Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

قتل در ایران مجاز شد!

امروزه با اخبار و حواشی در مورد قتل های رایج در کشور مواجهیم. یکی از این قتل ها که در فضای مجازی سر و صدا به راه انداخته است، قتل بابک خرمدین است. در این مقاله ابتدا به موضوع قتل در قانون و سپس به بررسی قتل بابک خرمدین و تطبیق آن با قتل عمد می پردازیم.

مفهوم قتل در قانون

قتل کلمه ای عربی و در لغت به معنای کشتن یک نفس است. کشتن، عمل حرامی است و تنها در چند فرض آن هم با شرایط مذکور در قانون مجاز خواهد بود.

مواردی که قتل را مجاز می کند عبارت است از:

1- قاتل پدر یا جدپدری باشد.

2- قاتل دیوانه یا نابالغ باشد.

3- قاتل مست باشد.

4- هرگاه شخص در حال بیهوشی یا خواب دیگری را بکشد.

5- قاتل مسلمان و مقتول غیرمسلمان باشد.

6- قتل شخص مهدورالدم موضوع بند الف ماده 302 قانون مجازات اسلامی.

7- قتل عمدی که در مقام دفاع مشروع ارتکاب می یابد.

8- قتل عمدی مرد اجنبی که با همسر فردی در حال زنا باشد.

9- قتل عمدی در اجرای امر آمر قانونی.

انواع قتل در قانون مجازات

قتل در یک تقسیم بندی کلی به قتل عمد، شبه عمد و خطای محض تقسیم می شود.

منظور از قتل عمد چیست؟

قتل عمد به این معنا است که مرتکب هم قصد فعل و هم قصد تحقق نتیجه را داشته باشد. همچنین اگر عمل مرتکب نوعاً کشنده باشد، قتل از نوع عمد خواهد بود. مثل تیراندازی کردن، چاقو زدن، هل دادن از جای مرتغع و …

گاهی اوقات ممکن است با توجه به ویژگی های مقتول مثل پیری یا بیماری و … عمل فرد مرتکب از نوع قتل عمد محسوب شود.

ماده 290 قانون مجازات در مورد قتل عمدی چنین مقرر کرده است:

الف- هرگاه مرتکب با انجام کاری قصد ایراد جنایت بر فرد یا افرادی معین یا فرد یا افرادی غیرمعین از یک جمع را داشته باشد و در عمل نیز جنایت مقصود یا نظیر آن واقع شود، خواه کار ارتکابی نوعاً موجب وقوع آن جنایت یا نظیر آن بشود، خواه نشود.

ب- هرگاه مرتکب، عمداً کاری انجام دهد که نوعاً موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن، می گردد، هرچند قصد ارتکاب آن جنایت و نظیر آن را نداشته باشد ولی آگاه و متوجه بوده که آن کار نوعاً موجب آن جنایت یا نظیر آن می شود.

پ- هرگاه مرتکب قصد ارتکاب جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته و کاری را هم که انجام داده است، نسبت به افراد متعارف نوعاً موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن، نمی شود لکن درخصوص مجنیٌ علیه، به علت بیماری، ضعف، پیری یا هر وضعیت دیگر و یا به علت وضعیت خاص مکانی یا زمانی نوعاً موجب آن جنایت یا نظیر آن می شود…

منظور از قتل شبه عمد چیست؟

منظور از قتل شبه عمد، قتلی است که مرتکب قصد فعل دارد. اما قصد تحقق نتیجه در آن مفقود است. در این نوع قتل، مرتکب ممکن است از روی بی احتیاطی، بی مبالاتی و … مرتکب قتل شود.

ماده 291 قانون مجازات در مورد قتل شبه عمد بیان می کند:

جنایت در موارد زیر شبه عمدی محسوب می شود:
الف- هرگاه مرتکب نسبت به مجنیٌ علیه قصد رفتاری را داشته لکن قصد جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته باشد و از مواردی که مشمول تعریف جنایات عمدی می گردد، نباشد.
ب- هرگاه مرتکب، جهل به موضوع داشته باشد مانند آنکه جنایتی را با اعتقاد به اینکه موضوع رفتار وی شیء یا حیوان و یا افراد مشمول ماده(۳۰۲) این قانون است به مجنیٌ علیه وارد کند، سپس خلاف آن معلوم گردد.
پ- هرگاه جنایت به سبب تقصیر مرتکب واقع شود، مشروط بر اینکه جنایت واقع شده یا نظیر آن مشمول تعریف جنایت عمدی نباشد.

منظور از قتل خطای محض چیست؟

در قتل خطای محض مرتکب نه قصد فعل و نه قصد تحقق نتیجه را دارد. مانند آنکه فردی تیری را به قصد شکار رها می کند و تیر به فردی اصابت می کند. سپس او کشته می شود. اینجا قتل از نوع خطای محض است.

ماده 292 قانون مجازات در این راستا بیان می دارد:

جنایت در موارد زیر خطای محض محسوب می شود:
الف- در حال خواب و بیهوشی و مانند آنها واقع شود.
ب- به وسیله صغیر و مجنون ارتکاب یابد.
پ- جنایتی که در آن مرتکب نه قصد جنایت بر مجنیٌ علیه را داشته باشد و نه قصد ایراد فعل واقع شده بر او را، مانند آنکه تیری به قصد شکار رها کند و به فردی برخورد نماید.

مجازات قتل عمدی چیست؟

مجازات قتل عمدی به موجب قانون، قصاص است. البته ممکن است اولیای دم، به جای قصاص، تقاضای دیه نمایند یا مرتکب را کلاً مورد عفو قرار دهند.

مجازات قتل شبه عمد چیست؟

مجازات این نوع از قتل در ایران پرداخت دیه و حبس از یک تا سه سال خواهد بود.

قتل خطای محض چه مجازاتی دارد؟

به موجب قانون مجازات قتل خطای محض، پرداخت دیه توسط عاقله است (منظور از عاقله بستگان ذکور نسبی قاتل است).

ماجرای هولناک قتل بابک خرمدین

در چند روز اخیر در فضای مجایز با قتل فردی به نام بابک خرمدین – کارگردان عرصه سینما- مواجه بودیم. بابک خرمدین چطور به قتل سید؟

بابک خرمدین در تاریخ 1400/02/26 توسط پدر و مادر خود به طرز فجیعی در محل سکونت خود در اکباتان به قتل رسید. پدر و مادر بابک خرمدین که از فساد اخلاقی او رنج می برند، با ریختن تعدادی قرص خواب در غذای بابک تصمیم به قتل او گرفتند. بابک پس از خوردن غذا بیهوش شد. پدر و مادرش نیز او را به حمام برده و بدنش را تکه تکه کردند. سپس بقایای جسد را در سطل زباله انداختند. همچنین، در اعترافات بعدی اعلام کردند که داماد و دختر خود را نیز با چنین روشی به قتل رساندند.

پدر بابک خرمدین قصاص نمی شود!

همانطور که گفتیم، از آنجایی که به موجب قانون، اگر پدری، فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود، پدرِ بابک خرمدین نیز بابت قتل فرزندان خود قصاص نخواهد شد. البته چنانچه اولیای دم داماد تقاضای قصاص کنند، اکبر خرمدین قصاص خواهد شد.

آیا قتل های اکبر خرمدین از نوع قتل های سریالی است؟

قتل سریالی قتلی است که قاتل دو یا سه نفر یا تعداد بیشتری را در یک بازه  زمانی بیش از یک ماه (در طولانی مدت) به قتل می رساند. اکثر قاتلی سریالی از مشکلات روحی و روانی عدیده ای در دوران کودکی خود برخوردارند. قاتلین سریالی معمولاً برای ارتکاب قتل های خود از یک شیوه استفاده می کنند مثلاً خفه کردن. از معروفترین قاتلین سریالی در ایران خفاش شب را می توان نام برد. به نظر می رسد با توجه به ارتکاب 3 قتل و همگی با یک شیوه و مدل توسط اکبر خرمدین می توان او را در زمره قاتلین سریالی جا داد.

چه مجازاتی در انتظار اکبر خرمدین خواهد بود؟

اکبر خرمدین از باب قتل فرزندان خود قصاص نمی شود. تنها به تحمل حبس محکوم خواهد شد. اما در مورد قتل داماد در صورت تقاضای اولیای دم داماد، قصاص خواهد شد. مادر بابک خرمدین نیز چنانچه مباشرت در قتل داشته باشد، قصاص می گردد. در غیر این صورت از باب معاون در جرم قتل می توان او را محکوم نمود.

نکته پایانی: پدر و مادر بابک از نظر روحی سالمند!

به گفته پزشکی قانونی پدر و مادر بابک خرمدین از سلامت روحی کامل برخودارند. نظر شما چیست؟ لطفاً نظر خود را برای ما بنویسید.

پدر بابک خرمدین -اکبر خرمدین- در تاریخ 30 آبان 1400 بر اثر ایست قلبی در زندان فوت کرد.

برای دریافت مشاوره حضوری و تلفنی با ما تماس بگیرید. 

حکم قتل در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا