Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نمونه شکایت تخریب

تخریب یکی از جرایمی است که قانون گذار آن را در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری می کند. چنانچه قربانی جرم تخریب هستید، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و شکایت تخریب را طرح نمایید. در ماده 677 قانون مجازات اسلامی، مجازات جرم تخریب حبس و یا جزای نقدی است. این ماده چنین مقرر می کند:

[اصلاحی ۱۳۹۹/۲/۲۳]- هرکس عمداً اشیاء منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو کلاً یا بعضاً تلف نماید و یا از کار اندازد به حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه [و] در صورتی که میزان خسارت ‌وارده یکصد میلیون (۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال یا کمتر باشد به جزای نقدی تا دو برابر معادل خسارت ‌وارده ‌محکوم خواهد شد.

بنابراین اگر شخصی اشیای متعلق به دیگری را تخریب نماید و یا تلف کند به حبس محکوم می شود. مجازرات حبس برای زمانی است که میزان خسارت وارده به مالک بیش از یکصد میلیون ریال باشد. در صورتی که خسارت وارده کمتر از یکصد میلیون ریال یا تا سقف یکصد میلیون ریال باشد مرتکب به جزای نقدی تا دو برای معادل خسارت محکوم می شود.

نمونه شکایت تخریب

تخریب با مواد منفجره:

چنانچه شخصی با مواد منفجره اقدام به تخریب اشیای متعلق به دیگری نماید، مجازات او دو تا پنج سال حبس خواهد بود. فرض کنید الف با نیترات آمونیوم اقدام به تخریب اتومبیل متعلق به ب می کند. این نوع تخریب مشمول ماده 677 قانون مجازات اسلامی نمی شود. ماده 678 قانون مجازات اسلامی در خصوص تخریب با مواد منفجره حکم دیگری را مقرر کرده است:

هر گاه جرایم مذکور در مواد (۶۷۶) و (۶۷۷) به وسیله مواد منفجره واقع شده باشد مجازات مرتکب دو تا پنج سال حبس است.

نکات مهم در جرم تخریب:

1- تخریب باید حتما عمدی صورت گرفته باشد. یعنی علم و عمد مرتکب در انجام جرم تخریب مهم است.

2- عنصر قانونی جرم تخریب با توجه به اینکه جرم تخریب بدون استفاده از مواد منفجره بوده یا با استفاده از مواد منفجره بوده، مواد 677 و 678 قانون مجازات اسلامی است.

3- عنصر مادی جرم تخریب از بین بردن اشیای منقول و غیر منقول متعلق به دیگری است. این جرم با فعل تحقق می یابد نه ترک فعل.

4- عنصر روانی جرم تخریب، سوء نیت عام (علم و عمد مرتکب در وقوع جرم) و سوء نیت خاص (ورود ضرر به دیگری) است.

5- در جرم تخریب مال حتما باید متعلق به دیگری باشد. بنابراین، اگر شخصی مال متعلق به خود را تلف کند مشمول جرم تخریب نمی شود.

نمونه شکایت تخریب

ادله مورد نیاز برای اثبات جرم تخریب:

چنانچه قربانی جرم تخریب شدید و قصد شکیات تخریب دارید باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مستقر در محل سکونت خود مراجعه کنید. در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، شکایت تخریب را تنظیم کنید. الته، بهتر است برای تنظیم شکایت تخریب با وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید. فراموش کنید که ادله ای خود را پیوست شکایت نمایید. مهمترین ادله ای که در شکایت تخریب می توانید به آن استناد کنید، فیلم، تصویر، وجود شاهد یا گواه است. به عنوان مثال اگر شخصی خودروی شما را مورد تخریب قرار داد، باید از فیلم موجود در دوربین های مدار بسته کمک بگیرید تا بتوانید ادعای خود را ثابت کنید.

مرجع رسیدگی کننده به جرم تخریب کجاست؟

پس از تنظیم شکایت تخریب، اول شکواییه به دادسرا ارجاع می شود تا دادسرا تحقیقات مقدماتی را انجام دهد. سپس  دادگاه کیفری دو به پرونده رسیدگی می کند.

در زیر دو نمونه شکایت جرم تخریب را با یکدیگر بررسی می کنیم:

اولین شکایت تخریب، با فرض در نظر گرفتن زمانیست که تخریب بدون مواد منفجره انجام می گیرد.

الف- شکایت تخریب بدون استفاده از مواد منفجره

ریاست محترم دادسرای ناحیه …………….. شهرستان ………………….

با سلام؛

احتراما شرح ما وقع را جهت تشحیذ ذهن حضرتعالی معروض می دارم:

اینجانب در مورخه ………………. با مشتکی عنه دعوای لفظی و مشاجره داشتیم. مشتکی عنه در حین دعوا بنده را تهدید نمود که خودروی بنده را نابود می کند. اینجانب با خود اندیشیدم که او به دلیل عصبانیت چنین سخنی گفته است و هرگز آن را عملی نمی کند. لازم به ذکر است زمانی که مشتکی عنه بنده را تهدید به از بین بردن خودروی اینجانب نمود، تنی چند از همسایگان نیز به عنوان شاهد حضور داشتند و موضوع را شنیدند و حاضر به ادای شهادت می باشند.

پس از گذشت یک هفته از آن دعوا، در مورخه ……………….. مهیای رفتن به سر کار بودم که مشاهده نمودم خودروی بنده در پارکینگ کاملا منهدم شده و چیزی از آن باقی نمانده است. سریعا از هیئت مدیره ساختمان خواستم تا دوربین های مستقر در ساختمان را چک کند. پس از بررسی دوربین ها دریاقتیم که مشتکی عنه همراه با عده ای دیگر که برای بنده و دیگر اهالی ساختمان ناآشنا و ناشناس بودند، اقدام به تخریب خودروی بنده کردند.

لذا، با توجه به جهات معنونه و با عنایت به اینکه وقوع جرم تخریب محرز است، از محضر شما عالیجناب خواستارم تا وفق ماده 677 قانون مجازات اسلامی متشکی عنه را تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار دهید.

با تقدیم شایسته ترین احترامات

ب- شکایت تخریب با استفاده از مواد منفجره:

ریاست محترم دادسرای ناحیه ……………… شهرستان ………………

با سلام؛

احتراما به وکالت از موکل خود موارد زیر را خدمت جنابعالی عرض می نمایم:

موکل بنده به همراه همسر و فرزندان خود در راه سفر بودند. در طول مدت سفر احساس می کنند که شخصی آنان را تعقیب می نماید. اما نمی توانند تشخیص دهند که شخص کیست. ناچار به راه خود ادامه می دهند. به منظور تهیه هتل برای استراحت و تفریح از خودرو پیاده می شوند. ناگهان در لابی هتل با صدای مهیب انفجار مواجه می شوند. سپس از هتل خارج می شوند و مشاهده می کنند که خودرو با مواد منفجره کاملا سوخته و از بین رفته است. تنها شانس موکل بنده این بود که در خودرو حضور نداشتند.

موکل بنده پس از پیگیری، می تواند فیلم دوربین مدار بسته از لحظه وقوع جرم تخریب با استفاده از وسایل منفجره را تهیه کند که روی سی دی خدمت محضر حضرت عالی تقدیم می گردد. لذا با عنایت به تصاویر و فیلم موجود و با توجه به ماده 678 تقاضای رسیدگی و صدور حکم مقتضی در خصوص جرم تخریب از محضر شما عالیجناب مورد استدعا است.

با احترامات فراوان

قبل از انجام هر امر حقوقی حتما با وکیل متخصص در آن حوزه مشورت نمایید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نماید. با ما تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاوره حقوقی و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا