Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مفهوم ایلاء چیست

زن و شوهر مکلف یه حسن معاشرت با یکدیگر هستند. یکی از موارد حسن معاشرت برقراری روابط زناشویی میان زوج و زوجه است. شرط خلاف برقراری روابط زناشویی نیز در عقد ازدواج جایی ندارد. حال اگر مردی سوگند یخورد که به مدت چهارماه یا بیشتر (حتی برای همیشه) با همسر خود نزدیکی نکند حکم آن چیست؟ به عبارتی مفهوم ایلاء چیست؟ در این مقاله با مفهوم و شرایط ایلاء آشنا خواهیم شد.

مفهوم ایلاء چیست؟

ایلاء در لغت به معنای قسم و سوگند و در اصطلاح حقوقی به معنای این است که مردی قسم بخورد که با همسر خود رابطه زناشویی بر قرار نکند. البته برای تحقق ایلاء شرایطی لازم است. مفهوم ایلاء چیست

شرایط تحقق ایلاء چیست؟

به منظور تحقق ایلاء شرایط زیر باید وجود داشته باشد:

1- همسر مرد، باید از نوع همسر دایم باشد نه موقت. بنابراین در نکاح موقت یا متعه یا صیغه اگر مردی سوگند یاد کند که با همسر خود نزدیکی نکند ایلاء محقق نمی شود.

2- مدت زمان تحقق ایلاء حداقل چهار ماه است. به این معنا که مرد چهار ماه یا بیشتر با همسر دایم خود نزدیکی نمی کند. بنابراین اگر مردی برای مدت دو ماه یا سه ماه با همسر خود نزدیکی نکند، ایلاء محقق نشده است.

3- در ایلاء مرد باید قصد آزار و اذیت همسر دایم خود را داشته باشد. یعنی از روی آزار تصمیم بگیرد که با همسر خود نزدیکی نکند تا زندگی را بر همسر خود سخت کند. مفهوم ایلاء چیست

4- در ایلاء، ایلاء کننده (مرد- زوج) باید عاقل، بالغ و مختار و دارای قصد باشد. در غیر این صورت ایلاء محقق نمی شود.

5- برخی بر این باروند که در ایلاء، مرد باید خشمگین باشد. در واقع وجود خشم را برای مرد ضروری دانستند. اما عده ای دیگر بر این باورند که خشم مرد از شرایط تحقق ایلاء نیست.

تاریخچه ایلاء به چه زمانی برمی گردد؟ مفهوم ایلاء چیست

پیشینه ایلاء مربوط به زمان عرب جاهلی است. در آن زمان عرب ها برای اذیت همسر یا همسران دایم خود قسم یاد می کردند که از برقراری رابطه زناشویی با آنها امتناع کنند. پس از ظهور اسلام نیز تا مدتی ایلاء رواج داشت. تا اینکه اسلام به مبارزه با چنین امری پرداخت.

امروزه، در ردادگاه با موضوع ایلا مواجه نیستیم. از این رو، حکمی در جهت ایلاء از مراجع قضایی صادر نمی شود. اما در گذشته در صورتی که مردی قسم یاد می کرد که با همسر خود نزدیکی نکند، زن می توانست از او نزد حاکم شکایت کند. حاکم نیز مهلت چهار ماهه ای به مرد برای بازگشت به زندگی زناشویی می داد. در غیر این صورت مرد مجبور می شد تا همسر خود را طلاق دهد.

نکات مهم ایلاء چیست؟ مفهوم ایلاء چیست

1- اگر مرد پس از چهار ماه به زندگی زناشویی برنگردد باید همسر خود را طلاق دهد. چرا که در غیر این صورت زن و شوهر به یکدیگر حرام می شوند.

2- اگر عذر شرعی برای برقراری رابطه وجود نداشته باشد به عنوان مثال طرفین بیمار باشند، احکام ایلاء بر آن جاری نمی شود.

نتیجه گیری مقاله مفهوم ایلاء چیست

ایلاء در لغت به معنای سوگند خوردن است. در اصطلاح فقهی ایلاء به معنای سوگندی است که مرد یاد می کند تا با همسر خود نزدیکی نکند. مرد این کار را با قصد آزار و اذیت همسر خود را دارد. مرد در ایلاء سوگند می خورد که به مدت چهار ماه یا بیشتر با همسر خود نزدیکی نکند. در حال حاضر چیزی به نام ایلاء در دادگاه های کشور وجود ندارد. زنانی که شوهران آنها از برقراری رابطه جنسی با آنها امتناع می کنند می توانند از باب عسر و حرج در دادگاه ها طرح دعوا نمایند.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

مفهوم ایلا چیست

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا