبات رابطه نکاح دو مرد یا یک مرد و دو زن است.

3- معاشرت و هم زیستی طولانی مدت:

چنانچه زن و مردی به طور مداوم و برای مدت طولانی با یکدیگر زندگی کنند و در یک محل سونت داشته باشند می تواند مستمسکی برای وجود پیوند زناشویی باشد.

زن یا مردی که مدعی اثبات رابطه زوجیت است باید اسناد و مدارک خود از قبیل شهادت شهود و مطلعین، پرینت مکالمات و پیامکها و … را به همراه داشته باشد. البته موضوع اثبات رابطه زوجیت بسیار سخت است. از این رو، پیشنهاد می شود برای این قبیل امور با وکلای دادگستری مشورت نمایید. چرا که در صورت فقدان سند نکاح قضات به سختی موضوع اثبات زوجیت را می پذیرند.

اثبات رابطه زوجیت در عقد نکاح موقت

در مواردی که نکاح موقت یا صیغه باشد، بیشتر با موضوع اثبات نکاح سر و کار داریم. علت این امر نیز آن است که در معمولاً در نکاح موقت، ازدواج به شیوه ای پنهانی و دور از چشم همه انجام می شود. از این رو با جمع آوری ادله می توان زوجیت را در نزد مراجع قضایی اثبات نمود.

نتیجه گیری مقاله

اثبات نکاح با ادله ای همچون شهادت شهود و مطلعین، اقرار صریح و ضمنی یکی از طرفین قابل اثبات است. برای این منظور باید دادخواستی با موضوع اثبات زوجیت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مطرح شود.  هر چند که اثبات این موضوع نزد قضات دشوار است.

برای دریافت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید. 

 

اثبات رابطه زوجیت

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا