Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نکات تنظیم قرارداد

در تنظیم قرارداد، طرفین باید تمامی قوای عقلی و فکری خود را به کار گیرند تا در معامله مغبون نشوند. قراردادها ممکن است حاوی مفاد و بندهایی باشند که بعدها و در پرتوی گذر زمان طرفین قرارداد را به اموری ملتزم نمایند بدون آنکه افراد در لحظه امضای قرارداد متوجه آن شده باشند. در این مقاله قصد داریم تا نکات اساسی تنظیم قرارداد را برای شما شرح دهیم تا کمتر در جامعه شاهد غبن افراد در قراردادها باشیم. نکات تنظیم قرارداد

اول- قلم خوردگی در قرارداد: نکات تنظیم قرارداد

اگر در قراردادی متنی دچار قلم خوردگی شده است، حتما علت آن را ذکر کنید و اصلاحیه آن را که به امضای طرفین رسیده باشد در قرارداد درج نمایید.

دوم- تعداد نُسَخ قرارداد:

حتما در مقرره نهایی قرارداد، تعداد نُسَخ قرارداد را ذکر نمایید. همچنین تعیین کنید که نسخه اصلی در ید چه شخص یا اشخاصی قرار می گیرد. نکات تنظیم قرارداد

سوم- شروط قراردادی:

فراموش نکنید که قبل از تنظیم قرارداد در مورد مفاد و مندرجات آن توافق نمایید. همچنین، هر گونه توافق جزئی و کلی را در قرارداد ذکر کنید تا از بروز اختلاف پیشگیری نمایید.

چهارم- ذکر شهود در قرارداد و امضای آنها:

شهود بیشتر در قرارداد به استحکام و قوت آن می افزاید. حتما مشخصات تمامی شهود را ذکر کنید و توجه کنید که شهود ذیل قرارداد را امضا نمایند (حداقل دو شاهد مرد عاقل و عادل کافی است). نکات تنظیم قرارداد

پنجم- اصلاحات در قرارداد نهایی:

در قرارداد نمونه چاپی تمامی بندهایی که مورد نظر طرفین نیست را تصریح و اصلاح کنید. همچنین، دقت کنید که اصلاحات در قرارداد نهایی اعمال شود.

ششم- احراز سمت و هویت طرف مقابل:

از امضای قرارداد، بدون حضور طرف دیگر، و قبل از احراز سمت و هویت طرف مقابل خودداری کنید. اگر با فرد مسنی رو به رو هستید ترجیحا در قراردادهای مالی از وراث ایشان به عنوان شاهد امضاء بگیرید. نکات تنظیم قرارداد

نکته: چنانچه فروشنده مالک رسمی نباشد باید سمت وی در قرارداد تصریح شود. 

هفتم: تعدد فروشندگان:

اگر در قراردادی با فروشندگان متعدد رو به رو هستید دقت کنید که میزان سهم هر کدام از فروشندگان را در قرارداد ذکر نمایید. همچنین، دقت کنید معیار و میزان مالکیت به سهم نوشته می شود یا دانگ.

هشتم: قرارداد با ورثه:

اگر با ورثه فرد متوفی قصد معامله دارید حتما از آنها بخواهید تا گواهی انحصار وراثت را ارائه نمایند. نکات تنظیم قرارداد

نهم: تنظیم قرارداد در بنگاه:

قراردادهای تنظیمی در بنگاه معاملات حتی با آرم و مهر بنگاه سند عادی محسوب می شود. بنابراین، اگر می خواهید به قرارداد استحکام بیشتری ببخشید آن را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنید.

نکته: لازم است در تنظیم قرارداد، زمان دقیق امضای طرفین، تاریخ شروع کار و تاریخ پایان پروژه به صورت دقیق قید شود. چرا که در صورت تاخیر در اجرای پروژه شما قادر خواهید بود تا خسارت های دیرکرد را از طرف مقابل مطالبه کنید. 

همچنین، بهتر است که در تنظیم قرارداد حقوقی، تاریخ های گوناگونی را برای انجام کار به صورت بخش به بخش تعیین کنید. در این صورت نیز می توانید در صورت تعلل در انجام پروژه و تاخیر عمدی در انجام آن مطالبه خسارت کنید. 

دهم: پیوست و ضمایم قراردادی:

بسیاری از شرایط و مفاد قرارداد، در متن معامله درج نمی شوند. بلکه ممکن است به صورت پیوست و ضمیمه تکمیلی به انتهای قرارداد اضافه شوند. بنابراین، دقت کنید که در متن اصلی، تعداد پیوست و یا ضمایم قراردادی را ذکر کنید و طرفین قرارداد نیز تمامی صفحات قرارداد و پیوست و ضمایم آن را امضاء نمایند.

نتیجه گیری مقاله نکات تنظیم قرارداد

همانطور که گفتیم برای تنظیم یک قرارداد، نکات حقوقی بسیاری وجود دارد. بنابراین، توصیه وکلای موسسه ترنم عدالت علوی بر این است که قبل از تنظیم قرارداد با یک وکیل دادگستری مشورت نمایید. همچنین، می توانید متن اولیه تنظیم قرارداد را در اختیار وکیل تنظیم قرارداد، بگذارید تا راهنمایی های لازم را به شما بنماید. بنابراین، از تنظیم خودسرانه قرارداد خودداری کنید. چرا که ممکن است در گذر زمان به شروطی ملتزم شده باشید و مجبور به پرداخت خسارت های هنگفت به طرف مقابل شوید.

برای تنظیم قرارداد یا گرفتن وقت مشاوره حضوری یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

نکات تنظیم قرارداد

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا