Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

تعیین ملک به عنوان مهریه

در برخی از خانواده ها مرسوم است که به جای سکه، ملکی را به عنوان مهریه دختر تعیین می کنند. از منظر مطلوبیت نیز می توان گفت تعیین یک مال غیر منقول همچون خانه نسبت به تعیین تعدادی سکه بسیار به صرفه خواهد بود. اما چگونه می توان یک ملک را به عنوان مهریه تعیین کرد؟ در این مقاله بهترین روش تعیین ملک به عنوان مهریه است.

تعیین ملک به عنوان مهریه

مهریه زوجه:

مهریه اولین و مهمترین حق مالی زوجه است. معمولا خانواده زوج و زوجه پس از بحث و بررسی میزان مهریه را مشخص می کنند. برخی از خانواده ها تمایل دارند تا مهریه به صورت سکه تعیین گردد. برخی نیز معتقدند که تعیین ملک به عنوان مهریه زوجه سود بیشتری دارد. اما اصولا در حال حاضر بیشتر خانواده ها ترجیح می دهند سکه را به عنوان مهریه زوجه انتخاب کنند. اما در اصل تعیین ملک به عنوان مهریه نیز می تواند منفعت زیادی برای زوجه در آینده به همراه داشته باشد. چرا که قیمت ملک در وضعیت اقتصادی کنونی کشور همیشه رو به افزایش است. از این رو، ملک می تواند پشتوانه خوبی برای زوجه باشد.

اما باید به این نکته توجه نمود که اگر بخواهیم ملکی را به عنوان مهریه زوجه تعیین کنیم باید شرایطی رعایت شود. مثلا زوج نمی تواند تعهد دهد که ملکی در آینده بخرد و آن را به نام زوجه به عنوان مهریه بزند. اگر چنین عبارتی در سند نکاح درج گردد، عملا هیچ چیز به زوجه تعلق نمی گیرد. چرا که چنین شرطی باطل است. مهریه باید معلوم باشد. خانه ای که هنوز هیچ اطلاعی از اوصاف آن نداریم نمی تواند به عنوان مهریه زوجه انتخاب گردد. این امر موضوعی است که زوجین به آن توجه نمی کنند اما بعدا دچار مشکل می شوند.

در ادامه این نوشتار به چگونگی تعیین ملک به عنوان مهریه می پردازیم.

آیا تعیین ملک به عنوان مهریه امکان پذیر است؟

بله. بهترین مهریه مال غیر منقول است. چون مال معین بلافاصله بعد از جاری شدن خطبه عقد، به ملکیت زن در می آید. ملکی که موجود است و سند رسمی دارد، به عنوان یک مال غیر منقول معین است. از این جهت به تعیین سکه به عنوان مهریه ارحجیت دارد که دیگر لازم نیست به عنوان یک دین، مرد را مکلف به پرداخت آن کند. در نتیجه بسیاری از دوندگی های مربوط به به اجرا گذاشتن مهریه را نخواهد داشت.

می دانیم که به محض وقوع رابطه زوجیت زن مالک کل مهر می شود. اما در فرضی که قصد حدایی داشته باشد، و نزدیکی صورت نگرفته باشد تنها نیمی از مهر به او تعلق می گیرد. بنابراین، اگر مهریه تمام و کمال به او پرداخت گردد، زن مکلف است نصف آن را برگرداند. اما سوال این است:

به چه صورت یک ملک را به عنوان مهریه زوجه قرار دهیم؟

بهترین و مطمئن ترین روش برای تعیین مهر به عنوان مهریه به صورتی است که در این مقاله شرح می دهیم:

برای ثبت ملک به عنوان مهریه مدارکی لازم است که باید در هنگام عقد در دفتر ازدواج آماده باشد. از جمله مدارک مورد نیاز عبارت است از:

1- برگه استعلام از ثبت ملک

2- گواهی از دارایی مبنی بر پرداخت مالیات

3- گواهی از شهرداری برای پرداخت عوارض و

4- سند رسمی مالکیت.

چنانچه زوج تمامی مدارک را آماده کند و همراه خود به دفتر ازدواج بیاورد سردفتر ازدواج در سند نکاح مشخصات ملک را به عنوان مهریه زوجه وارد می کند. مثلا این طور می نویسد: “منزل مسکونی با فلان مساحت و به این شماره واقع در محله ……………..”.

تعیین ملک به عنوان مهریه

وظایف سردفتر در فرضی که ملک به عنوان مهریه زوجه تعیین می شود، چیست؟

1- بعد از مشخصات منزل سردفتر باید شماره گواهی دارایی و شهرداری و شماره استعلام ثبتی را هم درج کند.

2- سر دفتر موظف است قباله ازدواج را به نزدیکترین دفتر اسناد رسمی بفرستد. سر دفتر اسناد رسمی هم نام زوجه را به عنوان مالک جدید ملک درج می نماید و شماره آن را به اداره ثبت می فرستد تا سند به نام زوجه ثبت شود.

نکته مهم:

اگر زوج تعهد کند که منزلی را در آینده به عنوان مهریه برای زوجه بخرد، چنین شرطی به جهت مجهول بودن باطل است. 

نتیجه گیری مقاله

با توجه به دشواری هایی که در اخذ مهریه به عنوان مهمترین حق مالی زن وجود دارد، بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند تا به جای تعیین سکه، یک مال غیر منقول را به عنوان مهریه زوجه تعیین نمایند. این کار بسیار مطلوب است. چرا که تعیین یک مال غیر منقول به عنوان یک عین معین است.

در هنگام عقد در دفتر ازدواج آماده باشد. از جمله مدارک مورد نیاز عبارت است از: برگه استعلام از ثبت ملک، گواهی از دارایی مبنی بر پرداخت مالیات، گواهی از شهرداری برای پرداخت عوارض و سند رسمی مالکیت. چنانچه زوج تمامی مدارک را آماده کند و همراه خود به دفتر ازدواج بیاورد سردفتر ازدواج در سند نکاح مشخصات ملک را به عنوان مهریه زوجه وارد می کند.

بعد از مشخصات منزل سردفتر باید شماره گواهی دارایی و شهرداری و شماره استعلام ثبتی را هم درج کند. سر دفتر موظف است قباله ازدواج را به نزدیکترین دفتر اسناد رسمی بفرستد. سر دفتر اسناد رسمی هم نام زوجه را به عنوان مالک جدید ملک درج می نماید و شماره آن را به اداره ثبت می فرستد تا سند به نام زوجه ثبت شود.

بنابراین، همان طور که گفتیم اگر قصد دارید ملکی را به عنوان مهریه برای زوجه قرار دهید آن ملک حتما باید مشخص باشد. صرف دادن وعده ای مبنی بر اینکه بعدا هر موقع زوج خانه ای خرید آن را به نام زوجه بزند کاملا غلط و اشتباه است. بنابراین، حتما نسبت به این موضوع انتخاب کنید.

مهریه شما چیست؟ آیا ملک را به عنوان مهریه انتخاب می کنید یا سکه؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید. 

قبل از اقدام هر امر حقوقی و کیفری، حتما با وکیل متخصص و یا کارشناس حقوقی در این خصوص مشورت نمایید. وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه شما را تا زمان رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا