Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نکات مهم خرید خودرو

بسیاری از اشخاص ممکن است در هنگام خرید خودرو به دلیل عدم دانش کافی  در حوزه حقوق دچار اشتباه شوند و یا مغبون گردند. برای خرید خودرو باید مواردی از سوی خریدار رعایت شود تا در آینده با مشکلی مواجه نگردد. در این مقاله نکات مهم خرید خودرو را برای شما به طور کامل و تفصیلی شرح می دهیم. نکات مهم خرید خودرو

1- اطمینان از صحت و درستی مدارک: نکات مهم خرید خودرو

حتما سند مالکیت خودرو (همان برگ سبز خودرو) را بررسی کنید. از فروشنده بخواهید اصل سند خودرو را به شما نشان می دهد. به کپی برابر اصل عکس اکتفا نکنید. نام و مشخصات نوشته شده را با اتومبیلی که قصد خرید آن را دارید تطبیق دهید. سپس به مشخصات مالک خودرو توجه کنید. حتما اصل اوراق هویتی فروشنده را بخواهید و مشخصات او را با مشخصاتی که برای مالک نوشته شده است تطبیق دهید.

چنانچه مشخصات مالک و فروشنده تطبیق نداشت از انجام معامله اجتناب کنید. برخی از فروشندگان ممکن است چنین به شما بگوید: خودرو متعلق به یکی از اقوام من است و به من گفته تا ماشین را بفروشم. در چنین مواقعی از خرید خودرو خودداری کنید.

حتما از فروشنده بخواهید که وکالتنامه رسمی به شما ارائه دهد.  نکات مهم خرید خودرو

2- مدارک خودرو را به دقت بررسی کنید. مدارک خودرو شامل موارد زیر است: نکات مهم خرید خودرو

1- کارت خودرو

2- اصل سند خودرو (سند کمپانی برای خودروهای داخلی و سند گمرکی برای خودروهای وارداتی)

3- برگ معاینه فنی معتبر

4- بیمه خودرو

5- کارت شناسایی مالک

6- وکالتنامه (در صورتی که فروشنده وکالتنامه داشته باشد).

3- بررسی اهلیت فروشنده:

اهلیت به معنای شایستگی و صلاحیت دارا شدن است و به دو نوع زیر تقسیم می شود:

1- اهلیت تمتع: به اهلیت دارا شدن اهلیت تمتع گفته می شود. هر فردی که زنده متولد شود دارای اهلیت تمتع است و این اهلیت با مرگ او پایان می یابد.

ماده 956 قانون مدنی بیان می کند:

اهلیت برای دارا بودن حقوق، با زنده متولد شدن انسان شروع و با مرگ او تمام می شود.

2- اهلیت استیفاء: به توانایی مورد نیاز برای اجرای حق و به جا آوردن تکلیف اهلیت استیفاء گفته می شود. اهلیت استیفاء وابسته به وجود سه وصف عقل، بلوغ و رشد در افراد است.

ماده 958 قانون مدنی می گوید:

هر انسان متمتع از حقوق مدنی خواهد بود؛ لیکن هیچ کس نمی تواند حقوق خود را اجراء کند مگر اینکه برای این امر اهلیت قانونی داشته باشد.

فروشنده به عنوان یک انسان زنده از اهلیت تمتع برخوردار است. اما اهلیت استیفای او باید بررسی شود. چه بسا که ممکن است سفیه یا مجنون باشد. اگر از شانس بد خریدار فروشنده مجنون و یا سفیه باشد متاسفانه معامله ای که انجام شده است باطل یا غیر نافذ خواهد بود. حتی ممکن است برای فروشنده حکم حجر صادر شده باشد اما شما از این قضیه اطلاعی نداشته باشید. بنابراین، بهترین راه این است که حواس خود را جمع کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

ماده 210 قانون مدنی مقرر می کند:

متعاملین باید برای معامله اهلیّت داشته باشند.

نکته: ممکن است شخصی ادعای نمایندگی از طرف شخص محجور را داشته باشد. فرض کنید الف مدعی است که او قیم ب است. در چنین حالتی حتما مدارک مربوط به قیمومت او را چک کنید. چرا که صرف ادعا دلیلی بر صحت داشتن امر نیست. 

حتما قبل از انجام معامله خودرو و یا خانه با یک وکیل و با مشاوره حقوقی مشورت کنید. وکلا و کارشناسان موسسه ترنم عدالت شما را تا زمان رسیدن به مطلوبتان راهنمایی می کنند. نکات مهم خرید خودرو

نتیجه گیری مقاله نکات مهم خرید خودرو

امروزه پرونده های زیادی در دادگستری وجود دارد که در آن خریدار خودرو به دلیل ناآگاهی از حقوق خود در معامله با فروشنده دچار مشکل شده است. از این رو در هنگام خرید خوردو به نکات مهم آن که در مقاله توضیح دادیم توجه نمایید. اهلیت استیفای فروشنده را بررسی کنید. چه اینکه ممکن است فروشنده محجور باشد. در صورت محجور بودن فروشنده معامله شما اعتباری نخواهد داشت. همچنین، توجه کنید که حتما مدارک خودرو را به دقت بررسی کنید و با مشخصات خودرو تطبیق دهید.

اگر کسی مدعی است که وکالت یا قیمومت فرد فروشنده را بر عهده دارد حتما از او بخواهید که مدارک مثبِت ادعای خود را ارائه دهد.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

نکات مهم خرید خودرو

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا