Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

اجاره اشخاص چیست

هر زمان صحبت از عقد اجاره می شود، منظورِ اکثریت مردم اجاره اشیاء است. در حالی که مبحثی با موضوع اجاره اشخاص نیز در قانون مدنی وجود دارد. اما اجاره اشخاص چیست؟ مقررات اجاره اشخاص کدام است؟در این مقاله با موضوع اجاره اشخاص و مقررات آن آشنا خواهیم شد.

اجاره اشخاص یعنی چه؟ اجیر کیست؟

منظور از اجاره اشخاص، اجاره ای است که فردی طرف دیگر را برای انجام امری اجیر خود کند. کسی که فرد را اجیر می کند مستاجر نام دارد. طرف مقابل که مسئول انجام امری می شود موجر یا اجیر نامیده می شود. مال الاجاره نیز اجرت نام دارد.

انواع اجاره اشخاص کدام است؟

به موجب ماده 513 قانون مدنی اجراه اشخاص به دو نوع تقسیم می شود:

1- اجاره خدمه و کارگر از هر قبیل.

2- اجاره متصدیان حمل و نقل اشخاص یا مال التجاره اعم از اینکه از راه خشکی، آب یا هوا باشد. اجاره اشخاص چیست

مقررات مربوط به اجاره اشخاص چیست؟

1- خادم یا کارگر نمی تواند اجیر شود. مگر برای مدت زمان معین یا برای انجام امر معین.

2- اگر کسی بدون مدت اجیر شود مدت اجاره محدود می شود به مدتی که مزد برای فرد تعیین شده است. مثلا اگر مدت اجاره برای فرد از قرار روزانه، هفتگی یا ماهانه یا سالانه باشد، مدت اجاره نیز برای همان یک روز، یک هفته، یک ماه یا یک سال خواهد بود. اجاره اشخاص چیست

3- اگر مدت اجاره تمام شود و اجیر همچنان بر اساس توافق صورت گرفته به اقدام خود ادامه دهد، مستحق اجرت خواهد بود.

ماده 515 در این خصوص چنین مقرر کرده است: اجاره اشخاص چیست

 اگر کسی بدون تعیین انتهاء مدت اجیرشود مدت اجاره محدود خواهد بود به مدتی که مزد از قرار آن معین شده است. بنابراین اگر مزد اجیر از قرار روز هفته یا ماه یاسالی فلان مبلغ معین شده باشد مدت اجاره محدود به یک روز یا یک هفته یا یک ماه یا یکسال خواهد بود و پس از انقضاء مدت مزبور اجاره برطرف می شود ولی اگر پس ازانقضاء مدت اجیر به خدمت خود دوام دهد وموجر او را نگاه دارد اجیر نظر به مراضات حاصله به همانطوری که در زمان اجاره بین او وموجر مقرر بوده مستحق اجرت خواهدشد.

نکته: در ماده 515 به جای کلمه مستاجر قانون گذار اشتباها لفظ موجر را به کار برده است. در حالی که در اجاره اشخاص کسی که اجاره می کند مستاجر و کسی که مورد اجاره واقع می شود (اجیر) موجر نام دارد. مال الاجاره نیز اجرت نام دارد. 

4- تعهدات متصدیان حمل و نقل بار از طریق کشتی، هوایپما یا قطار در قالب تعهدات امین است. بنابراین تا زمانی که تعدی و تفریط صورت نگرفته است، مسئول تلف یا ضایع شدن اشیاء نیستند.

5- اگر متصدیان حمل و نقل در موعد مقرر بار را به مقصد نرسانند از اجرت آن ها کسر خواهد شد. اجاره اشخاص چیست

نتیجه گیری مقاله

مفهوم عقد اجاره در مورد اجاره اشخاص نیز صادق است. به این معنا که ممکن است شخصی، فرد دیگری را برای انجام امری اجیر کند. به شخصی که دیگری را اجاره می کند مستاجر می گویند. چرا که از منافع آن فرد بهره برداری می کند. طرف مقابل نیز اجیر نام دارد. مال الاجاره نیز اجرت نام دارد. مصداق بارز اجاره اشخاص شامل خدمه، کارگران و متصدیان حمل و نقل است. اجاره اشخاص چیست

برای دریافت وقت مشاوره حضوری یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

اجاره اشخاص چیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا