Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مجازات فحاشی پیامکی

فحاشی جرمی است که به وفور در سطح جامعه اتفاق می افتد. توهین و فحاشی کردن به دیگران ممکن است به صورت حضوری و یا حتی به شکل پیامکی باشد. تجربه وکلای موسسه ترنم عدالت نشان می دهد که حجم زیادی از دعاوی مطروحه در دادسرا و دادگاه های کیفری به دلیل توهین و فحاشی در فضای پیامکی و از طریق ارسال اس ام اس است. اما سوالی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد، این است که آیا فحاشی در پیامک قابل پیگیری و پیگرد قانونی است یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت است. اما در این مقاله به بررسی مجازات فحاشی پیامکی می پردازیم.

انواع فحاشی در قانون

فحاشی می تواند از طریق لفظی، کتبی، تلفنی و یا پیامکی صورت بگیرد. البته راه های اثبات هر کدام از این ها هم متفاوت است. همچنین فحاشی در یک تقسیم بندی دیگر به فحاشی به شکل قذف (نسبت دادن زنا و لواط به دیگری)، فحاشی به میت (مرده)، فحاشی و توهین به مقامات بلند پایه تقسیم می گردد. در هر کدام از این تقسیم بندی ها در صورتی که توهین فرد در نزد مراجع قضایی اثبات گردد، فرد هتاک قابل مجازات خواهد بود.

فحاشی در حد قذف

همان طور که گفتیم قذف به معنای نسبت دادن زنا و لواط به دیگری است. مجازات جرم قذف، هشتاد ضربه تازیانه است. بنابراین اگر فردی به دیگری بگوید تو زنا کردی یا تو لواط کردی، مرتکب جرم قذف شده است. قذف ممکن است به شکل الکترونیکی و یا در قالب ارسال پیامک باشد. مثلا فردی به دیگری پیامکی ارسال کند و در آن بنویسد که تو زنا کردی. در این صورت قذف به صورت پیامکی تحقق یافته است. در چنین، فرضی، فرد خاطی قابل مجازات می باشد و در صورت اثبات جرم در نزد مراجع قضایی، هشتاد ضربه شلاق بر او جاری می گردد.

طبقه بندی توهین و فحاشی در قانون مجازات اسلامی

با نگاهی به ماده 608 و 609 قانون مجازات اسلامی درمی یابیم که توهین در یک تقسیم بندی به توهین ساده و توهین مشدد تقسیم می شود.

ماده 608 قانون مجازات اسلامی در مورد توهین و فحاشی ساده چنین مقرر می کند:

توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه هزار‌ تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

البته به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399، جرم توهین و فحاشی مندرج در ماده 608 به جرای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال تغییر یافت.

اما در مورد توهین مشدد ماده 609 قانون مجازات اسلامی چنین بیان می کند:

هر کس با توجه به سمت، یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهوری یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا‌ نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا (۷۴) ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

بنابراین، توهین مشدد، زمانی محقق می شود که به مقامات بلند پایه یک کشور توهین شود.

مجازات فحاشی تلفنی و پیامکی چیست؟

بر اساس ماده 641 قانون مجازات اسلامی، مجازات فحاشی از طریق لوازم الکترونیکی و مخابراتی مجازات دو گانه ای را برای فرد به همراه دارد:

1- از سوی شرکت مخابرات مشمول جریمه و قطع ارتباط خواهد کرد و هم

2- به موجب قانون جزا به یک تا شش ماه حبس محکوم می شود.

ماده 641 قانون مجازات اسلامی اشعار می دارد:

هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت ‌مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

مجازات فحاشی و توهین تلفنی و پیامکی در حد قذف (نسبت زنا یا لواط به دیگری دادن) چیست؟

اگر فرد در قالب ارسال پیامک به فرد یا افراد دیگری نسبت زنا یا لواط دهد این موضوع قابل پیگیری در مراجع قضایی است. از این رو فرد مرتکب به هشتاد ضربه شلاق محکوم می شود. جرم قذف در دسته جرایم حدی است.

مدارک مورد نیاز برای اثبات توهین و فحاشی پیامکی چیست؟

پیرینت پیامک ارسالی حاوی توهین و یا اسکرین شات آن می تواند بهترین راه برای اثبات چنین جرمی در نزد مراجع قضایی باشد.

نتیجه گیری مقاله

توهین و فحاشی در قالب ارسال پیامک به دیگران قابل تعقیب و مجازات است. البته اگر فرد مرتکب جرم قذف گردد، مجازات او شلاق خواهد بود. اما اگر شخص در پرتوی ارسال پیامک به فرد دیگر یا دیگران توهین کند مجازات توهین اعم از ساده و مشدد بر او اعمال می گردد. همچنین، بهترین راه برای اثبات جرم توهین از طریق ارسال پیامک پرینت پیامک و یا داشتن اسکرین شات از آن است.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

مجازات توهین پیامکی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا