Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مجوز تغییر جنسیت در ایران

اشخاصی با عنوان ترنس یا ترنس سکشوال در ایران هستند که ممکن است از منظر روحی جنسیتی متفاوت از جسمشان داشته باشند. به عنوان مثال الف ممکن است از نظر ظاهری یک دختر باشد اما از منظر روحی و روانی نشانه های یک پسر را داشته باشد و یا بالعکس . به این اشخاص ترنس می گویند. بسیاری از ترنس ها تمایل دارند تا جنسیت جسمانی خود را تغییر دهند و با آنچه که در روح و روان خود احساس می کنند یکی شوند. اما آیا این امر از منظر قانون ایران ممکن است؟ آیا عمل تغییر جنست در ایران انجام می شود؟ برای عمل تغییر جنسیت چه اقداماتی ضروری است؟ در این مقاله با موضوع تغییر جنسیت و مجوز تغییر جنسیت و مراحل آن در ایران آشنا می شویم.

مجوز تغییر جنسیت در ایران

ترنس یا ترنس سکشوال به چه شخصی اطلاق می گردد؟مجوز تغییر جنسیت در ایران چگونه است؟

ترنس به شخصی می گویند که جنسیتی غیر از آنچه از منظر جسمی نشان می دهد، دارد. در واقع، به عبارت ساده تر می توان گفت روح اشخاص ترنس با جسم آنها همخوانی ندارد. ممکن است شما از منظر جسمی با یک دختر مواجه باشید اما از نظر روحی آن شخص ویژگی های یک دختر را نداشته باشد و یا تمایل نداشته باشد همچون یک دختر رفتار کند. برعکس این موضوع نیز صادق است. به این معنا که شخصی از نظر جسمی پسر باشد. اما از منظر روح و روان رفتارهای پسرانه نداشته باشد.

توجه کنید اشخاص ترنس از منظر جسمی مشکلی در آلت تناسلی آنها وجود ندارد. افراد ترنس در منظر روحی و روانی دچار ناهمخوانی میان روح و جسم هستند. اما در جسم آن ها مشکلی وجود ندارد. البته ممکن است از منظر هورمونی دچار مشکل باشند. توضیح آنکه مثلا اگر دختری تمایل دارد به پسر تبدیل شود، هورمون های مردانه او بیشتر است و یا در فرض مخالف پسری که تمایل دارد به دختر تبدیل شود، هورمون های زنانه در او بیشتر است. در نتیجه رفتار دخترانه بیشتری از خود بروز می دهد. 

آیا تا به حال چنین حسی را تجربه کردیه اید و یا از نزدیک با اشخاص ترنس برخورد داشته اید؟ تجربیات خود را برای ما بنوسید. 

آیا عمل تغییر جنسیت در ایران امکان پذیر است؟

بله. قانون ایران تغییر جنسیت را پذیرفته و امکان انجام عمل تغییر جنسیت در کشور ما وجود دارد. به عبارت دیگر، پس از طی مراحل پزشکی امکان اخذ مجوز تغییر جنسیت در ایران امکان پذیر است. فرض کنید دختری با روحیات و خلقیات پسرانه وجود دارد. او می خواهد عمل تغییر جنسیت انجام دهد. چرا که روحیات او با یک دختر همخوانی ندارد. او می تواند پس از طی مراحل لازم نسبت به اخذ مجوز تغییر جنسیت در ایران اقدام نماید. 

اما روند قانونی دریافت مجوز تغییر جنسیت چیست؟ برای اخذ مجور تغییر جنسیت در ایران باید چه کار کرد؟

روند تغییر جنسیت در ایران از پیچیدگی های زیادی برخودار است. بنابراین، توصیه می شود هرگز بدون مشورت با وکیل متخصص در راستا اقدام نکنید. چرا که اگر یک مرتبه به علت غلط بودن مسیرتان موفق به گرفتن جواز تغییر جنسیت نشوید، امکان اقدام مجدد برای شما وجود ندارید. بنابراین، حتما از قبل با وکیل مشورت کنید. 

روند قانونی عمل تغییر جنسیت به موجب مقررات ایران به شرح زیر است:

1- ابتدا شخص می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند.

2- در این دفاتر دادخواست تغییر جنسیت به طرفیت دادگاه خانواده را مطرح کنید. 

3- همزمان یا مدتی بعد از دادخواست تغییر جنسیت، دادخواست تغییر نام را نیز طرح نمایید.

4- قاضی دادگاه برای اطمینان از صحت و سقم پرونده، شخص ترنس را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد. چنانچه پزشکی قانونی ترنس بودن شخص را اعلام کند، قاضی با توجه به نظر پزشک و روان پزشک حکم تغییر جنسیت را صادر می کند.

5- با تمسک به حکم تغییر جنسیت که از سوی قاضی صادر شده است، امکان طرح دادخواست تغییر نام به طرفیت سازمان ثبت احوال نیز وجود دارد.

نکته: چنانچه شخص ترنس قبلا مراحل پزشکی و روان پزشکی را طی کرده باشد می تواند آن ها را به عنوان مدارک ضمیمه دادخواست نماید. تا قاضی با توجه به آنها حکم مقتضی در خصوص تغییر جنسیت شخص را صادر کند. البته قاضی مدارک پزشکی و روان پزشکی شخص را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد. چنانچه پزشکی قانونی صحت مدارک را اعلان نمود، قاضی حکم به تغییر جنسیت می دهد. 

6- با استناد به حکم دادگاه می توان به مراکز پزشکی و درمانی که عمل تغییر جنسیت را انجام می دهند (مانند بیمارستان حضرت زهرا) مراجعه نمود  و برای عمل تغییر جنسیت اقدام کرد.

از چه سنی می توان برای عمل تغییر جنسیت اقدام نمود؟ از چه سنی امکان اخذ مجوز تغییر جنسیت در ایران وجود دارد؟

اشخاص پس از رسیدن به سن هجده (18) سال تمام که رشید تلقی می شوند می توانند برای عمل تغییر جنسیت اقدام کنند و با طی مراحلی که فوقا اشاره کردیم مجوز عمل تغییر جنسیت را از مراجع قضایی دریافت نمایند.

مجوز تغییر جنسیت در ایران

هزینه گرفتن جواز تغییر جنسیت چقدر است؟

با توجه به وضعیت فرد ترنس و اینکه آیا قبلا به پزشک و روان پزشک مراجعه نموده است یا خیر، این مبلغ می تواند از دوازده میلیون تومان تا پانزده میلیون تومان متغیر باشد. اصولا اشخاص به تنهایی نمی توانند برای اخذ مجوز تغییر جنسیت اقدام کنند. بنابراین حتما باید با یک وکیل متخصص مشورت نمایند. 

نتیجه گیری مقاله

بسیاری از اشخاص که ترنس نامیده می شوند تمایل دارند تا عمل تغییر جنسیت را انجام دهند. اما باید توجه داشت که به منظور انجام این عمل باید مراحل پزشکی و روان پزشکی و البته مراحل قضایی برای دریافت مجوز قاضی به منظور انجام عمل تغییر جنسیت طی شود.  گرفتن مجوز تغییر جنسیت کار پیچیده ای است. از این رو پیشنهاد می شود تا قبل از مشورت با وکیل هیچ اقدامی در این راستا انجام نشود. البته توجه کنید اشخاصی که به سن 18 سال تمام رسیده باشند می توانند برای گرفتن مجوز تغییر جنسیت اقدام کنند. بنابراین، قبل از رسیدن به سن مذکور گرفتن جواز تغییر جنسیت امکان پذیر نیست. 

وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی، خانواده، امور حسبی و … شما را تا زمان رسیدن به حقوقتان یاری می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا