Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

تمدید قرارداد اجاره

قرارداد اجاره یکی از قراردادهایی است که ممکن است چند سال میان مالک (موجر) و مستاجر به طور روزانه، ماهانه و یا سالانه تمدید شود. اما برای تمدید قرارداد اجاره چه شرایط و نکاتی را باید در نظر گرفت؟ نرخ افزایش اجاره بها چقدر است؟ در این مقاله سعی داریم تا به موضوع تمدید قرارداد اجاره بپردازیم.

مقدمه بحث:

امروزه با نرخ بالای اجاره بها و زمان بندی که برای پیدا کردن یک خانه مناسب باید صرف شود، در بیشتر مواقع افراد سعی می کنند تا با مالک یا موجر خود توافق کنند و قرارداد اجاره را مجددا تمدید نمایند. اما تمدید قرارداد اجاره دارای نکاتی است که به آن اشاره می کنیم.

نکات تمدید قرارداد اجاره:
1- بررسی تفصیلی قرارداد اجاره اولیه:

مهمترین نکته برای تمدید قرارداد اجاره این است که ابتدا مفاد عقد اجاره اولیه را بررسی کنیم و مشخص کنیم که کدام یک از بندها باید تغییر کند. برخی از بندهای قرارداد اولی هستند که با مرور زمان و گذشت مدت تغییری نمی کنند. بنابراین این دسته از بندها همان گونه باقی می مانند. اما مواردی از قبیل اجاره بها و … باید تغییر نمایند. توجه کنید قسمت هایی که نیازمند تغییر نیستند را می توانید به صورت یک پاراگراف “مبنی بر تمدید بندهای قرارداد اجاره” به همان شکل در پشت قرارداد بنویسید. بنابراین این کار از منظر حقوقی معتبر تلقی می شود.

2- تمدید قرارداد اجاره در سامانه ثنا:

در صورتی که این قرارداد ابتدائا در سامانه معاملات ثبت شده باشد، تمدید این قرارداد نیز باید از طریق اتحادیه انجام شود. بنابراین، برای تمدید این گونه قراردادها نمی توان در پشت قرارداد اقدام به تمدید کرد. اعم از اینکه تمدید قرارداد بدون تغییر در بندهای سابق باشد یا تمدید با تغییر در بندهای آن باشد.

نکته مثبت این گونه قراردادها این است که این قراردادها از نظر حقوقی اعتبار زیادی دارند.

3- رسید در ازای پرداخت اجاره بها:

بهتر آن است که در برابر پرداخت اجاره بها رسید دریافت کنید. هر چند ممکن است در عرف چنین فکر شود که این موضوع دریافت رسید در برابر اجاره بها نشانه بی اعتمادی است. اما این کار از منظر حقوقی اعتبار زیادی دارد. همچنین می توانید مبلغ اجاره بها را به یک شماره کارت یا شماره حساب منوط کنید.

البته حتما قید کنید که واریز به این شماره حساب یا شماره کارت به منزله پرداخت به شخص موجر بوده و باعث برائت ذمه (رفع مسئولیت) از مستاجر می گردد. حتی اگر موجر شخصا اقدام به برداشت و استفاده از وجه آن نکند و حتی به دلایل متعدد پس از ورود اجاره بها به حساب یا کارت با مشخصات اعلام شده به علت تلف یا هک یا مسدود شدن غیرقابل دسترس شود.

نتیجه گیری مقاله

همانطور که گفتیم قرارداد اجاره، یکی از قراردادهایی است که ممکن است افراد مایل باشند به دلیل سختی جابه جایی هر ساله آن را تمدید کنند. برخی از بخش های قرارداد هستند که نیازی به تغییر آنها وجود ندارد. بنابراین، می توان با نوشتن یک پاراگراف در پشت صفحه قرارداد اعلام کرد که این بندها به اعتبار خود باقی هستند. این امر از منظر حقوقی معتبر است. اما برخی از مفاد قرارداد ممکن است دستخوش تغییر شوند که در این صورت باید مجددا نوشته شوند. همچنین، برخی از قراردادهای اجاره در سامانه ثنا تنظیم می شوند که از این جهت از اعتبار بسیار زیادی برخوردار هستند. بنابراین، نمی توان به صورت دست نوشته چیزی را به آنها اضافه نمود.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

تمدید قرارداد اجاره

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا