Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

جرم مزاحمت تلفنی

جرم مزاحمت تلفنی در گذشته زیاد به وقوع می پیوسته است؛ اما اکنون با ابداع روش هایی همچون بلاک و مسدود کردن کمتر شاهد وقوع این جرم هستیم. جرم مزاحمت تلفنی از جمله جرایمی است که در صورت وقوع، آرامش و آسایش را از فرد بزه دیده سلب می کند. چه اینکه مزاحم هر ساعت از شبانه روز ممکن است تماس بگیرد. قانون گذار این جرم را در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری کرده است. در این مقاله به بررسی جرم مزاحمت تلفنی و مجازات آن می پردازیم.

مزاحمت تلفنی شامل چه افعالی است؟

فوت کردن، سوت زدن، زنگ زدن و حرف نزدن (سکوت کردن) و سپس قطع کردن، و یا استفاده از الفاظ رکیک و فحاشی کردن می تواند از مصادیق جرم مزاحمت تلفنی باشد. البته اگر جرم مزاحمت تلفنی با فحاشی و یا تهدید همراه باشد، بزه دیده می تواند علاوه بر شکایت مزاحمت تلفنی، نسبت به توهین و فحاشی و یا تهدید نیز اقامه دعوا نماید.

مجازات مزاحمت تلفنی چیست؟

قانون گذار در ماده 641 قانون مجازات اسلامی در خصوص مزاحمت تلفنی چنین مقرر می کند:

هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت ‌مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

اما این مقرره به موجب قانون کاهش حبس تعزیری دست خوش اصلاح و تغییر قرار گرفت. مقرره اصلاحی بدین مضمون است:

هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از پانزده روز تا سه ماه محکوم خواهد شد (اصلاحی 1399/02/23).

همچنین به موجب ماده واحده تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات چنین مقرر شده است:

هر كس وسيله مخابراتي در اختيار خود را وسيله مزاحمت ديگري قرار دهد يا با عمد و سوء نيت ارتباط ديگري را مختل كند براي بار اول پس از كشف، ارتباط تلفني او به مدت يك هفته همراه با اخطار كتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم پرداخت هزينه‌هاي مربوطه خواهد بود براي بار دوم ارتباط تلفني او به مدت سه ماه همراه با اخطار كتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم پرداخت هزينه‌هاي مربوطه و تقاضاي مشترك خواهد بود و براي بار سوم، شركت، ارتباط تلفني وي را به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوري منصوبات تلفن نموده و وديعه مشتري را پس از تسويه حساب مسترد خواهد نمود.

ارکان جرم مزاحمت تلفنی چیست؟

مزاحمت تلفنی مانند سایر جرایم از سه رکن قانونی، مادی و روانی (معنوی) تشکیل می شود.

اول- رکن قانون جرم مزاحمت تلفنی:

اصلاحی قانون ماده 641 قانون مجازات اسلامی میزان مجازات این جرم را 15 روز تا 3 ماه در نظر گرفته است. البته به دلیل اینکه حبس کمتر از 3 ماه است، تبدیل به جرای نقدی می شود. جرای نقدی این جرم هم به موجب قانون 1،500،000 تومان است.

دوم- رکن مادی جرم مزاحمت تلفنی:

هر نوع فعل اعم از فوت کردن، سوت زدن، سکوت کردن و … جزء افعال جرم مزاحمت است. بنابراین، جرم مزاحمت تلفنی با فعل مثبت قابل تحقق است نه با ترک فعل.

سوم- رکن معنوی (روانی) جرم مزاحمت تلفنی:

رکن روانی جرم مزاحمت تلفنی عبارت است از داشتن علم و عمد برای ارتکاب جرم مزاحمت تلفنی (سوء نیت عام) و قصد سلب آسایش فرد (سوء نیت خاص).

نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی:

بسمه تعالی

ریاست محترم دادسرای شهرستان …………………..

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب مالک خط تلفن به شماره …………………… می باشم که مشتکی عنه از طریق شماره های  …………………………. و ……………………….. و ………………………………… به مدت …….. با بنده تماس گرفته و هیچ حرفی نمی زنند و تنها مدتی تلفن را نگه می دارند و سپس آن را قطع می کنند. این اقدامات سبب ایجاد مزاحمت برای بنده و خانواده اینجانب شده است به گونه ای که ساعات متوالی و مکرر این اقدام را انجام می دهند و موجبات آزار و اذیت را برای ما فراهم نمودند. بنده نیز بارها از ایشان خواسته ام که به مزاحمت های پیاپی خود خاتمه دهد؛ اما متاسفانه ایشان همچنان استنکاف می ورزند و به مزاحمت های گاه و بیگاه خود ادامه می دهند. لیست تماس های ایشان نیز گواه این مدعا است.

لذا با عنایت به شرح موضوع با کیفیت فوق و با توجه به ادله اینجانب که شامل پرینت تماس ها از مخابرات است و با توجه به اینکه فعل ارتکابی مشتکی‌عنه از مصادیق بارز اصلاحی ماده 641 قانون مجازات اسلامی (تعزیزات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب 23/02/1399 می‌باشد، تعقیب و مجازات ایشان به اتهام مزاحمت تلفنی، و همچنین مطالبه خسارت دادرسی و … از ایشان  مورد استدعاست. قبلاً از بذل عنایت جنابعالی کمال تشکر را دارد.

                                                                                                با تقدیم احترامات شایسته

نتیجه گیری مقاله

جرم مزاحمت تلفنی از جمله جرایمی است که در صورت تحقق موجبات سلب آسایش فردی که مکررا با او تماس گرفته می شود را فراهم می کند. از این رو، در قانون تاسیس مخابرات و در قانون مجازات اسلامی مقنین، این عمل را جرم کرده است. بنابراین، در صورت تحقق این جرم، بزه دیده می تواند از طریق شرکت مخابرات و یا با مراجعه به دادسرا اقدام به طرح دعوا کند. هر چند در قوانین جدید، مجازات این عمل به جزای نقدی معادل 1،500،000 تومان تقلیل یافته است.

به منظور تنظیم شکواییه با وکلا و کارشتاسان موسسه ترنم عدالت تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید.

جرم مزاحمت تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا