Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

برنامه کشیک دادگستری

در شرایط نا به هنگام ممکن است جرمی حادث شود که رسیدگی به آن نیازمند فوریت باشد. در این صورت، قاضی کشیک به پرونده رسیدگی می کند. از این رو، برنامه کشیک برای قضات دادگستری تنظیم شده است که باید طبق آن عمل کنند. بیشتر در مواردی که قتل مشکوکی اتفاق افتاده باشد و یا نیازمند صدور حکم برای ورود به خانه شخصی باشیم، موضوع کشیک قضات دادگستری مطرح می شود. در این نوشتار به موضوع برنامه کشیک قاضی دادگستری می پردازیم و نحوه و شرایط اِعمال آن را ذکر می نماییم.

کشیک قاضی دادگستری

تنظیم برنامه کشیک برای قضات دادگستری:

رئیس کل دادگستری و دادستان برنامه کشیک قضات را تنظیم می کنند. این برنامه دربردارنده  حوزه های قضایی است که باید کشیک دهند، تعداد قضات مورد نیاز برای کشیک، تاریخ و زمان شروع کشیک و خاتمه آن است. علی الاصول قضات شیفت شب چهار ساعت کشیک هستند.

این برنامه هر سه ماه یکبار تنظیم می گردد. همانطور که فوقا اشاره کردیم، این برنامه به پیشهاد رئیس حوزه قضایی و یا دادستان تنظیم می شود و البته نیازمند تایید رئیس کل دادگستری استان است.

تعیین زمان کشیک قاضی دادگستری:

کشیک هر قاضی دادگستری بعد از وقت اداری است. اما نحوه و شرایط استقرار واحد کشیش دادگستری را رئیس دادگستری استان تعیین می کند. قضات باید برای شیفت شب حداکثر چهار ساعت در محل حضر داشته باشند تا اگر مورد فوری پیش آمد بتوانند به موضوع رسیدگی نمایند.

هدف از برنامه کشیک قاضی دادگستری چیست؟

همانطور که در مقدمه مقاله بیان کردیم، ممکن است پرونده هایی مطرح شود که رسیدگی به آن ها فوریت داشته باشد. اصولا پرونده های مربوط به قتل از مهمترین پرونده ها هستند که قاضی کشیک در زمان شیفت خود به آن ها رسیدگی می کند.

نقش ضابطین دادگستری در برنامه کشیک قاضی دادگستری:

زمانی که جرمی واقع می شود، در بادی امر ضابطین دادگستری (ماموران نیروی انتظامی) از این موضوع مطلع می شوند. از این جهت، ضرورت دارد که ضابطین دادگستری از موضوع کشیک بودن قضات اطلاع داشته باشند تا پرونده های با ضرورت رسیدگی بالا و فوری را به آن ها ارجاع دهند. بنابراین، برنامه کشیک قضات در هر واحد قضایی به ضابطین دادگستری مستقر در آن حوزه ابلاغ می گردد. موارد تشخیص فوریت رسیدگی به جرم با ضابط دادگستری است. البته نظر قاضی کشیک دادگستری نیز مهم است.

blank

مثال برای پرونده های فوری:

از جمله پرونده های مشکوک برای رسیدگی شامل قتل یا یک فوت مشکوک است. همچنین ورود به منزل شخصی دیگران نیز نیازمند دستور مقام قضایی است که اگر کشیک باشد ضابطین دادگستری می توانند سریعا برای گرفتن حکم ورود به منزل به او مراجعه کنند.

فراموش نکنید کشیک قضات دادگستری، تنها در پرونده های کیفری موضوعیت دارد. چرا که در پرونده های حقوقی، اصولا با مواردی که فوریت داشته باشد مواجه نیستیم.

کشیک قاضی دادگستری

مدت زمان کشیک قاضی دادگستری برای شیفت شب:

کشیک شیفت شب برای قضات حد اکثر چهار ساعت است. البته شروع و پایان شیفت را رئیس کل دادگستری تعیین خواهد کرد.

وظایف قاضی کشیک دادگستری چیست؟

1- گرفتن اطلاعات لازم از متهم

2- علت اتهام

3- علت جلب (اگر جرم خلاف عفت و امنیت عمومی باشد علت جلب ذکر نمی گردد)

4- میزان ضرر وارد شده به قاضی

5- مشخصات شاکی یا مجنی علیه.

عدم وجود قاضی کشیک دادگستری در برخی از حوزه های قضایی:

برخی از حوزه های قضایی کوچک نیلزی به قاضی کشیک ندارد. در این صورت یک قاضی در دسترس تعیین می گردد. تا اگر موضوعی با فوریت پیش آمد به پرونده رسیدگی کند. البته تعیین و انتخاب قاضی با دادستان یا رئیس دادگستری استان شخصا و یا با مشورت یک قاضی انجام می گیرد. صرف در دسترس بودن قاضی در چنین حوزه های قضایی کفایت می کند.

اگر قاضی هستید و این نوشته را می خوانید برای ما کامنت کنید آیا تا به تا کشیک بوده اید؟ به منظور چه پرونده ای قاضی کشیک بوده اید. 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا