Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نقطه زنی یعنی چه؟

نقطه زنی سیم کارت یکی از امکانات مخابراتی است که سیستم قضایی به منظور یافتن مجرم یا محکوم مالی از آن استفاده می کند. البته، نقطه زنی صرفا در صورت وقوع جرایم مهم و یا محکومیت های مالی که برای آن ها حکم جلب صادر شده است، وجود دارد. بنابراین، در هر موردی امکان موافقت مقام قضایی با موضوع نقطه زنی وجود ندارد. در این نوشتار به این موضوع می پردازیم که این تکنولوژی دقیقا چیست و در چه مواردی امکان استفاده از آن وجود دارد.

نقطه زنی سیم کارت

 

نقطه زنی یعنی چه؟

این تکنیک نوعی پدیده برای پیدا کردن مجرمان در جرایم مهم همچون قتل و تجاوز و … و محکم علیهم مالی است. این روش، زمانی اِعمال می گردد که امکان پیدا کردن مجرم از هیچ طریقه ی دیگری وجود ندارد. همچنین، همان طور که فوقا اشاره نمودیم استفاده از نقطه زنی صرفا با موافقت مقام قضایی محقق می شود.

نقطه زنی سیم کارت چگونه انجام می شود؟

سیستم های مخابراتی امکان نقطه زنی سیم کارت را دارند. البته، متاسفانه با اعمال نقطه زنی محل دقیق مجرم یا محکوم علیه مشخص نخواهد شد. بلکه، صرفا محدوده اختفای مجرم را نشان می دهد.

نقطه زنی در موبایل با سیم کارت خاموش و یا موبایل فاقد سیم کارت:

دو فرض را با یکدیگر بررسی می کنیم:

1- فرض اول: نقطه زنی در موبایل با سیم کارت خاموش:

در این حالت امکان استفاده از این تکنیک وجود دارد. اما صرفا آخرین محل اختنفای مجرم را نشان می دهد.

2- فرض دوم: نقطه زنی در موبایل فاقد سیم کارت:

خوشبختانه، باز هم امکان نقطه زنی وجود دارد. چه اینکه صرف اتصال موبایل به آنتن های مخابراتی برای نقطه زنی کافی است.

نقطه زنی سیم کارت برای محکومان مالی:

امکان نقطه زنی برای محکومان مالی نیز وجود دارد. ممکن است شخصی به موجب حکم قطعی دادگاه محکوم به پرداخت مبلغی شده باشد. اما از پرداخت مبلغ خودداری کند. در عین حال نیز از محل اختفای او اطلاعی در دست نباشد. در این صورت این امکان برای محکوم له وجود دارد که از همان مرجعی که حکم قطعی محکومیت را صادر کرده است تقاضای نقطه زنی سیم کارت محکوم علیه را بنماید. این موضوع در پرونده های مالی همچون مهریه و نفقه نمودِ زیادی دارد. بسیاری از بانوان به دلیل عدم پرداخت مهریه و یا نفقه شوهر، تقاضای نقطه زنی از مرجع قضایی را دارند.

 

نقطه زنی سیم کارت

ایرادات نقطه زنی:

1- یکی از مهمترین اشکالات این تکنیک آن است که محل دقیق اختفای مجرم را نشان نمی دهد. بلکه صرفا محدوده ان را مشخص می کند.

2- چنانچه مجرم یا محکوم علیه موبایل خود را خاموش کند و محل اختفای خود را تغییر دهد، امکان یافتن او وجود ندارد. چرا که در فرض نقطه زنی آخرین محل اختفای مجرم مشخص می گردد نه محل اختنفای جدید او.

نقطه زنی در شبکه های اجتماعی:

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا امکان نقطه زنی در شبکه های اجتماعی همچون تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و … وجود دارد؟ پاسخ به این سوال منفی است. چون امکان حذف اکانت در این شبکه ها بسیار راحت است و از سوی دیگر سرور این شبکه ها در خارج از ایران قرار دارد. اما شاید امکان نقطه زنی در شبکه های اجتماعی داخلی همچون سروش و ایتا و … وجود داشته باشد. البته، این امر کار ساده ای نیست و حتما باید مهم بودن جرم برای مرجع قضایی مسجل گردد تا دستور نقطه زنی را صادر نماید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ منتظر نظرات شما هستیم. 

2 نظر

blank
فاطمه 1402-02-07

درخواست نقطه زنی از کجاست؟

پاسخ
blank
ترنم عدالت نویسنده 1402-02-09

سلام، از اجرای احکام، پس از صدور حکم جلب اقدام نمایید.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا