Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

اهمیت پلاک ثبتی در معاملات

می دانیم که املاک و اراضی دارای پلاک ثبتی هستند. به این معنا که در اداره ثبت اسناد و املاک محل به ثبت رسیده اند. اما باید توجه داشت که پلاک ثبتی و مقررات مربوط به آن در معاملات ملکی از اهمیت زیادی برخودار است. به گونه ای که می توان گفت یکی از مهمترین مباحث اخذ سند ملکی، پلاک ثبتی است. زیرا مطابق قانون ثبت دولت کسی را مالک می شناسد که نام او در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت شده باشد. بنابراین، اخذ سند و پلاک ثبتی از اهمیت ویژه ای برخودار است. در این مقاله به موضوع اهمیت پلاک ثبتی در معاملات می پردازیم.

پلاک ثبتی چیست؟

جهت شناسایی املاک و اراضی، ابتدا در اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک را ارزیابی و سپس تقسیم و طبقه بندی می نمایند. تقسیم بندی فوق الذکر از استان شروع و به واحدهای کوچک ختم می شود که واحدهای کوچک را بخش می نامند. بخش های ثبتی نیز به قطعه تقسیم می شوند و برای قطعات اصلی کد شناسایی یا یک شماره تعیین می شود.

وجود تعداد املاک بسبار زیاد نهایتا منجر به این امر شد که برای هر ملکی یک شماره تعیین شود. این شماره به یک شماره اصلی و یک شماره فرعی تقسیم می گردد. ترکیب شماره اصلی و فرعی تحت عنوان پلاک ثبتی شناخته می شوند. اهمیت پلاک ثبتی در معاملات

پلاک ثبتی چه تفاوتی با شماره تفکیکی دارد؟

شماره پلاک ثبتی متشکل از دو قسمت اصلی و فرعی است. البته برخی از املاک هستند که قطعه اصلی یک پارچه دارند و فاقد شماره فرعی هستند. اما در اکثر مواقع، پلاک ثبتی متشکل از دو قسمت اصلی و فرعی است. اما در مقابل شماره قطعی تفکیکی وقتی است که ملک ثبت شده ای به وسیله سازمان کل ثبت اسناد و املاک به دو یا چند قطعه کوچک تر تقسیم گردد و در صورت مجلس شماره ای برای آن قطعه تفکیک شده تعیین می گردد که به آن شماره قطعه تفکیکی می گویند.

نکته: شماره تفکیکی را شماره قطعه هم می نامند. شماره ها از عدد یک شروع می شوند و بر اساس تعداد قطعات ادامه پیدا می کنند. هر قطعه تفکیکی جداگانه قابلیت داشته و برای آن می توان سند مالکیت شش دانگ از اداره ثبت محل گرفت. در مورد آپارتمان ها، نیز شماره قطعه تفکیکی همان ردیف صورت مجلس تفکیکی است که در سند، بنچاق، صورت مجلس تفکیکی و یا نقشه تفکیکی نوشته می شود. 

مدارک لازم برای اخذ شماره پلاک ثبتی اهمیت پلاک ثبتی در معاملات

1- یک کپی از سند مالکیت که البته می تواند شامل قولنامه نیز باشد.

2- اگر ملک مشاعی است، سند مشاعی متقاضی

3- ارائه وکالت نامه های مربوط به ملک

استعلام الکترونیکی شماره پلاک ثبتی آپارتمان

جهت استعلام الکترونیکی شماره پلاک ثبتی یک ملک یا آپارتمان به سایت رسمی سازمان کل ثبت اسناد و املاک مراجعه کنید و در قسمت خدمات الکترونیک شناسه یکتای استعلام را که یک کد هجده رقمی است را وارد کنید. اهمیت پلاک ثبتی در معاملات

شناسه یکتای استعلام چیست؟ اهمیت پلاک ثبتی در معاملات

اصولا در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک اطلاعات سند ملک ثبت می شود. پس از ثبت نهایی این اطلاعات، یک کد هجده رقمی به سند اختصاص می یابد و چون این کد در تمام کشور یکتا بوده و هرگز تکرار نمی شود به آن شناسه یکتا می گویند.

نتجیه گیری مقاله

املاک و اراضی دارای یک پلاک ثبتی هستند. پلاک ثبتی از دو جزء اصلی و فرعی تشکیل شده است. در واقع، هر ملکی دارای پلاک ثبتی جداگانه است. بسیاری از افراد پلاک ثبتی و شماره تفکیکی را یکی می پندارند. در حالی که این دو تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. همان طور که گفتیم پلاک ثبتی، شماره ای است که به املاک و اراضی اختصاص داده شده است و مرکب از دو جزء اصلی و فرعی است. اما شماره تفکیکی برای زمانی است که اداره ثبت اسناد و املاک ملک را به قطعات کوچک تر تقسیم می کند و برای هر قطعه شماره تفکیکی جدا صادر می شود. شماره تفکیکی بر خلاف پلاک ثبتی از دو جزء اصلی و فرعی تشکیل نمی گردد. اهمیت پلاک ثبتی در معاملات

در حال حاضر، استعلام پلاک ثبتی آپارتمان به صورت آنلاین با مراجعه به سایت اداره کل ثبت اسناد و املاک امکان پذیر است. بنابراین، نیازی به مراجعه حضوری نیست.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

اهمیت پلاک ثبتی در معاملات

2 نظر

blank
طاهره موسوی 1400-10-14

سلام، خسته نباشید، بسیار گویا توضیح دادید…

پاسخ
blank
ترنم عدالت نویسنده 1400-10-14

سلام، مرسی از شما…

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا