Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

دادخواست فک پلاک خودرو

زمانی که شخصی خودروی خود را به دیگری می فروشد چنین مرسوم است که وکالت نامه ای برای فک پلاک خودرو نیز به شخص خریدار می دهد. در این صورت خریدار می تواند ظرف مهلت معقولی نسبت به فک پلاک خودرو اقدام کند. فرض کنید رضا خودروی خود را طی یک مبایعه نامه به علی می فروشد. در این صورت رضا می تواند خودش نسبت به فک پلاک اقدام کند یا وکالت نامه ای تنظیم کند و علی را وکیل خود نماید تا با مراجعه به پلیس راهور نسبت به فک پلاک اقدام کند. اگر خریدار در ظرف مهلت مقرر نسبت به فک پلاک اقداکم نکند، این امر تبعات سوئی برای فروشنده دارد. در چنین حالتی، فروشنده باید دادخواست فک پلاک خودرو را به طرفیت خریدار مطرح کند. در این مقاله به نمونه دادخواست فک پلاک خودرو که توسط وکلا و کارشناسان موسسه ترنم عدالت نوشته شده، می پردازیم.

دادخواست فک پلاک خودرو

برای فک پلاک خودرو چه اقداماتی می توان انجام داد؟

زمانی که فروشنده خودروی خود را به خریدار می فروشند، وکالت نامه ای برای فک پلاک خودرو به خریدار اعطا می کند. البته، همان طور که فوقا اشاره کردیم، این امکان برای فروشنده وجود دارد که خودش نسبت به فک پلاک اقدام کند. اما علی الاصول فروشنده یک وکالتی به خریدار می دهد. در وکالت نامه انعقادی مهلت معقولی به خریدار اعطا می شود تا نسبت به فک پلاک خودرو اقدام کند. در صورت عدم فک پلاک خودرو، اگر خریدار خلافی با خودرو مرتکب شود، به ضرر فروشنده است. چون پلاک به نام اوست.

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو چیست؟

برای اینکه خریدار بتواند نسبت به فک پلاک خودرو اقدام کند، باید مدارک نیز را به پلیس راهور ارائه نماید:

1- مدارک هویتی خریدار شامل شناسنامه و کارت ملی

2- مبایعه نامه خرید خودرو

3- وکالت نامه تعویض پلاک

4- ارائه اصل سند خودرو

5- ارائه مدارک محل سکونت خریدار و قبض آب و برق و گاز

6- اصل کارت شناسایی خودرو.

برای فک پلاک خودرو باید به کجا مراجعه کرد؟

فروشنده یا خریدار (به شرط داشتن وکالت نامه از فروشنده) می تواند به پلیس راهور مراجعه کند و نسبت به فک فک پلاک خودرو اقدامات لازم را انجام دهد. البته ابتدا باید از طریق سایت نوبت دهی اینترنتی نسبت به دریافت نوبت اقدام کنید:

در وکالت نامه اعطایی به خریدار چه نکاتی را باید رعایت نمود؟

1- وکالت نامه با حق عزل باشد.

2- وکالت نامه مدت دار باشد. در صورتی که خریدار ظرف مهلت مقرر نسبت به فک پلاک اقدام نکرد، می تواند مهلت وکالت نامه را تمدید نمود. اصولا مدت وکالت نامه را یک هفته یا ده روز قرار دهید. در صورت عدم انجام فک پلاک خودرو توسط خریدار مجددا وکالت نامه را تمدید نمایید.

فراموش نکنید دادن وکالت به خریدار برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک الزامی نیست. در واقع، این کار برای آن است که فروشنده تمایلی به مراجعه به مراکز تعویض پلاک نداشته باشد. از این رو، وکالتی به خریدار اعطا می کند تا او نسبت به تعویض پلاک اقدام کند. همچنین، اگر خریدار در ظرف مهلت مقرر شده در وکالت نامه نسبت به تعویض و فک پلاک خودرو اقدام نکند، فروشنده باید وکالت نامه ای که به او اعطا نموده است یا تمدید کند. این کار نیز مستلزم پرداخت مجدد هزینه در دفاتر اسناد رسمی است. پرداخت هزینه اعطای وکالت به خریدار بر عهده فروشنده است. البته این مبلغ زیاد نیست. شاید مبلغی حدود صد و پنجاه هزار تومان که البته با توجه به تعرفه دفاتر اسناد رسمی این مبلغ سالانه تغییر خواهد نمود.

تبعات عدم فک پلاک خودرو توسط خریدار چیست؟

در صورتی که خریدار وفق وکالت نامه برای فک پلاک خودرو اقدامات لازم را انجام ندهد، در این صورت، هر نوع خلافی که با خودرو انجام شود به پای فروشنده نوشته خواهد شد. بنابراین، فروشنده باید پس از تحویل خودرو به خریدار از او بخواهد تا هر چه زودتر نسبت به فک پلاک خودرو اقدامات لازم را انجام دهد.

دادخواست فک پلاک خودرو

مراحل تعویض پلاک شامل چه مواردی است؟

1- مراجعه به سایت نوبت دهی که در بالا به آن اشاره کردیم

2- مراجعه حضوری به مرکز تعویض پلاک

3- ارائه مدارک و پرداخت هزینه

4- مراجعه به پارکینگ جهت تعویض پلاک

5- دادن پلاک قبلی خودرو به انبار

6- نصب پلاک جدید برای خودرو.

هزینه تعویض پلاک خودرو چقدر است؟

این هزینه هر سال متفاوت است. در واقع، بر اساس تورم حاکم، مبلغ پرداختی برای تعویض پلاک نیز تغییر خواهد نمود. این هزینه چیطی حدود سیصد و هفتاد هزار تومان خواهد بود.  به یاد داشته باشید که هرینه پرداخت خلافی های خودرو با فروشنده خودرو است. تا زمانی که فروشنده خلافی خودرو را پرداخت نکند، تعویض پلاک انجام نمی شود. هزینه تعویض پلاک برای خودروهای تولید داخل و خودروهای خارجی متفاوت نیست.

رسیدگی به دعوای فک پلاک خودرو در صلاحیت کجاست؟

رسیدگی به این دعوا رد صلاحیت دادگاه محل اقامت خوانده یعنی خریدار است.

نمونه دادخواست فک پلاک خودرو:

ریاست محترم  شعبه …………………… دادگاه عمومی حقوقی شهرستان ……………………

با سلام؛

احتراما موارد زیر را خدمت محضر حضرتعالی معروض می دارم:

اینجانب در مورخه …………….. بر اساس مبایعه نامه شماره ……………….. خودرو خود به مدل ………………….. به شماره انتظامی …………………… و شماره موتور …………………. را به خوانده محترم دعوا فروختم. مبایعه نامه نیز پیوست دادخواست می باشد. همچنین در تاریخ ………………… به خوانده وکالت نامه ای برای مدت ……………. روز/هفته اعطا نمودم تا نسبت به تعویض پلاک خودرو اقدامات لازم را به عمل آورد. لیکن، به رغم مضی مدت …………….. از وکالت نامه و تمدید وکالت نامه برای چند بار، متاسفانه خوانده از انجام هر گونه اقدامی برای فک پلاک خودرو استنکاف می نماید. این امر در حالی است که ایشان مرتکب تخلف شده و پیامک تخلف برای بنده ارسال می گردد. اینجانب با ارسال اظهارنامه شماره …………………. در مورخه ……………… از ایشان تقاضا نمودم تا نسبت به فک پلاک خودرو اقدام کنند. اما متاسفانه ثمره ای در بر نداشت.

با جمیع جهات معنونه، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر فک پلاک خودرو از محضر شما عالیجناب مورد استدعا است.

قبل از انجام هر امر حقوقی با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت کنید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی، امور حسبی و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاروه حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا