Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نکات سند وکالتی

در دوران حاضر بسیاری از نقل و انتقالات در قالب سند وکالتی انجام می شود. فرض کنید شخصی می خواهد خانه خود را به فروش برساند. در این صورت به جای تنظیم مبایعه نامه و سپس حضور در دفاتر اسناد رسمی، ممکن است ترجیح دهد سند خود را به صورت وکالتی به شخص دیگر منتقل کند. اما باید توجه داشت که نقل و انقال در قالب سند وکالتی نکاتی دارد که حتما باید رعایت شود. در این مقاله به موضوع نکات سند وکالتی می پردازیم.

نکات سند وکالتی

وکالت چه عقدی است؟

وکالت یکی از عقود جایز در قانون مدنی است. این نوع عقد به راحتی توسط وکیل و یا موکل قابل فسخ است. بر خلاف عقود لازم که اصل بر لازم الاجرا بودن آن ها است. اما چنانچه وکالت به صورت بلاعوض اعطا گردد امکان عزل وکیل وجود ندارد. در فرضی که وکیل یا موکل فوت کند، عقد وکالت به خودی خود منفسخ می شود. حتی اگر وکالت به صورت بلاعزل باشد. پس، بهترین راه حل این است که در کنار یک سند وکالتی حتما یک مبایعه نامه میان خریدار و فروشنده تنظیم گردد. این، مهمترین نکته در تنظیم سند وکالتی است. در ادامه نوشتار به سایر نکات سند وکالتی اشاره می کنیم. در ابتدا باید بفهمیم سند وکالتی چیست؟

سند وکالتی چه سندی است؟نکات سند وکالتی چیست؟

سند وکالتی سندی است که فروشنده هنگام فروش  سند رسمی ملک را به نام خریدار انتقال نمی دهد. بلکه به خریدار یک وکالت می دهد که مباشرتا کارهای انتقال سند را انجام دهد.

امروزه خرید و فروش در قالب اسناد وکالتی یکی از روش های شایع در معاملات ملکی محسوب می شود که گاها خریداران را با مشکلات عمده ای مواجه می سازد. چه اینکه ممکن است خرید و فروش در قالب وکالت باعث ورود ضرر و زیان سنگین به خریداران شود. فوت فروشنده در حین انجام امور وکالتی یکی از مواردی است که باید از سوی خریدار مورد توجه قرار بگیرد. اگر صرفا فروشنده به خریدار یک وکالت نامه بدهد، با فوت فروشنده همه چیز خراب خواهد شد و عقد وکالت منفسخ می گردد. راه حل، تنظیم یک مبایعه نامه در کنار وکالت نامه است. 

همچنین فراموش نکنید که عبارت بلاعزل بودن را در وکالت نامه ذکر کنید. چرا که اگر وکالت بلاعزل نباشد، فروشنده هر زمان که بخواهد می تواند وکالت اعطایی به خریدار را عزل کند. در این صورت خریدار هیچ اقدامی نمی تواند انجام دهد. بنابراین، فراموش نکنید که عبارت بلاعزل بودن وکالت نامه در قرارداد ذکر شود. فرض کنید فروشنده وکالتی به خریدار می دهد. وکالت از نوع بلاعزل نیست. پس از مدتی فروشنده به دلیل بالا رفتن قیمت ملک، خریدار را به عنوان وکیل از وکالت نامه عزل می کند. در این صورت خریدار به شدت متضرر می شود و هیچ اقدامی نمی تواند انجام دهد. جز اینکه ثمن معامله را از فروشنده مطالبه نماید. این دو مورد از مهمترین نکات سند وکالتی است. 

چرا اشخاص ترجیح می دهند در قالب اسناد وکالتی معامله کنند؟

ممکن است طرفین به علت طولانی بودن مراحل اخذ استعلامات مربوط به انتقال و یا عجله و نیاز فوری فروشنده به بهای ملک از این روش در معاملات خود استفاده کنند. در این صورت خریدار با وکالت بالاعزلی که در اختیار دارد، اقدامات لازم و مراحل مختلف برای انتقال سند را شخصا انجام می دهد. 

نکات سند وکالتی

نکات سند وکالتی که باید به ان ها توجه نمود:

1- توجه کنید که در صورت انجام معامله به صورت وکالتی حتما مبایعه نامه تنظیم شود و پس از پرداخت ثمن به فروشنده، سند را از او دریافت نمایید. چرا که وکات با فوت و حجر هر یک از طرفین منسفخ می شود. حتی اگر به صورت بلاعزل اعطا شود. بنابراین بهتر آن است که در کنار وکالت نامه یک مبایعه نامه نیز تنظیم گردد. تا در صورتی که فروشنده فوت کرد، قرارداد همچنان به قوت خود باقی باشد و خریدار بتواند جهت تنظیم سند و … اقدامات لازم را انجام دهد. 

2- چنانچه ملکی به صورت وکالتی فروخته شود، باید دقت نمود که سابقا به شخص دیگری فروخته نشده باشد چون ممکن است فروشنده سابقا طبق قراردادی ملک را به دیگری منتقل کرده باشد. این یکی از شگردهای کلاهبرداران است. توضیح آنکه یک ملک را به صورت وکالتی به چند نفر به صورت هم زمان منتقل کند.

3- با توجه به نوع معامله و توافقات حاصل شده فی ما بین خریدار و فروشنده و وضعیت ملکی به لحاظ ثبتی و اسناد و مدارک مالکیتی آن، لازم است مواردی در وکالت نامه تصریح شود. در صورت عدم ذکر موارد  و فقدان آنها ممکن است خریدار در زمان مراجعه به مراجع قانونی به منظور تنظیم سند رسمی با مشکل مواجه شود. بنابراین، سعی کنید متن دقیقی را برای انتقال سند به صورت وکالتی تهیه و تدوین نمایید و یا به متخصص مربوطه جهت تنظیم متن مراجعه نمایید.

4- برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در زمان تنظیم سند وکالتی حتما با یک وکیل یا مشاور حقوقی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. در این صورت از نکات سند وکالتی آگاه خواهید شد. 

نتیجه گیری مقاله

در دوران حاضر، ساده ترین راه برای انتقال ملک، انتقال از طریق سند وکالتی است. چرا که در صورتی که سند وکالتی میان خریدار و فروشنده تنظیم شود، دیگر نیازی به مراجعه به مراجع قانونی از عهده فروشنده خارج می شود. بنابراین، بسیاری از فروشندگان به دلیل کمی وقت و یا به دلیل عدم امکان مراجعه به مراجع قانونی به خریدار وکالت در فروش ملک می دهند. اما نکاتی در خصوص وکالت در فروش ملک لازم الرعایه است. بهتر است خریداران حتما از قبل اطمینان حاصل کنند که ملک به صورت وکالتی به شخص دیگری منتقل نشده باشد. همچنین لازم است حتما مبایعه نامه ای فی ما بین خریدار و فروشنده منعقد گردد.. پس از پرداخت ثمن از جانب خریدار، او باید سند موضوع معامله را از فروشنده دریافت نماید.

شما در مورد نکات سند وکالتی چه می دانید؟ در قسمت دیدگاه ها نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

توجه داشته باشید، بهتر است قبل از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم وکالت در فروش، حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت نمایید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سال ها سابقه در خصوص دعاوی ملکی، کیفری و … شما را تا زمان رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید.

 

نکات سند وکالتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا