Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

پشیمان شدن مرد از دادن حق طلاق

گاهی ممکن است مردان پس از اعطای حق طلاق به همسرشان از دادن این حق پشیمان شوند. چه اینکه به موجب اعطای وکالت در طلاق زن به راحتی می تواند هر زمان که بخواهد خود را مطلقه سازد. در این صورت اگر مرد از دادن حق طلاق به همسر خود پشیمان شود، راه کاری وجود دارد؟ آیا مرد می تواند از وکالت خود عدول کند؟ در این مقاله به بررسی موضوع پشیمان شدن مرد از دادن حق طلاق و سوالات مطروحه پیرامون آن می پردازیم.

 

<yoastmark class=

دادن وکالت در طلاق به زوجه:

بسیاری از زوجین توافق می کنند که حق طلاق صرفا برای مرد نباشد. بلکه زوجه نیز از این حق بهره مند باشد. چون به موجب ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق ذاتا متعلق به مرد است. بنابراین، زوجه نمی تواند خود را به راحتی مطلقه سازد؛ مگر اینکه وکالت در طلاق داشته باشد یا اینکه بتواند عسر و حرج خود را در نزد مراجع قضایی اثبات نماید. حال اگر مردی به همسر خود وکالت در طلاق اعطا کند، زن می تواند خود را مطلقه نماید، بدون اینکه درد سر زیادی را متحمل شود. 

بسیاری از مردانی که به ما مراجعه می کنند، اعلام می کنند که پس از اعطای حق طلاق به زوجه از عملکرد خود پشیمان شدند. حال سوال این است آیا پشیمانی مرد از اعطای حق طلاق تاثیری در موضوع دارد؟ به عبارت دیگر، اگر مرد از اعطای حق طلاق پشیمان شود، می تواند وکالت در طلاق را پس بگیرد یا آن را فسخ کند؟ زیرا وکالت یک عقد جایز است و امکان فسخ آن وجود دارد.  در ادامه این نوشتار به موضوع پشیمان شدن مرد از دادن حق طلاق به زوجه می پردازیم و راه کاری برای آن ارائه می کنیم. 

بخشش (بذل) مهریه در ازای دریافت وکالت در طلاق:

معمولا آقایان در مقابل اعطای وکالت در طلاق از زوجه می خواهند تا از بخشی از مهریه خود صرف نظر کند. زوجه نیز معمولا مقداری از مهریه خود را می بخشد تا بتواند از زوج وکالت در طلاق را دریافت نماید. البته، شرایط در وکالت نامه باید به گونه ای باشد که زوجه از معتبر بودن وکالت در طلاق اطمینان یاید. یعنی زوج نتواند به راحتی وکالت در طلاق را منحل نماید یا وکیل را عزل کند.

وکالت در طلاق عقد جایز است؟

وکالت نامه یک عقد جایز است. یعنی هر زمان هر کدام از طرفین بخواهند می توانند آن را فسخ کنند. اگر وکالت در طلاق نیز قابل فسخ باشد، زوج ممکن است پس از بذل مهریه توسط زوجه، وکالت در طلاق را فسخ نماید. در این صورت، زوجه هیچ حقی نسبت به وکالت در طلاق به دست نخواهد آورد. پس باید وکالت نامه به صورتی تنظیم گردد که زوج نتواند آن را فسخ کند.

راه های جلوگیری از فسخ قرارداد وکالت چیست؟

1- موکل ضمن عقد خارج لازم حق فسخ قرارداد را از خود سلب و ساقط کند. به این معنا که ضمن قرارداد دیگری که آن قرارداد غیر قابل فسخ و لازم است، شرط کرده باشند، که وکالت نامه قابل فسخ نیست. معمولا چنین قراردادی بین زوجین وجود ندارد؛ اما بدین شکل نوشته می شود تا وکالت نامه غیر قابل فسخ باشد.

2- وکالت نامه بلاعزل تنظیم شود.

پشیمان شدن مرد از دادن حق طلاق

در صورتی که زوجه ادعا کند وکالت ضمن  عقد خارج لازم شرط شده است، زوج می تواند ادعا کند که اصلا چنین قراردادی وجود ندارد. در واقع، هیچ عقد لازمی میان زوجین نیست که در ضمن آن وکالت در طلاق شرط گردد. اما معمولا این دفاع قابل قبول در مراجع قضایی نخواهد بود. چرا که به موجب مواد 1290 و 1287 قانون مدنی، ساقط کردن حق عزل وکیل در ضمن یک قرارداد  معتبر است و احراز آن نیاز به رسیدگی ندارد و انکار در برابر اسناد رسمی نیز مسموع نیست.

اما در صورت پشیمان شدن مرد از دادن حق طلاق، یک راه کار وجود دارد. مرد می تواند شخص دیگری را به وکالت نامه طلاق اضافه کند. وفق وکالت نامه اعطایی به زوج، زن وکیل در طلاق است و برای این کار باید به یک وکیل دادگستری مراجعه کند. اما زوج می تواند در صورت پشیمانی، شخص دیگری را به وکالت نامه ضم یا اضافه کند در این صورت اختیارات زن محدود خواهد شد. همچنین مرد می تواند در صورت پشیمانی از اعطای حق طلاق، به جای ضم یک نفر وکیل، یک نفر را به عنوان ناظر در وکالت نامه اضافه کند. این امر نیز می تواند راهی برای محدود کردن عملکرد زن در نزد مراجع دادگستری باشد. 

پشیمانی مرد از دادن حق طلاق

نتیجه گیری مقاله

ممکن است زوج و زوجه توافق نمایند که در مقابل بخشش مهریه زوجه از زوج وکالت در طلاق دریافت کند. وکالت عقدی جایز است که به راحتی از سوی هر یک از وکیل و یا موکل قابل فسخ است. حال ممکن است زوج از این حق استفاده کند و عقد وکالت را فسخ نماید. در این صورت زن نمی تواند از امتیاز وکالت در طلاق استفاده کند. برای جلوگیری از بروز چنین امری، بهتر است در وکالت نامه درج شود که زوج ضمن عقد خارج لازم وکالت در طلاق را به زوجه اعطا نمود و یا وکالت به صورت بلاعزل تنظیم شود.

در مورد اول (وکالت ضمن عقد خارج لازم) ممکن است زوج در نزد مراجع قضایی ادعا کند که اصلا چنین قراردادی میان زوجین منعقد نشده است. اما معمولا این دفاع از او پذیرفتته نمی شود و وکالت نامه همچنان معتبر است. در صورت پشیمان شدن مرد از دادن حق طلاق به زوجه تنها یک راه باقی می ماند و آن این است که زوج وفق وکالت نامه اعطایی به زن، یک نفر دیگر را نیز به عنوان وکیل در وکالت نامه درج نماید. در این صورت اختیارات زن برای استفاده از وکالت نامه طلاق محدود خواهد شد. 

آیا شما با این راهکار موافق هستید؟ تا کنون از اعطای حق طلاق به زن پشیمان شدید؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه ها برای ما به اشتراک بگذارید. 

قبل از انجام هر گونه عمل حقوقی حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت کنید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی، و … شما در احقاق حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا