Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

استرداد جهیزیه توسط زوجه

در بسیاری از مناطق ایران زن مسئولیت تهیه اثاث منزل را دارد. اما به موجب قانون شوهر وظیفه دارد تا جهیزیه را تأمین کند. جهیزیه جزء نفقه محسوب می شود. تأمین نفقه هم به موجب قانون بر عهده شوهر است. اگر زوجه جهیزیه را آورده باشد، در صورت اختلاف بین زوج و زوجه، دعوای استرداد جهزیه توسط زوجه مطرح خواهد شد. در دعوای استرداد جهیزیه، زن این حق را دارد که اثاث خانه (جهیزیه) را از منزل زوج خارج کند. در ادامه مقاله به طریقه دعوای استرداد جهیزیه توسط زوجه صحبت خواهیم پرداخت.

دعوای استرداد جهیزیه توسط زوجه

برای مسترد کردن جهیزیه از منزل زوج، ابتدا زوجه باید اظهارنامه ای مبنی بر استرداد جهیزیه مطرح کند. سپس در مراحل بعدی دادخواستی مبنی بر استرداد جهیزیه ثبت نماید.

اثبات تعلق جهیزیه به زوجه استرداد جهیزیه توسط زوجه

در هنگام آوردن اثاث منزل به خانه زوج، مرسوم است که خانواده زوجه لیست سیاهه ای تهیه می کنند. در لیست سیاهه اثاثی که زوجه به عنوان جهیزیه به خانه زوج آورده است، فهرست شده اند. سیاهه به عنوان یک سندی عادی در نزد مراجع قضایی قابل ارائه است. البته سیاهه زمانی کامل تر می شود که زوج و زوجه و شاهدین، ذیل آن را امضا کرده باشند. در برخی موارد ممکن است، لیست سیاهه از سوی خانواده زوجه تهیه نشود. در این حالت، چنانچه زوجه اصل فاکتورهایی که به موجب آنها جهیزیه خریداری شده است را داشته باشد، می توان دعوای استرداد جهیزیه توسط زوجه را مطرح نمود. در فرض بعدی در صورتی که فکتورها نیز موجود نباشند، با استناد به شهادت شهود می توان دعوای استرداد جهیریه توسط زوجه را طرح کرد.

تصرف زوج در اثاث جهیزیه استرداد جهیزیه توسط زوجه

از آنجایی که جهیزیه متعلق به زن است و شوهر تنها اجازه استفاده و بهره برداری را دارد، اگر زوج در اشیاء تصرفی کند یا آن را بفروشد مرتکب جرم فروش مال غیر شده است. البته این امکان نیز وجود دارد که زوج اشیای متعلق به زوجه را به ضرر او، تلف، تصاحب، مفقود یا استعمال کند. در این صورت زوجه می تواند شکواییه ای مبنی بر خیانت در امانت علیه زوج طرح کند. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

جعل سیاهه استرداد جهیزیه توسط زوجه

گاهی ممکن است در دعاوی خانوادگی زوجه، مورد یا مواردی را به فهرست سیاهه اضافه کند. بدون اینکه آنها را به خانه زوج آورده باشد. در این صورت زوجه مرتکب جرم جعل سیاهه شده است. حال، چنانچه زوج اصل سیاهه را در اختیار داشته باشد یا شهودی برای اثبات ادعای خود داشته باشد می تواند به آنها استناد نماید.

1- چگونه می توان دعوای استرداد جهیزیه توسط زوجه را مطرح نمود؟

جهیزیه شامل اموالی است که در ابتدای زندگی مشترک زوجه به منزل زوج می آورد. بنابراین، اگر زوج در طول زندگی مشترک اثاثی تهیه کند، جزء جهیزیه نیست. برای دعوای استرداد جهیزیه، زوجه باید با در دست داشتن اسناد و مدارک هویتی، سند نکاح و لیست سیاهه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. زوجه اظهارنامه ای مبنی بر استرداد جهیزیه ثبت می کند. در صورتی که در طی مدت تعیین شده در اظهارنامه زوج اقدام به استرداد جهیزیه نکرد، دادخواست استرداد جهیزیه توسط زوجه ثبت می شود.

2- آیا خارج کردن جهیزیه بدون اجازه شوهر امکان پذیر است؟

پاسخ به این سؤال مثبت است. از آنجایی که جهیزیه متعلق به زوجه، هر زمان که بخواهد می تواند جهیزیه را از منزل زوج خارج کند.

3- آیا ممکن است زوجه مواردی را به ایست سیاهه اضافه کند؟

بله، در این صورت زوج با در دست داشتن اسناد و مدارک می تواند ادعای جعل در سیاهه را مطرح کند.

4- لیست سیاهه بدون امضای زوج معتبر است؟

بله، با استناد به شهادت شهود می توان تعلق اشیاء به زوجه را اثبات نمود.

5- اگر مال از نوع مصرف شدنی باشد و از بین رفته باشد چه اقدامی علیه زوج می توان انجام داد؟

اگر زوج در نگهداری از اموال تعدی و تفریط کرده باشد می توان مثل یا قیمت آن را از زوج اخذ نمود. در غیر این صورت، به سختی می توان مثل یا قیمت آن را از زوج گرفت.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی تماس بگیرید. 

استرداد جهیزیه توسط زوجه

 

 

2 نظر

blank
اکرم 1400-03-01

خیلی مفید بود…

پاسخ
blank
مهندس فاضلی نویسنده 1400-03-01

سپاس از انتخابتون

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا