Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

تغییر جنسیت در قانون ایران

امروزه با افرادی در جامعه مواجهیم که هر چند دارای ظاهری مردانه یا زنانه هستند، اما حالات روحی و روانی آنها حکاست از حنسیت دیگری دارد. به این افراد در اصطلاح عوامانه “ترنس” گفته می شود. بسیاری از این افلراد به دلیل رنجی که متحمل می شوند به دنبال انجام عمل تغییر جنسیت برای رسیدن به مطلوب خود هستند. اما روند تغییر جنسیت در ایران چگونه است؟ در این مقاله در مورد چگونگی و مراحل تغییر جنسیت در ایران بحث خواهیم کرد. برای مشاوره و تنظیم دادخواست با وکلا و مشاوران مؤسسه ترنم عدالت همراه باشید.

مفهوم تغییر جنسیت چیست؟

تغییر جنسیت در کشور ما و همه جای دنیا، عملی است که پزشکان و متخصصان به منظور تغییر دادن حالت فیزیکی فرد متقاضی انجام می دهند. در واقع، با انجام این عمل جسم و روح فرد متقاضی عمل تغییر جنسیت با هم تطبیق پیدا می کند. این عمل حدوداً بین 5 تا 6 ساعت طول می کشد. گاهی نیز لازم است سالیان دراز، عملهای جراحی مختلف بر روی فرد انجام شود تا او را به طور کامل از جنسیت مردانه به زنانه یا برعکس تبدیل کند.

عمل تغییر جنسیت در کشور ایران چگونه است؟

با نگاهی به آمار در ایران متوجه می شویم که عمل تغییر جنسیت در ایران رو به رشد است. در واقع، می توان گفت افراد زیادی به دلیل اختلالات روحی و روانی متقاضی انجام  این عمل هستند. از این رو، با نگاهی به آمار متوجه می شویم افراد زیادی خواهان تغییر جنسیت از زن به مرد یا بر عکس هستند.

چرا آمار تغییر جنسیت در کشور ایران بالاست؟

از آنجایی که در ایران همجنس گرایی ممنوع است، متقاضیان به دنبال تغییر جنسیت خود هستند. همین امر باعث شده است که آمار تغیر دادن جنسیت در ایران نسبت به سایر کشورهای اروپایی و امریکایی بیشتر باشد.

مراحل تغییر جنسیت در ایران چیست؟

برای تغییر جنسیت در ایران دو راه پیش روی فرد متقاضی وجود دارد:

1- روش اول: تغییر جنسیت در ایران

به موجب این روش، فرد متقاضی به روان پزشک مراجعه می کند. در این مرحله روان پزشک پس از بررسی هاس لازم تأئیدیه لازم مبنی بر ترنس بودن را به فرد اعطا می کند. البته برای این منظور فرد متقاضی تغییر جنسیت باید آزمایشهای لازم را انجام دهد.  سپس فرد با مدارک لازم به دادگاه مراجعه می کند. دادگاه فرد متقاضی تغییر جنسیت را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد. در نهایت در صورت موافقت پزشکی قانونی، حکم و جواز لازم برای تغییر جنسیت را برای فرد صادر می کند.

2- روش دوم:

بر اساس این روش، فرد می تواند دادخواستی با موضوع تغییر جنسیت به دادگاه خانواده ارائه کند. دادگاه فرد ترنس را بررسی بررسی و ملاحظات پزشکی به پزشکی قانونی ارجاع می دهد. در صورت جواز و صدور حکم تغییر جنسیت برای متقاضی، فرد متقاضی می تواند اقدامات لازم را برای تغییر جنسیت انجام دهد.

عمل تغییر جنسیت در کشور ما

هزینه عمل تغییر جنسیت در کشور ما بسیار بالاست. البته چنانچه فرد متقاضی بیمارستان دولتی را برای انجام عمل انتخاب کند، هزینه به مراتب کمتر خواهد بود.

برای مشاره حضوری و تلفنی با با تماس بگیرید. 

تغییر جنسیت در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا