Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

ارکان دادخواست چیست

طرح هر دعوا در نزد مراجع قضایی، با دادخواست شروع می شود. دادخواست نوعی درخواست رسمی است که باید توسط خواهان تکمیل و به دادگستری ارائه گردد. اما ارکان دادخواست چیست؟ دادخواست چه قسمت هایی دارد؟ در این مقاله با موضوع ارکان دادخواست و نحوه تکمیل آن آشنا می شویم. ارکان دادخواست چیست

ارکان دادخواست به شرح زیر قابل دسته بندی است:ارکان دادخواست چیست

1- خواهان دعوا

2- خوانده دعوا

3- خواسته یا موصوع دعوا

4- تمبر و هزینه دادرسی

5- جهات دادخواست

6- شرح دادخواست.

اول- خواهان دعوا:

خواهان یا مدعی دعوا و یا در یک اصطلاح عوامانه شاکی دعوا، حقی است که شخصی برای خود قائل است و خود را در دعوا ذینفع می داند.

دوم- خوانده دعوا:

خوانده یا مدعی علیه شخصی است که دعوا علیه او اقامه شده است. به عبارت بهتر طرف مقابل دعوا خوانده دعوا نام دارد.

سوم- خواسته یا موضوع دعوا:ارکان دادخواست چیست

چیزی که مدعی دعوا از دادگاه تقاضا دارد، خواسته دعوا نام دارد. فرض کنید الف علیه ب دعوایی مطرح می کند. و خواسته خود را الزام به ایفای تعهدات قراردادی قید می نماید. خواسته دعوا ممکن است مالی یا غیر مالی باشد. پس از تعیین خواسته دعوا هزینه ای با عنوان “هزینه دادرسی” از خواهان اخذ می شود. خواسته دعوا ممکن است مالی یا غیر مالی باشد. از این رو، هرینه دادرسی یا هزینه طرح دعوا بر اساس خواسته مالی یا غیر مالی متغیر است.

چهارم: تمبر و هزینه دادرسی:

به منظور رسیدگی به هر دعوایی خواهان موظف است با توجه به خواسته خود، هزینه دادرسی را پرداخت نماید. هزینه دادرسی، با توجه به خواسته دعوا تعیین می گردد و باید در حق قوه قضاییه پرداخت شود. در غیر این صورت، دعوا قابلیت رسیدگی نخواهد داشت. هزینه دادرسی در دعاوی که خواسته آن ها مالی است (مانند مطالبه وجه) در مرحله بدوی سه و نیم درصد خواسته، در مرحله تجدید نظر چهار و نیم درصد خواسته و در مرحله فرجام خواهی پنج و نیم درصد خواسته است. اما هزینه دادرسی در دعاوی غیر مالی (مانند الزام به ایفای تعهد، دعوای حضانت و …) مبلغ ناچیزی است که حدودا بین صد هزار تومان تا دویست هزار تومان متغیر است. ارکان دادخواست چیست

اگر دادخواست را اصالتا ارائه دهید؛ یعنی وکیلی برای اقامه دعوا انتخاب نکنید نیازی به ابطال تمبر نیست. اما در فرضی که وکیلی برای دعوا انتخاب کنید وکیل موظف به ابطال تمبر است. ارکان دادخواست چیست

پنجم: جهات دادخواست:

خواهان باید رد دادخواست خود دلایل و جهاتی که به موجب آن خود را محق می داند بیان کند. ارکان دادخواست چیست

ششم: شرح دادخواست:

شرح دادخواست عبارت است از شرح ما وقع و اتفاقی که میان خواهان و خوانده حادث شده است. در این قسمت خواهان با توجه به ادله ابرازی خود قضیه را به طور کامل برای مرجع قضایی شرح می دهد.

نمونه از شرح دادخواست:ارکان دادخواست چیست

ریاست محترم دادگاه خانواده یک استان تهران

با سلام

احتراما به استحضار می رساند:

اینجانب و خوانده محترم دعوا در دفترخانه شماره 22 تهران در تاریخ 1392/02/02 عقد نکاح دائم منعقد نمودیم. حاصل و ثمره این ازدواج یک فرزند دختر به نام نهال است. متاسفانه به دلیل مشاجرات خانوادگی ایشان در تاریخ 1399/02/02 منزل مشترک را ترک کرده و از آن تاریخ اجاره ملاقات با فرزند مشترک را به بنده نمی دهند. بنده نیز بارها از طریق تماس تلفنی و پیامکی و همچنین اظهارنامه شماره 222222222222 مورخ 1400/02/02 که به پیوست می باشد از ایشان تقاضا کردم که زمانی را برای ملاقات بنده با فرزندم مشخص کنند. اما هر بار ایشان از این امر استنکاف می ورزند. لذا صدور دستور مقتضی برای ملاقات با فرزند از محضر شما جناب عالی مورد استدعا است.

با رعایت تمامی موارد فوق، یک دادخواست تکمیل شده و قابلیت ارائه به مراجع قضایی را دارد.

نکته: امروزه برای ارسال دادخواست باید به دفاتر خدمات الکرونیک قضایی مراجعه کنید. در این دفاتر کارشناسان قوه قضاییه، شما را در تهیه و تدوین متن دادخواست کمک می نماید.

نکته: برای ارسال دادخواست و یا اظهارنامه داشتن ثنا (ثبت نام الکترونیکی) الزامی است. برای این منظور می توانید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید و با داشتن کارت ملی ثبت نام الکترونیکی خود را انجام دهید. 

نتیجه گیری مقاله

به منظور طرح هر دعوایی در مزد مراجع قضایی، تکمیل قسمت های مربوط به دادخواست الزامی است. دادخواست همان درخواستی است که توسط خواهان تکمیل می شود. ارکان دادخواست عبارت است از : مشخصات خواهان، مشخصات خوانده، خواسته یا موضوع دعوا، تمبر و هزینه دادرسی، جهات دادخواست و شرح دادخواست. برای ارسال دادخواست باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و دادخواست خود را ثبت نماید. ارکان دادخواست چیست

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید.

ارکان دادخواست چیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا