Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

استفاده از پروفایل دیگران

امروزه مردم بیشتر اوقات خود را صرف فضای مجازی می کنند. به گونه ای که می توان گفت داشتن یک حساب کاربری برای تمامی افراد در فضای مجازی انکار ناپذیر است.  بسیاری از اوقات پیش می آید که فردی از تصویر پروفایل دیگران سوء استفاده می کند. حتی ممکن است یک حساب کاربری جعلی یا فیک به نام آنها تنظیم می نماید. اما حکم استفاده از پروفایل دیگران چیست؟ در این مقاله با موضوع استفاده از عکس پروفایل دیگران و مجازان آن آشنا می شویم.

آیا استفاده از پروفایل دیگران جرم است؟

متاسفانه قانون گذار صراحتا در مورد استفاده از عکس پروفایل دیگران مقرره ای را وضع نکرده است. اما می توان با رجوع به قوانینی مجازات این عمل را پیدا کرد. بنابراین می توان گفت استفاده از عکس پروفایل دیگران جرم است و مرتکب در صورت به کار گرفتن تصویر پروفایل دیگری مجازات خواهد شد.

مجازات استفاده از پروفایل دیگران چیست؟

برای تعیین مجازات استفاده از تصویر پروفایل باید به ماده 16 قانون جرایم رایانه ای استناد کرد.

این ماده چنین مقرر می کند:

ماده16ـ هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. تبصره ـ چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

بنابراین با توجه به ماده فوق، مجازات استفاده از پروفایل دیگران نود و یک روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال است. البته به موجب ماده، اگر تغییر و تحریف به صورت مستهجن باشد، فرد به هر دو مجازات محکوم می گردد.

اگر فردی عکس پروفایل دیگری را بر روی یک اکانت جعلی قرار دهد حکم مسئله چیست؟

در فرضی که فردی یک اکانت جعل یا فیک ایجاد کند و عکس پروفابل دیگری را بر روی آن اکانت قرار دهد و با استفاده از آن اکانت مرتکب جرم توهین و افتراء و … شود، علاوه بر مجازات فوق، قانون گذار مجازات جرم توهین، افتراء و هر جرم دیگری را برای او در نظر خواهد گرفت.

فردی که از پروفایل او سوء استفاده شده چه اقدامی می تواند انجام دهد؟

در صورت تحقق چنین امری، فردی که از پروفایل او سوء استفاده شده باید سریعا مدارک لازم را جمع آوری کند و به دادسرای جرایم رایانه (دادسرای اناحیه 31 تهران) و در سایر شهرستان ها به دادسرای مرکز استان مراجعه کند. سپس تشکیل پرونده دهد. تا دادسرا اقدام به تحقیقات لازم نماید.

چه مدارکی برای اثبات جرم استفاده از پروفایل دیگران لازم است؟

1- اسکرین شات از اکانت جعلی یا فیک

2- اسکرین شات از پیج جعلی که به نام او در اینستاگرام.

نتیجه گیری مقاله

جرم استفاده از پروفایل دیگران جرمی است که به کرات در فضای مجازی در حال رخ دادن است. استفاده از پروفایل دیگران و ساختن اکانت جعلی و فیک جرم است و از سوی قانون گذار جرم انگاری شده است (البته نه با این عنوان). ماده 16 قانون جرایم رایانه ای به این مهم اشاره داشته است.  و مجازات آن را نیز حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال است. البته به موجب ماده، اگر تغییر و تحریف به صورت مستهجن باشد، فرد به هر دو مجازات محکوم می گردد.

توجه کنید که فرد قربانی باید هر چه سریع تر با داشتن مدارکی از قبیل اسکرین شات از اکانت جعلی یا فیک و یا پیج اینستاگرام به دادسرای جرایم رایانه در تهران (دادسرای ناحیه 31) و در سایر شهرستان ها به دادسرای مرکز استان مراجعه کند.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

استفاده از پروفایل دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا