Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

قرارداد وام و تسهیلات

قرارداد وام و تسهیلات نوعی قرارداد غیرمعین است که مفاد آن به هیچ وجه در قانون مدنی تعیین نشده و این طرفین هستند که مفاد قرارداد وام را تعیین میکنند. از این رو مشاوره با متخصصین در حوزه قرارداد وام امری مهم و دارای اهمیت است. چه بسا که احتمال وقوع اشتباه در آن به کرّات وجود دارد.در این نوع قرارداد، شخصی به نام وام دهنده یا تسهیل کننده، انجام امور لازم مربوط به اخذ وام را برای طرف دیگر که وام گیرنده نام دارد از تمامی نهادهای مالی اعم از بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری انجام میدهد. و به این منظور نیز حق الزحمه ای برای تسهیل کننده تعیین میشود. معمولاً در قراردادهای وام، به شخص تسهیل کننده، کارگزار گفته میشود. و شخص وام گیرنده را کارفرما می نامند. در این مقاله با مقهوم قرارداد وام و تسهیلات بیشتر آشنا خواهیم شد. قرارداد وام و تسهیلات

موضوع قرارداد وام چیست؟

موضوع قرارداد وام عبارت است از ارائه خدمات تأمین مالی به مبلغی که مورد نیاز کارفرما است و پیگیری امور بانکی مربوطه.

تعهدات کارگزار در قرارداد وام چیست؟
تعهدات کارگزار در قرارداد وام عبارت است از:
  • شناسایی و جذب و تسهیل توافقات به منظور اعطای تسهیلات برای کارفرما
  • مکاتبه و مذاکره با بانک جهت تدارک مقدمات قرارداد
  • برگزاری نشست جهت جلب نظر مساعد تسهیلات دهنده
  • پیگیری موضوع تا منتج به نتیجه شدن قرارداد  و واریز وجه به حساب کارفرما
  • به کارگیری تمام تلاش و  همت خود در جهت حصول نتیجه از منابع معتبر قانونی

و …

تعهدات کارفرما در قرارداد وام چیست؟

تعهدات کارفرما در قرارداد وام عبارت است از:

  • تهیه و ارائه کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز کارگزار
  • پردخت حق الزحمه کارگزار
  • تهیه تضامین مناسب برای کارگزار

و …

در قراردادهای وام، و یا هر قرارداد دیگری فورس ماژور و یا قوه قاهره موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که در بسیاری از موارد مانند شرایط کنونی حاکمه بر کشور از قبیل کرونا، ممکن است امکان موضوع تعهد غیرقابل اجرا شود. در این صورت مراتب باید در اسرع وقت به اطلاع کارفرما برسد. و کارگزار درخواست تمدید قرارداد وام را داشته باشد.  در این صورت است که کارفرما حق درخواست هیچ گونه خسارتی را نخواهد داشت. تا زمانی که رفع ایراد انجام گیرد، به مهلت قرارداد اضافه خواهد شد.

همچنین در قرارداد وام این امر بسیار مهم است که مرجع حل و فصل اختلاف به عنوان داور مرضی الطرفین انتخاب گردد. چرا که حل و فصل اختلاف از طریق دادگستری بسیار طولانی خواهد بود. به علاوه،  هزینه آن نیز برای طرفین سرسام آور خواهد شد. از این رو انتخاب مرجعی به عنوان داور که آشنا به قواعد حقوقی نیز باشد، بسیار مهم خواهد بود.

در مورد حق فسخ در قرارداد وام نیز با توجه به منویات و قصد طرفین این امر متفاوت خواهد بود. در صورتی که طرفین تمایل داشته باشند میتوانند تمامی خیارات را از خود سلب و ساقط نمایند. و یا میتوانند حق فسخ در برخی موارد را برای خود محفوظ نگه دارند.

در مفاد نهایی قرارداد باید اقامتگاه طرفین و نشانی دقیق آن و همچنین وضع مقرره ای در صورت تغییر نشانی افراد و سایر موارد ذکر گردد.

نتیجه گیری مقاله

قرارداد وام از جمله قراردادهای کاربردی است که میان دو طرف منعقد می شود. در قرارداد وام، کسی که متعهد می شود، وامی را برای دیگری اخذ کند: کارگزار یا تسهیل کننده (وام دهنده) نام دارد. در مقابل طرفی که وام را اخذ می کند کارفرما (وام گیرنده) نامیده می شود. اخذ وام از طرق و مجاری کاملا قانونی باید انجام گیرد. از این رو حتما ذکر این نکته در قراردادهای وام ضروری است. چه اینکه بسیاری از افراد با زد و بند و توسل به طرق غیرقانونی، برای وام گیرنده می توانند دردسرهای بزرگی ایجاد کنند.

جهت اشنایی بیشتر و مشاوره تماس بگیرید.

قرارداد وام و تسهیلات

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا